Kotimainen salasanat korvaava Sinuna-kirjautumispalvelu on valmis – Nixun toteuttama ratkaisu takaa tietosuojan

Nixu Oyj, lehdistötiedote, torstai 30.3.2023 kello 8:30

Suomen Tunnistautumisosuuskunnan kehittämä Sinuna-kirjautumispalvelu tarjoaa vastuullisen ja turvallisen kirjautumisvaihtoehdon digitaalisiin palveluihin. Sinunan tunnistautuminen perustuu salasanojen sijaan sähköpostiin. Palvelu hyödyntää Nixun hallinnoitua MIAM-ratkaisua, ja se kerää käyttäjistään vain välttämättömät tiedot. Yle ja Alma Media ovat nyt ottaneet kirjautumispalvelun ensimmäisinä käyttöön.

Suomessa kehitetty kirjautumispalvelu Sinuna on nyt valmis ja saatavilla. Palvelu toimii läpinäkyvästi ja käsittelee henkilötietoja aina vähintään lakien ja asetusten mukaisesti, mikä tekee siitä poikkeuksellisen haastajan some- ja hakukonejäteille. Kuluttajan näkökulmasta yksityisyydensuojaa kunnioittava kirjautumispalvelu on tervetullut lisä käyttäjistä tietoja keräävien kirjautumisvaihtoehtojen rinnalle.

Sosiaalisen median palveluita tarjoavat yritykset, hakukoneyhtiöt ja netin mainosverkostot seuraavat käyttäjien liikkeitä ja haalivat valtavasti erilaista tietoa. Käyttäjien profilointi on miljardibisnes, johon yksittäisellä käyttäjällä on yleensä hyvin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa. Sinuna mahdollistaa kuluttajille turvallisen pääsyn moneen sisältöön ja palveluun yhdellä kirjautumisella, ilman salasanoja. Henkilötietoja ei myydä tai luovuteta kolmansien osapuolten käyttöön missään tapauksessa, käyttäjästä kerätään aina vain tarvittavat tiedot ja käyttäjä tietää jatkuvasti, miten hänen tietojaan käsitellään ja säilytetään.

Sinuna on rakennettu Nixun Managed Identity and Access Management (MIAM) -ratkaisun avulla. Se tarjoaa kattavan tietosuojan ja turvallisuuden ja on joustavuutensa ansiosta erittäin skaalautuva erilaisten todennusratkaisujen vaatimusten täyttämiseksi. Nixu vastaa kirjautumispalvelun operoinnista, teknisestä kehitystyöstä, ylläpidosta ja jatkuvasta optimoinnista.

”Yksilön oikeus omaan dataan ja tietosuojaan on ollut Sinunan kehitystyössä ensisijaisen tärkeää. Meillä on nyt aidosti kotimainen, usean merkittävän toimijan yhteistyönä syntynyt turvallinen ratkaisu, ja me Nixulla olemme ylpeitä osallisuudestamme hankkeeseen. Sinuna on tehokas vastaisku globaalien datajättien toiminnalle, jossa dataa kerätään ja myydään”, painottaa Nixulla identiteetin ja pääsynhallinnan liiketoimintaa johtava Veera Relander.

Datan hyödyntäminen entistä tiiviimmäksi osaksi yritysvastuuta

Sinunan avulla yritykset voivat järjestää asiakkaiden tai kuluttajien kirjautumisen yrityksen palveluihin vastuullisesti. Se on hyvä vaihtoehto esimerkiksi Google- tai Facebook-kirjautumiselle.

”Sinunan kautta pääsee kirjautumaan muun muassa Ylen ja Alma Median digitaalisiin palveluihin, ja kevään mittaan Sinuna-kirjautumisen piiriin liittyy uusia palveluita. Sinuna tarjoaa yrityksille erinomaisen mahdollisuuden parantaa kirjautumiskokemusta, lisätä kirjautunutta käyttöä ja profiloitua vastuulliseksi ja yksityisyyttä kunnioittavaksi toimijaksi”, toteaa Suomen Tunnistautumisosuuskunnan toimitusjohtaja Mikko Nurmi.

Sinunaa käyttävät yritykset turvaavat käyttäjien yksityisyyden kirjautumisen yhteydessä ja varmistavat, ettei tietoja vuodeta kolmansille osapuolille. Sinunan taustalla on kuitenkin myös isompi yhteiskunnallinen tavoite tehdä datan hyödyntämisestä entistä tiiviimpi osa yritysvastuuta.

Voittoa tavoittelematon Suomen Tunnistautumisosuuskunta perustettiin syyskuussa 2021. Osuuskunnan tavoitteena on kansallinen, kuluttajille helppo ja monikäyttöinen digitaalinen tunnistautumispalvelu, joka parantaa asiakaskokemusta. Perustajajäsenet ovat Yleisradio, Alma Media, Nixu ja Ioxio.

Veera Relander, Service Unit Lead, IAM, Nixu Oyj
sähköposti: veera.relander@nixu.com

Media:
Anniina Hautakoski, viestintäasiantuntija, Nixu Oyj
puhelin: + 358 50 5988 304, sähköposti: anniina.hautakoski@nixu.com

Nixu on kyberturvayhtiö, joka on rakentanut tulevaisuutta kyberturvallisuuden keinoin jo yli kolmen vuosikymmenen ajan. Päämäärämme on kybermaailman turvaaminen. Autamme asiakkaitamme vahvistamaan liiketoiminnan sietokykyä ja saavuttamaan mielenrauhaa. Nixulla on pohjoismaiset juuret, ja työllistämme noin 400 alan parasta ammattilaista Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Tanskassa ja Romaniassa. Asiantuntijamme turvaavat maailman suurimpiin lukeutuvien organisaatioiden vaativimpia ympäristöjä kaikilla toimialoilla. Nixun osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla.