NoHo Partners Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024: Hyvä suoritus vaisussa markkinassa

NoHo Partners Oyj, Pörssitiedote, 6.8.2024 klo 8.00

Tämä tiedote on tiivistelmä NoHo Partnersin puolivuosikatsauksesta ajalta 1.1.–30.6.2024. Puolivuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla myös osoitteessa www.noho.fi.

HUHTI–KESÄKUU 2024 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 107,0 (93,3) miljoonaa euroa ja kasvoi 14,7 prosenttia.
  • Operatiivinen käyttökate oli 12,2 (12,6) miljoonaa euroa ja laski 3,5 prosenttia.
  • Liikevoitto oli 9,7 (10,7) miljoonaa euroa ja laski 9,8 prosenttia.
  • Liikevoitto-% oli 9,1 (11,5) prosenttia.
  • Tulos oli 3,5 (4,1) miljoonaa euroa ja laski 15,9 prosenttia.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,11 (0,17) euroa ja laski 37,5 prosenttia.

TAMMI–KESÄKUU 2024 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 200,5 (169,2) miljoonaa euroa ja kasvoi 18,5 prosenttia.
  • Operatiivinen käyttökate oli 21,3 (20,7) miljoonaa euroa ja kasvoi 2,9 prosenttia.
  • Liikevoitto oli 16,6 (16,7) miljoonaa euroa ja laski 0,8 prosenttia.
  • Liikevoitto-% oli 8,3 (9,9) prosenttia.
  • Tulos oli 3,4 (6,6) miljoonaa euroa ja laski 48,4 prosenttia. Eezy Oyj:n osakkeisiin liittyvillä kirjauksilla oikaistu tulos oli 4,6 (7,7) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,08 (0,26) euroa ja laski 69,7 prosenttia. Eezy Oyj:n osakkeisiin liittyvillä kirjauksilla oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,14 (0,31) euroa ja laski 55,6 prosenttia.

Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

AVAINLUKUJA

3,4

6,6

10,4

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva osakekohtainen katsauskauden tulos, euroa

0,11

0,17

0,08

0,26

0,38

Eezy Oyj:n osakkeisiin liittyvillä kirjauksilla oikaistu osakekohtainen tulos, euroa

0,11

32,9

32,5

* 31.12.2023 päättyneen tilikauden vertailukelpoinen liikevoitto-% 10,1%

Tunnuslukujen laskentakaavat on esitetty osavuosikatsauksen sivulla 28.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Tulosohjeistus 15.2.2024 alkaen

NoHo Partners arvioi saavuttavansa tilikaudella 2024 noin 430 miljoonan euron liikevaihdon ja noin 9,5 prosentin liikevoittomarginaalin.

Strategiakauden 2025–2027 taloudelliset tavoitteet

Yhtiön pitkän aikavälin ohjeistus kuuluu seuraavasti:

Konsernin tavoitteena on saavuttaa Suomen liiketoiminnassa noin 400 miljoonan euron liikevaihto ja ylläpitää nykyinen hyvä liikevoittomarginaali. Kansainvälisessä liiketoiminnassa yhtiön tavoitteena on kannattava kasvu ja omistaja-arvon luominen. Pitkällä aikavälillä yhtiön tavoitteena on laskea IFRS 16 -vuokrasopimusveloilla oikaistun nettovelan suhde operatiiviseen käyttökatteeseen noin kahteen ja jakaa vuosittain kasvavaa osinkoa.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen tulos oli jälleen hyvä suoritus haastavassa markkinaympäristössä. Laaja ravintolaportfolio, joustava toimintamalli ja operatiivinen osaaminen ylläpitävät hyvän kannattavuustason myös tänä vuonna ja luovat perustan toiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

