Nissanin uuden täysssähköauton ARIYAn ennakkotilaukset käyntiin Norjassa kansainvälisen sähköautopäivän kunniaksi

• Norja avaa ensimmäisenä maana Euroopassa ARIYAn ennakkotilaukset yleisölle kansainvälisenä sähköautopäivänä (World EV Day). Muut markkinat seuraavat perässä myöhemmin tänä vuonna
  • Asiakkaiden valittavana on neljä eri versiota ARIYAsta
  • Nissanin täyssähköisen crossoverin toimitukset alkavat kesällä 2022

PARIISI (1. syyskuuta 2021) – Kansainvälinen sähköautopäivä 9. syyskuuta 2021 tarkoittaa Nissanille uutta lukua matkalla kohti sähköisempää tulevaisuutta. Ennakkotilaukset odotetulle, täyssähköiselle ARIYAlle avataan tänä kyseisenä päivänä Norjassa. Norja on tunnettu johtavasta asemastaan sähköautojen käyttöönottomaana.

ARIYAn kattavasta neljän eri version valikoimasta löytyy vaihtoehto asiakkaiden monenlaisiin tarpeisiin. Täysin sähköisellä voimalinjallaan ARIYA tarjoaa päästötömän ajokokemuksen ja mukautuuu erilaisiin tarpeisiin.

Kaksivetoinen ARIYA 63 kWh -versio  on erinomainen niille, jotka autoilevat pääasiassa lyhyitä matkoja kaupunki- ja esikaupunkialueilla. Perheille, jotka haluavat tehdä pidempiä matkoja, ARIYA 87 kWh tarjoaa kaksivetoista menoa pidemmällä toimintamatkalla. ARIYA e-4ORCE 87 kWh nelivedolla puolestaan sopii niille, jotka arvostavat pidemmän toimintamatkan ja neljälle renkaalle jaetun tasaisen voiman miellyttävää yhdistelmää. ARIYA 87 kWh Performance on ihannevalinta kuljettajalle, joka etsii jännitystä suuremmasta tehosta ja vaikuttavasta vääntömomentista. Kaikki ARIYAn neljä versiota ovat saatavilla kesällä 2022.

”Olemme innoissamme voidessamme avata ennakkotilaukset 100 % sähköisestä coupé-crossoveristamme tällaisena ikonisena päivänä. Nissan on johtanut sähköistämistä yli kymmenen vuoden ajan, emmekä malta odottaa, että saamme asiakkaat odotetun ARIYAn ratin taakse. Edistyneen tekniikan ja hauskan ajettavuuden ohella olemme varmoja, että asiakkaat tulevat löytämään ARIYAsta yhä enemmän ominaisuuksia joihin rakastua” – Leon Dorssers, Regional senior vice president, AMIEO.

Kaksimoottorisissa ja nelivetoisissa ARIYA-versioissa on hyödynnetty Nissanin edistyksellistä nelivedon ohjaustekniikkaa, e-4ORCEa. e-4ORCE syntyi Nissanin maineikkaasta historiasta maastokelpoisten nelivetoteknologioiden kehittäjänä, mikä jakaa tehoa vetäville pyörille auttaen kuljettajaa pääsemään pidemmälle. e-4ORCE parantaa kuljettajan itsevarmuutta seuraamalla ajorataa ja mahdollistamalla valitun ajotyylin lähes kaikilla tienpinnoilla.

Nissan ARIYAn neljä Euroopassa saatavilla olevaa versiota

Euroopan markkinan tekniset tiedot ARIYA (2WD) ARIYA (AWD – e-4ORCE)
63kWh 87kWh 87kWh 87kWh Performance
Teho 160 kW 178 kW 225 kW 290 kW
Vääntömomentti 300 Nm 300 Nm 600 Nm 600 Nm
Kiihtyvyys (0-100 Km) 7.5 sec. 7.6 sec. 5.7 sec. 5.1 sec.
Huippunopeus 160 km/h 160 km/h 200 km/h 200 km/h
Arvioitu toimintamatka*WLTP-arvioihin perustuvat matkat Up to 360 km Up to 500 km Up to 460 km Up to 400 km
Hinauskapasiteetti 750kg 1.5t
Pituus 4595 mm
Leveys 1850 mm
Korkeus 1660 mm
Paino(riippuen versiosta ja varustelusta) 1.8t – 2.3t
Akseliväli 2775 mm
Tavaratilan vetoisuus 2WD: LHD 468L, RHD 466L4WD: LHD 415L, RHD 408L
Laturityyppi CCS (For Europe)
Rengaskoko(edessä ja takana) 235/55R19255/45R20 (saatavilla vaihtoehtona)

Huom: Yllä olevat tekniset tiedot ovat syyskuulta 2021 ja paikallisen hyväksynnän alaisia. Mallien nimet, ominaisuudet ja tekniset tiedot voivat vaihdella markkina-alueittain.

Norjalaiset asiakkaat voivat vierailla Nissanin verkkosivustolla osoitteessa nissan.no aloittaakseen enakkotilausprosessin ja tutustuakseen tarkemmin ARIYAn eri versioihin 9. syyskuuta 2021 alkaen. Muut Euroopan markkinat seuraavat perässä lähikuukausina. Odotellessa kiinnostuksen ARIYAa kohtaan voi rekisteröidä täällä

Kuljettajat voivat kokea uuden Nissan ARIYAn ajamisen ilon itse, kun se saapuu Eurooppaan kesällä 2022.

Nissan Euroopassa
Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelu-, tutkimus- ja tuotekehitystoiminnoissa, tuotannossa, logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin vuonna 2018 noin 600 000 autoa: palkittuja crossover-malleja, hyötyajoneuvoja sekä Nissan LEAFia joka oli Euroopan myydyin täyssähköautoa vuonna 2018. Nissanin älykästä liikennettä koskeva Nissan Intelligent Mobility–visio tähtää päästöttömään ja kuolonuhrittomaan liikenteeseen. Visio toimii Nissanin ohjenuorana tuotteiden ja teknologiaratkaisujen kehittämisessä ja ohjaa yhtiön keskeisiä päätöksiä koskien autojen voimanlähteitä, niiden ajamista ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti­- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 175 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. nissan.fi/

Lisätietoja tuotteistamme, palveluistamme ja sitoutumisestamme kestävän liikenteen kehitystyöhön saat  nettisivuiltamme nissan-global.com. Voit myös seurata meitä Facebookissa, Instagramissa ja LinkedIn:ssä ja katsoa viimeisimmät videomme YouTubesta.