Tekoäly haastaa kyberturvatekemisen – Nixu juhlii tulevaa

Kyberturvan pioneeri Nixu odottaa malttamattomana tekoälyn mahdollisuuksia ja seuraavaa 30 vuotta kyberturvan parissa.

Nixu Oyj lehdistötiedote 7.12.2018 klo 8.30

”Kaikkien tuotteiden ja palveluiden tulee olla oletusarvoisesti turvallisia ja selviytyä omillaan, sillä palomuurit ja estävät toimenpiteet ovat pian historiaa. Salasanat ovat hankalia ja epäluotettavia, onneksi niiden aikakausi on nyt ohi!” haastaa Nixun toimitusjohtaja Petri Kairinen ja jatkaa painokkaasti, ”Kyberturvaregulaatio on välttämätöntä ja ainut mahdollinen vaihtoehto digitaalisen yhteiskunnan mahdollistamiseksi.”

Muun muassa näistä väittämistä keskusteltiin vilkkaasti Kairisen johdolla Nixun paneelikeskustelussa 4. joulukuuta Helsingissä. Tapahtumalla juhlistettiin Nixun 30-vuotista taivalta mutta ennen kaikkea tulevaisuutta kyberturvan parissa.

KUVA: Nixun tilaisuudessa kuultiin paneelikeskustelun lisäksi mielenkiintoisia puheenvuoroja tulevaisuudesta, digitalisaatiosta ja tekoälystä. Puhujina Nixun Petri Kairisen ohella futuristi Thimon de Jong sekä Nixun johtava tietoturvakonsultti Matti Suominen.

Kyberturva tärkeämpää kuin koskaan aiemmin

”Useassa yrityksessä tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnan osana on jo arkipäivää. Näiden ratkaisujen turvaaminen tulee silti olemaan yksi merkittävistä haasteista tulevina vuosina”, arvioi Kairinen.

Ilmiö on teknologian kehittyessä toistunut kerta toisensa jälkeen. Uutta innovaatiota seuraa nopean kehityksen aika, jonka jälkeen teknologioiden vakiintuessa turvallisuus ja luotettavuus nousevat avainasemaan. Kyberturva tuleekin olemaan yksi tekoälyn keskeisimmistä haasteista.

Tulevaisuudessa myös kyberturvatekeminen tulee vääjäämättä muuttumaan tekoälyn myötä. Nixun ja eritoten kyberturvallisuuden kannalta on ainoastaan positiivinen asia, että tietynlainen tekeminen voidaan jatkossa automatisoida ja kyberturva-ammattilaisten osaaminen keskittää asioihin, joita ei voi tekoälyllä ratkaista.

KUVA: Yhdenmiehenyritys Nixu, joka perustetiin 30 vuotta sitten Espoon teknillisen korkeakoulun laboratoriossa, tarjoaa nykyisin asiakkailleen maailmanlaajuisesti kyberturvapalveluita yli 350 piinkovan ammattilaisen voimin Suomessa, Ruotsissa, Hollannissa, Romaniassa ja Yhdysvalloissa.

”Maailma on muuttunut peruuttamattomasti yhteiskunnan digitalisoituessa ja kyberuhkien samalla muuttaessa muotoaan. Kaikkien muutosten keskellä ajattelumme kulmakivi on Nixussa, että turvallinen digitaalinen muutos on mahdollista”, kiteyttää Kairinen.

Toimitusjohtaja Petri Kairinen, Nixu Oyj
puhelin +358 40 832 1832, sähköposti: petri.kairinen@nixu.com

Nixu tarjoaa kyberturvapalveluita, missiona pitää digitaalinen yhteiskunta toiminnassa. Intohimomme on auttaa organisaatioita hyödyntämään digitalisaatio turvallisesti. Tuotamme yhdessä asiakkaidemme kanssa käytännönläheisiä ratkaisuja liiketoiminnan jatkuvuuden, digitaalisten palvelujen helpon saatavuuden ja tietosuojan varmistamiseksi. Haluamme olla paras työpaikka yli 300 kyberturva-ammattilaisen tiimillemme, joka tekee työtä käytännönläheisten ratkaisujen löytämiseksi. Nixun juuret ovat Pohjois-Euroopassa ja nykyään sijaitsemme neljällä mantereella, palvellen asiakkaita ympäri maailman. Nixun osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla.

Avainsanat:

Lainaukset

Maailma on muuttunut peruuttamattomasti yhteiskunnan digitalisoituessa ja kyberuhkien samalla muuttaessa muotoaan. Kaikkien muutosten keskellä ajattelumme kulmakivi on Nixussa, että turvallinen digitaalinen muutos on mahdollista.
Nixun toimitusjohtaja Petri Kairinen