Vuoteen 2027 kestävän strategiakauden tavoitteet julkaistiin toukokuussa järjestetyssä pääomamarkkinapäivässä. Uuden strategian mukaisesti jatkamme kannattavaa kasvua Suomen ravintola- ja viihdemarkkinassa. Kansainvälistä kasvua vauhditetaan uudella toimintamallilla aktiivisen sijoitustoiminnan kautta. Osana tätä sijoitustoimintaa hankittiin katsauskaudella tanskalainen pakkausmateriaalien toimittaja Triple Trading, jonka integraatio osaksi NoHo Partnersia etenee suunnitelmien mukaisesti ja tuottaa konserniin jatkossa merkittäviä synergiahyötyjä. Euroopan kasvavaan premium-hampurilaismarkkinaan keskittyvän Better Burger Societyn liikevaihto jatkoi kasvuaan sekä Suomessa että Sveitsissä. Näiden ketjujen menestys perustuu toimiviin tuotteisiin ja konsepteihin sekä laadukkaampien hampurilaisten hyvään kysyntään. Vuoden jälkimmäiselle puoliskolle on vahvistettu yhteensä seitsemän yksikön avaus – kolme Suomessa ja neljä Sveitsissä.

Kotimaan ravintolatoiminnan kehitystä hidastavat edelleen kuluttajien ostovoimaan kohdistuvat paineet ja kuluttajien heikko luottamus talouden kehitykseen. Ruokaravintoloiden kysyntää vetää ravintolakulttuurin ja ulkona syömisen vahva kehitys erityisesti viikonloppuina. Viihdemarkkinassa yökerhojen matalasuhdanne jatkuu samalla, kun markkina tervehtyy ylikapasiteetin poistuessa. Odotamme hiljalleen kohentuvan asiakkaiden ostovoiman näkyvän ravintolapalveluiden kulutuksessa jo vuoden loppupuolella. Tätä tukee myös loppuvuoden hyvä varaustilanne yritys- ja juhlakaupan osalta.

Tämän ollessa viimeinen osavuosikatsaukseni yhtiön palveluksessa, haluan samalla kiittää lämpimästi kaikkia asiakkaita, työntekijöitä, hallitustamme ja osakkeenomistajia luottamuksesta läpikäymiemme vaiheiden aikana. NoHo Partners on erinomaisessa tuloskunnossa ja sen organisaatiossa työskentelee alan parhaita ammattilaisia. Yhtiölle on valittu uusi toimitusjohtaja, jonka kanssa minulla on ollut ilo työskennellä läheisesti koko NoHo Partnersin tarinan ajan. Jarno Suomisesta yhtiö saa parhaan mahdollisen johtajan jatkamaan yhdessä osaavan johtoryhmämme kanssa kestävän ja kannattavan kasvun strategiaa kohti vuodelle 2027 asetettuja tavoitteita.

LIIKEVAIHTO JA TULOS

Huhti–kesäkuussa 2024 konsernin liikevaihto kasvoi 14,7 prosenttia 107,0 (93,3) miljoonaan euroon. Operatiivinen käyttökate oli 12,2 (12,6) miljoonaa euroa ja laski 3,5 prosenttia. Liikevoitto oli 9,7 (10,7) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali 9,1 (11,5) prosenttia. Tulos huhti–kesäkuussa oli 3,5 (4,1) miljoonaa euroa. Vertailukauden tulokseen vaikuttivat negatiivisesti 1,7 miljoonan euron Eezy Oyj:n osakkeisiin liittyvät kirjaukset.
LIIKEVAIHTO JA TULOS
Tammi–kesäkuussa 2024 konsernin liikevaihto kasvoi 18,5 prosenttia 200,5 (169,2) miljoonaan euroon. Operatiivinen käyttökate oli 21,3 (20,7) miljoonaa euroa ja kasvoi 2,9 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Liikevoitto oli 16,6 (16,7) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali 8,3 (9,9) prosenttia. Kauden tulos oli 3,4 (6,6) miljoonaa euroa. Eezy Oyj:n osakkeisiin liittyvillä kirjauksilla oikaistu tulos oli 4,6 (7,7) miljoonaa euroa ja laski 39,8 prosenttia.

