Nixu tukee Outokummun valmiutta kyberuhkien torjuntaan: Tietoturvan havainnointikyky tukee liiketoiminnan jatkuvuutta

Nixu Oyj, lehdistötiedote 15.4.2021 kello 12.30

Outokumpu on maailman johtava ruostumattoman teräksen valmistaja, joka näkee lukuisia etuja tietoturvavalvonnan ulkoistamisessa Nixun kyberturvavalvomolle. Nixun kyberturvallisuusasiantuntijat ovat valppaina kellon ympäri, joten Outokumpu voi keskittyä ydinliiketoimintaansa.

KUVA: Outokumpu

Outokumpu on yli 90 %:n kierrätysasteellaan alansa edelläkävijä vastuullisuudessa. Digitalisaatiolla on keskeinen rooli Outokummun yli 30 maata ja noin 10 000 työntekijää kattavassa toiminnassa.

Kansainväliselle teollisuusyritykselle IT-järjestelmien toimivuus on ratkaisevaa ja vaikuttaa jokaiseen työntekijään tehtävästä ja sijainnista riippumatta. Outokumpu tähtää toimintansa digitalisointiin, joten IT-järjestelmiltä edellytettävät ominaisuudet ulottuvat useille alueille. Uhkaympäristön hallintaan tarvitaan kyberturvallisuusosaamista, uhkien aktiivista ehkäisemistä ja ennakoivaa suojausta.

"Oman tietoturvavalvomon perustaminen ei ole sopivin ratkaisu kaikille yrityksille", sanoo Outokummun tietoturvajohtaja Tero Lampiluoto. "Tietoturvan ympärivuorokautinen valvonta vaatii paljon. Siksi on mielestäni fiksua antaa se asiantuntijoiden hoidettavaksi, jolloin voidaan saada esimerkiksi synergiaetuja."

Ympärivuorokautista näkyvyyttä

Outokumpu ja Nixu ovat olleet kumppaneita jo usean vuoden ajan, ja yhteistyö jatkuu. Palveluun kuuluu ympärivuorokautinen seuranta Nixun kyberturvavalvomossa (Cyber Defense Center, CDC), säännöllinen viestintä tietoturvatapahtumista ja ‑poikkeamista sekä tiivis yhteydenpito kolmansien osapuolten palveluntarjoajien ja operaattoreiden kanssa.

Nixun kyberturvavalvomopalvelu havaitsee Outokummun verkossa ilmenevät poikkeavuudet ja reagoi niihin. Kyberturvallisuuden ammattilaiset varmistavat, että Outokummun verkko toimii sujuvasti ja keskeytyksettä yötä päivää. Jos verkkoliikenteessä esiintyy poikkeamia, ne tutkitaan ja niistä ilmoitetaan heti.

Kyberturvallisuuden uusimpien suuntauksien seuraaminen ja kokonaiskuvan hahmottaminen auttavat Outokumpua ylläpitämään vahvaa tietoturvaa. "Nixu pystyy tarjoamaan meille myös kokemukseen perustuvaa asiantuntemusta ja tietoa, jota he ovat kerryttäneet muista asiakkuuksistaan", Lampiluoto sanoo. Nixun kyberturvavalvomosta saatava data tukee yrityksen tietoisuutta kyberturvallisuusasioista ja kyberturvallisuusohjeistusten kehittämistä. "On ehdottoman välttämätöntä seurata koko ajan, mitä verkossamme tapahtuu."

Jatkuvuudesta on hyötyä kaikille

Lampiluoto kokee, että Nixun kybervalvomopalvelut tarjoavat Outokummulle muutakin kuin vain näkyvyyttä verkkoon. "Parhaita käytäntöjä, kokemuksen tuomaa osaamista, synergiaetuja ja markkinatuntemusta. Tietoturvan havainnointikyky  tukee liiketoiminnan jatkuvuutta, ja se puolestaan tuo varmuutta ja rakentaa luottamusta."

Kumppanuus on sujunut hyvin ensihetkestä alkaen, mutta se ei tarkoita, etteikö myös oppimista olisi tapahtunut. Vuosien varrella on löydetty sopivimmat ja tehokkaimmat yhteistyön tekemisen myös kolmansien osapuolten kanssa.

"Jatkuvuus on todellinen etu. Tuttuja ja hyviksi todettuja rutiineja on helppo noudattaa, jos jotain yllättävää tapahtuu", sanoo Nixun CDC-palveluiden liiketoimintapäällikkö Eetu Simpanen.

"Omaksumme tietoa ja kartutamme kokemusta. Siksi pysyvyys on ehdottoman tärkeää", Lampiluoto sanoo.

Nixu CDC -palveluiden liiketoimintapäällikkö, Eetu Simpanen, Nixu Oyj
puhelin: +358 40 775 4563, sähköposti: eetu.simpanen@nixu.com

Nixu tarjoaa kyberturvapalveluita, missiona pitää digitaalinen yhteiskunta toiminnassa. Intohimomme on auttaa organisaatioita hyödyntämään digitalisaatio turvallisesti. Tuotamme yhdessä asiakkaidemme kanssa käytännönläheisiä ratkaisuja liiketoiminnan jatkuvuuden, digitaalisten palvelujen helpon saatavuuden ja tietosuojan varmistamiseksi. Haluamme olla paras työpaikka noin 400 kyberturva-ammattilaisen tiimillemme, joka tekee työtä käytännönläheisten ratkaisujen löytämiseksi. Nixun juuret ovat Pohjois-Euroopassa, mutta palvelemme asiakkaitamme ympäri maailman. Nixun osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla.