Täysin Uusi Nissan Qashqai: Sähköistetyt voimalinjat kiihdyttävät Euroopan suosituimman crossoverin tulevaisuuteen

• Kaksi uutta voimalinjavaihtoehtoa uuteen Qashqaihin sisältää 12V kevythybridin sekä täysin uuden Nissan e-POWER-teknologian
  • Hienostunut, tehokas sekä sähköauton jännityksen tarjoava voimalinja ensimmäistä kertaa saatavilla luokassaan

PARIISI, Ranska (13.1.2021) – Täysin uusi Nissan Qashqai tarjoaa kompromissittoman yhdistelmän dynaamista suorituskykyä, hienostuneen voimalinjan sekä taloudelliset moottorit.

Qashqain uudet voimalinjat auttavat osaltaan Nissanin tavoitteessa saavuttaa sähköistetyille voimalinjoille asetettu 50 %:n osuus Euroopan myynneistä vuoteen 2023 mennessä. Qashqain 1.3 DiG-T -bensamoottori varustettuna kevythybriditeknologialla sekä Euroopan ensiesittelyn Qashqain yhteydessä saava Nissanin palkittu e-POWER-voimalinja tulevat olemaan malliston voimalinjavaihtoehdot.

Qashqain uusi e-POWER-järjestelmä on erityisesti Qashqaita varten suunniteltu, ottaen huomioon crossoverin ja eurooppalaisen käyttäjan tarpeet. Qashqain e-POWER ei ole pelkästään pienipäästöinen ja tehokas, vaan siitä löytyy myös täyssähköautoista tuttu välitön reagointi sekä suorituskyky.

Täysin uudesta Qashqaista löytyy voimalinjavaihtoehto erittäin vaihteleviin tarpeisiin. Saatavilla tulee olemaan sekä 2- että 4-vetomallit, 6-vaihteinen manuaali tai uusi Xtronic-automaattivaihteisto sekä täyssähköautoista tutun ajokokemuksen tarjoava e-POWER. Nämä vaihtoehdot varmistavat jännittävän ajokokemuksen kaikille asiakkaille.

“Asiakkaat haluavat entistäkin vähäpäästöisempiä autoja, mutta arvostavat nautinnollista ajokokemusta. Täyssähköautoilla on paras asiakastyytyväisyys ajokokemuksen osalta ja asiakkaat rakastavat välitöntä vääntöä ja katkeamatonta kiihtyvyyttä, jonka sähköinen voimalinja tarjoaa. Valitsemalla uuden ePower sähköistetyn voimalinjan uudessa Qashqaissa, asiakkaat pääsevät kokemaan sähköautoista tutun ajokokemuksen ilman huolta latauspisteistä tai akun riittävyydestä”, sanoo Marco Fioravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.

1.3 DiG-T BENSA 140HV/158HV 12V ALiS KEVYTHYBRIDI

AliS (Advanced Lithium-ion battery System) kevythybridijärjestelmä, joka on saatavilla uuteen Qashqaihin on edullinen hybriditeknologia, joka sisältää väännönlisäysjärjestelmän sekä muita kulutusta ja päästöjä pienentäviä ominaisuuksia. Sen päästöt ovat nyt 4 g/km pienemmät kuin aiemmassa versiossa.

Kevythybridijärjestelmän tarjoamat ominaisuudet tekevät 1.3-litraisesta moottorista entistäkin kilpailukykyisemmän luokassaan. AliS-järjestelmä lisää kokonaisuudessaan vain 22 kg auton kokonaispainoon.

AliS-järjestelmä on yhdistetty entisestäänkin kehittyneempään versioon luotetusta 1.3 DiG-T -bensamoottorista, joka esiteltiin 2018 mallin Qashqaissa. Moottoria on kehitetty entisestään mm. 50 uudistetulla osalla ja se täyttää nyt Euro6-d-vaatimukset.

Uusi turboahdin on varustettu sähköisesti ohjatulla hukkaportilla ja näin sen vaste on saatu entistä välittömämmäksi; uudet suuttimet parantavat keskitettyä ruiskutusta; matalampi sisäinen kitka auttaa parantamaan CO2-päästöjä uuden tyyppisen hiukkas-suodattimen sekä katalysaattorin kanssa.

1.3-litrainen kevythybridimoottori on tarjolla kahdella eri tehovariaatiolla – 140 hv sekä 158 hv – varustettuna joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai uudella Xtronic CVT -automaattivaihteistolla (vain 158 hv malli). Huipputeho saavutetaan 5500 kierroksella ja 158 hv malleissa 270 Nm maksimivääntö erittäin alhaisella 1750 kierroksella.