Yhtiö onnistui tasapainottamaan inflaation vaikutuksia liiketoimintaansa keskitetyillä hankintasopimuksilla sekä hinnankorotuksilla, eikä yleinen hinnannousu olennaisesti vaikuttanut materiaalikatteeseen. Tehokkaan operatiivisen ohjauksen ja liikevaihdon kasvun myötä henkilöstökulut ovat pysyneet kilpailukykyisellä tasolla.

Suomen liiketoiminta

33,3

32,8

32,7

Huhti–kesäkuussa 2024 liikevaihto laski edellisvuodesta 5,0 prosenttia 73,5 (77,4) miljoonaan euroon. Operatiivinen käyttökate oli 7,9 (10,8) miljoonaa euroa. Liikevoitto huhti–kesäkuussa oli 6,7 (9,5) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali 9,1 (12,3) prosenttia. Vertailukauden liikevaihto ja kannattavuus olivat poikkeuksellisen korkealla tasolla Tampereen Nokia Areenalla järjestettyjen jääkiekon MM-kisojen vuoksi.

Tammi–kesäkuussa 2024 liikevaihto kasvoi 0,2 prosenttia 139,2 (138,9) miljoonaan euroon. Operatiivinen käyttökate oli 13,6 (17,3) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 11,2 (14,6) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali 8,0 (10,5) prosenttia.

Kansainvälinen liiketoiminta

32,0

33,8

31,7

Huhti–kesäkuussa 2024 liikevaihto kasvoi 110,7 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta 33,5 (15,9) miljoonaan euroon. Liikevaihdon kasvusta 11,7 miljoonaa euroa selittyy Sveitsiin laajentumisella 1.9.2023 alkaen. Operatiivinen käyttökate oli 4,3 (1,9) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 3,0 (1,2) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali 9,0 (7,8) prosenttia.

Tammi–kesäkuussa 2024 liikevaihto kasvoi 102,0 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta 61,3 (30,3) miljoonaan euroon. Liikevaihdon kasvusta 24,0 miljoonaa euroa selittyy Sveitsiin laajentumisella 1.9.2023 alkaen. Operatiivinen käyttökate oli 7,7 (3,5) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 5,4 (2,1) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali 8,8 (6,8) prosenttia.

TIEDOTUSTILAISUUS MEDIALLE, ANALYYTIKOILLE JA SIJOITTAJILLE

Tiedotustilaisuus medialle, analyytikoille ja sijoittajille järjestetään tänään 6.8.2024 klo 10.00. Tilaisuudessa NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström esittelee tilikauden tuloksen ja tärkeimmät tapahtumat sekä kertoo yhtiön liiketoiminnan nykytilasta ja näkymistä.

Tulosinfoa voi seurata suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa https://noho.videosync.fi/q2-2024. Tilaisuuden aikana kysymyksiä voi esittää webcast-alustan chat-toiminnon kautta tai puhelimitse. Tilaisuuden kieli on suomi, ja sen tallenne on saatavilla yhtiön verkkosivuilla myöhemmin samana päivänä.

Lisätietoja
Aku Vikström, toimitusjohtaja, aku.vikstrom@noho.fi (johdon assistentti Niina Kilpeläinen, p. 050 413 8158)
Jarno Suominen, varatoimitusjohtaja, tel. +358 40 721 5655
Jarno Vilponen, talousjohtaja, tel. +358 40 721 9376

NoHo Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni ja pohjoiseurooppalaisen ravintolamarkkinan luova uudistaja. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana Nasdaq Helsinkiin listautunut yhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan.

Konsernin yhtiöihin kuuluu noin 300 ravintolaa Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Sveitsissä. Tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Sea Horse, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Friends & Brgrs, Campingen, Cock’s & Cows ja Holy Cow!. NoHo Partners työllistää sesongista riippuen noin 2 800 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna, ja yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli n. 370 miljoonaa euroa. NoHo Partnersin visiona on olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija. Lisätietoja osoitteessa noho.fi.