NK CABLESILLE UUSI VALOKUITU-UKKOSKÖYSITEHDAS OULUUN

Report this content

NK CABLESILLE UUSI VALOKUITU-UKKOSKÖYSITEHDAS OULUUN Valokuitu-ukkosköyden valmistus tuo 30-50 uutta työpaikkaa NK Cables Oy:n Ruskon tehtailla vihittiin käyttöön uusi erikoisrakenteista valokaapelia, valokuitu-ukkosköyttä (OPGW) valmistava tehdas. Uusi tehdas tuo mukanaan vuorotasosta riippuen 30-50 uutta työpaikkaa. Uuden tehtaan valmistumisen myötä yhtiön Suomen kaapelituotanto on nyt keskitetty Ouluun. Investoinnin arvo on noin 7 miljoonaa euroa. Tehtaan kapasiteetti on noin 5.000 kilometriä valokuitu-ukkosköyttä vuodessa. Uusien linjojen valmistumisen myötä tehtaalle rakennettiin myös merikaapelien tuotantolinja. Valtaosa valokuitu-ukkosköysistä menee vientiin. Viimeisin sopimus solmittiin joitakin viikkoja sitten Romaniaan ja aiemmin on sovittu toimituksista mm. Viroon, Latviaan, Argentiinaan ja Kiinaan. Valokuitu- ukkosköyttä ostavat energiayhtiöt ja teleoperaattorit. Yhtiö on valmistanut tätä voimalinjojen ukkosköytenä toimivaa ja samalla valokuidun avulla tietoa välittävää kaapelia jo toistakymmentä vuotta. Tähän mennessä tuotetta on toimitettu ympäri maailman yhteensä jo noin 20.000 kilometriä. Suurimmat yksittäiset vientimaat viime vuosilta ovat Saudi-Arabia, Venäjä, Puola, Argentiina, Latvia, Ghana, Espanja ja Brasilia NK Cables on Suomen suurin kaapelinvalmistaja, joka perustettiin 90 vuotta sitten. Oulun tehtailla valmistetaan valokuitu-ukkosköysien ohella kuparitelekaapeleita, valokaapeleita ja -tarvikkeita, vesistökaapeleita, matkapuhelinverkon kaapeleita, automaatio- ja tietojärjestelmäkaapeleita, asennusjohtoja sekä kuparijohtimia. NK Cablesin Oulun tehtailla työskentelee yli 500 henkilöä. Lisätietoja: toimitusjohtaja Timo Puhakka, puh. 010 566 3700; yksikön johtaja Timo Piekkari, puh. 010 566 3440, viestintäpäällikkö Eeva Aunesluoma, puh. 010 5667 3323 tai 0400 416 351 *** NK Cables Oy suunnittelee, valmistaa ja myy kaapeleita ja tarvikkeita sekä valokuitua ja tarjoaa tuotteitaan ja niihin liittyviä palveluitaan sekä tietoliikenteen että rakentamisen ja teollisuuden käyttöön. NK Cables -konsernilla on palveluksessaan yli 800 henkilöä, tuotantolaitokset Oulussa ja Vantaalla sekä pääkonttori Espoossa. Yhtiön liikevaihto 2001 oli 293 miljoonaa euroa. NK Cables vastaa kotimaan tuotantolaitosten ohella seitsemän ulkomaisen yhtiön toiminnasta. Amsterdamin pörssissä noteerattava Euroopan kolmanneksi suurin kaapelikonserni, Draka Holding N.V. omistaa NK Cablesin tytäryhtiöineen. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00500/wkr0002.pdf