Manuaalivaihteistoa on kehitetty entisestään nopeammaksi, täsmällisemmäksi ja vaihteensiirroltaan urheilullisemmaksi. Viimeisimmän sukupolven Xtronic CVT automaattivaihteisto tarjoaa paremman polttoainetaloudellisuuden sekä nopeamman kiihtyvyyden. Parantuneet ominaisuudet on saavutettu parannuksilla, joihin sisältyy mm. uusi tuplapumppujärjestelmä sähköisillä pumpuilla. Uusi automaattivaihteisto toimii erinomaisesti sekä kaupunkiajon rauhallisissa kiihdytyksissä että urheilullisemmissa, voimakkaammissa kiihdytyksissä uuden nopeamman reagointinsa ansiosta.

2-vetomalli on saatavilla sekä 140 hv että 158 hv vaihtoehdoilla, kun taas 4-vetomalli on saatavilla vain 158 hv automaattimalleihin. Uusi 4-vetojärjestelmä sekä ajotavan valitsin ovat entistäkin intuitiivisempia ja älykkäämpiä. Valittavissa on 5 eri ajotilaa eri olosuhteisiin – Standard, ECO, Sport, Snow sekä Off-Road. Mikäli joku pyörä menettää pidon, pystyy järjestelmä reagoimaan 0,2 sekunnissa ja ohjaamaan vetoa pitäville pyörille.

E-POWER

Täysin uusi Qashqai on ensimmäinen Nissan malli Euroopassa, johon on saatavissa Nissanin innovatiivinen e-POWER-järjestelmä. e-POWER on tärkeä osa Nissanin Intelligent Mobility -strategiaa, e-POWER on ainutlaatuinen tapa sähköistää autoilu ja tuoda jokapäiväiseen liikkumiseen jännitystä.

Qashqai e-POWER-järjestelmä on yhdistelmä suuritehoista akustoa sekä ainutlaatuista muuttuvapuristussuhteista 157 hv polttomoottoria. Generaattori, invertteri sekä Nissanin sähköautoista tuttu 140 kW -sähkömoottori muodostavat yhdistelmän nautittavaa saumatonta kiihtyvyyttä, joka on tuttu täyssähköautoista. e-POWER-voimalinjassa polttomoottori hoitaa akuston latauksen, joten ulkoista latausta ei tarvita.

Jotta eurooppalaisten asiakkaiden päivittäisen liikkumisen tarpeet saadaan täytettyä, on e-POWER-järjestelmään tehty Qashqaita varten merkittäviä muutoksia. Japanin markkinoilla yhdeksi viime vuosien myydyimmäksi malliksi nousseen Nissan Noten yhteydessä saatavilla olevaan e-POWER-malliin verrattuna on järjestelmässä 1.2 litraisen polttomoottorin sijaan 1.5 litrainen, ja teho on noussut 108 hevosvoimasta 190 hevosvoimaan.

e-POWER-järjestelmä on ainutlaatuinen, koska polttomoottoria käytetään pelkästään auton akuston lataukseen, kun taas vetävät pyörät saavat voimansa suoraan sähkömoottorista. Tämä tarkoittaa sitä, että polttomoottori käy jatkuvasti sen optimialueella ja siten sen polttoaineenkulutus ja päästöt ovat perinteistä polttomoottoria pienemmät.

“e-POWER-järjestelmä tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon siirtymään perinteisestä polttomoottorista täyssähköautoiluun. Odotamme innolla asiakkaidemme palautetta täysin uuden Qashqain erinomaisesta sähköistetystä ajokokemuksesta – se on täydellinen esimerkki Nissanin Intelligent Mobility -strategiasta,” sanoo David Moss, Region Senior Vice President Research and Development, Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO).

Kiitos sähköisen ajomoottorin, tehon tuotto on täysin viiveetöntä toisin kuin polttomoottoriautoissa sekä perinteisissä hybrideissä. Välitön, täyssähköautomainen teho tekee ajamisesta innostavaa ja auton erinomainen kiihtyvyys varmistaa turvalliset ohitukset sekä sujuvan ajamisen nopeatempoisessa moottoritieajossa.

e-POWER-malleissa on valittavissa kolme eri ajotilaa: Standard, Sport ja ECO. Standard-tilassa moottori tuottaa erinomaisen kiihtyvyyden ja sen regenerointitoiminto on tehty muistuttamaan normaalia moottorijarrutusta. Sport-tilassa auton kiihtyvyyttä on entisestään parannettu ja polttomoottori käy enemmän, varmistaen virran tuoton urheilullisen ajon aikana. ECO-tilassa auto optimoi säädöt niin, että polttoaineenkulutus ja akuston hallinta mahdollistavat matka-ajon pienellä kulutuksella. Kaikissa tiloissa voidaan valita myös B-tila, joka tehostaa entisestään hidastuksissa regeneroitua virran talteenottoa sekä moottorijarrutusta, mahdollistaen hidastukset ilman jarrupoljinta.

Kuten LEAF täyssähköautossa, voi myös uudessa e-POWER Qashqaissa ajaa pelkällä kaasupolkimella käyttäen hyväksi e-Pedal-tilaa. Tällöin auton liikkeellelähdöt, kiihdytykset sekä hidastukset hoituvat yhdellä polkimella ja ajosta jopa 90 % voi suorittaa pelkästään e-Pedalilla.

Pysähtelevässä kaupunkiajossa e-Pedal-tila vähentää merkittävästi tarvetta siirtää jalkaa polkimelta toiselle. Tämä tekee ajamisesta yksinkertaisempaa ja rentouttavampaa.

Nissan e-POWER-järjestelmä esiteltiin Note- sekä Serena-malleissa Japanissa ja se saavutti heti esittelyn jälkeen suuren suosion asiakkaiden keskuudessa. Yli 70 % Japanissa myytävistä Note-malleista ja jopa puolet Serena-malleista on varustettu e-POWER-järjestelmällä. Juuri Japanissa esitelty Nissan Kicks crossover, varustettuna e-POWERilla on äskettäin voittanut Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference of Japan myöntämän 2021 Technology of the Year -palkinnon.

Vuodesta 2007, kun Qashqai loi uuden segmentin, on uusi Qashqai asettanut segmenttinsä standardit. Uuden kolmannen sukupolven Qashqain myötä sekä uudet että nykyiset asiakkaat tulevat ihastumaan saatavilla oleviin innovatiivisiin voimalinjoihin. Valikoimamme on yksinkertainen ja innovatiivinen, molempien moottoreiden ollessa vähäpäästöisiä, mutta samalla hauskoja. Lähestymistapamme uuteen sähköistettyyn Qashqaihin on ollut kompromissiton ja se näkyy selkeästi sekä 1.3 bensamoottorin kevythybridimallissa että täysin uudessa e-POWER-mallissa”, sanoo Matthew Wright, Vice President, Powertrain Design and Development, Nissan Technical Centre Europe.

e-POWER mallin myynti alkaa 2022.

TEKNIIKKA*

1.3-bensa (HR13) 12V ALiSMicro Hybrid e-POWER(1.5-bensa MR15)
6MT 6MT CVT
140hv 2WD 158hv 2WD 158hv2WD/4WD e-POWER
Teho HV (kW) 140 (103) 158 (117) 190 (140)
Vääntö Nm 240 260 270 330
Vetotapa 2WD 2WD 2WD / 4WD 2WD
Kokonaispituus mm 4425 4425

*odottaa tyyppihyväksynnän vahvistusta.

Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan on maailmanlaajuinen ajoneuvovalmistaja, joka myy yli 60 mallia Nissan-, INFINITI- ja Datsun-tuotemerkeillä. Tilikaudella 2018 yhtiö myi 5,52 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti, ja sen liikevaihto oli 11,6 biljoonaa jeniä. Nissanin maailmanlaajuinen pääkonttori Yokohamassa Japanissa hallinnoi toimintaa kuudella alueella: Aasiassa ja Oseaniassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Intiassa, Kiinassa,  Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa sekä Pohjois-Amerikassa. Nissan on tehnyt yhteistyötä ranskalaisen autovalmistaja Renaultin kanssa vuodesta 1999 alkaen ja hankki 34 prosentin osuuden Mitsubishi Motorsista vuonna 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin yhteenlaskettu myynti oli 10,76 miljoonaa ajoneuvoa kalenterivuonna 2018

Nissan Euroopassa

Nissan on yksi suurimmista euroopan ulkopuolisista valmistajista euroopassa, ja se työllistää yli 16 000 työntekijää suunnittelussa, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa, logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Vuonna 2019 Nissanin tehtaat Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä tuottivat noin 465 000 ajoneuvoa, mukaan lukien palkitut crossoverit, hyötyajoneuvot ja täyssähköinen Nissan LEAF. Nissanin tavoitteena on saavuttaa nollapäästöt ja kuolemantapausta liikenteessä Nissan ajoneuvoissa, hyödyntäen Nissanin Intelligent Mobility teknologioita. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa tulevaisuuden liikkumiseen ohjaa Nissanin tulevien mallien suunnittelua yrityksen  päätöksiä siitä, kuinka autoilla ajetaan, minkälaisia voimalinjoja niissä käytetään ja miten autot integroituvat yhteiskuntaan.

Nissan Nordic Europe Oy

Nissan Nordic Europe Oy on maahantuoja sekä myynti ja markkinointi yhtiö joka edustaa Nissania Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Yrityksellä on noin 175 työntekijää ja sen pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Lisätietoja tuotteistamme, palveluistamme ja sitoutumisestamme kestävään liikkumiseen löydät osoitteesta nissan-global.com. Voit myös seurata meitä on FacebookInstagramTwitter sekä LinkedIn ja katsoa kaikki uusimmat videomme YouTube.