NOKIAN RENKAAT OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2010: Vahva tulos, kannattava kasvu jatkuu

Nokian Renkaat Oyj  Pörssitiedote 9.2.2011 klo 8.00

Nokian Renkaat –konsernin liikevaihto kasvoi 32,5 % ja oli 1 058,1 MEUR (798,5 MEUR vuonna 2009). Liikevoitto parani ja oli 222,2 MEUR (102,0 MEUR) ja tilikauden voitto oli 169,7 MEUR (58,3 MEUR). Osakekohtainen tulos kasvoi ja oli 1,34 euroa (0,47 euroa). Liiketoiminnan kassavirta parani ja oli 318,8 MEUR (123,1 MEUR). Hallitus ehdottaa osingoksi 0,65 EUR/osake (0,40 EUR).

Näkymät ja ohjeistus:
Vuonna 2011 yhtiöllä on edellytykset vahvaan liikevaihdon kasvuun sekä liikevoiton parantamiseen vuoteen 2010 verrattuna.

Toimitusjohtaja Kim Gran:

"Nokian Renkaat palasi vahvalle kasvupolulle, kun kysynnän ajurit ydinmarkkinoilla vahvistuivat selvästi. Vuoden 2011 alussa purjeemme pullistelevat myötätuulessa; tilauskantamme on vahva ja kapasiteettimme on kasvussa.

Yhtiön päätuotteiden kysyntä alkoi toisella neljänneksellä kasvaa voimakkaasti kaikissa liiketoimintayksiköissämme. Selvän käänteen saivat aikaan talouden koheneminen Pohjoismaissa ja Venäjällä, vahva automyynnin kasvu sekä kuluttajaluottamuksen paraneminen. Toimintaamme kasvatettiin vastaavasti ja meidän on edelleen lisättävä kapasiteettiamme pysyäksemme kasvavan kysynnän tahdissa.

Kasvatimme markkinaosuuksia, korotimme hintoja ja paransimme myyntimixiä. Jakelukanavamme laajeni edelleen Pohjoismaiden, Venäjän ja IVY-maiden lisäksi myös Keski-Euroopassa. Vianor-ketju avasi 148 uutta myyntipistettä päätyen yhteensä 771 myyntipisteeseen 20 maassa.

Tuotannon rakennemuutos ja parempi kapasiteetin käyttöaste paransivat tuottavuutta merkittävästi. Vahva talvirengasbrändimme, toimiva jakelutie ydinmarkkinoilla sekä luminen talvi koko Euroopassa tuottivat meille hyvät tulokset ja voimakkaan kasvun koko vuoden tasolla.

Lisäämme investointejamme merkittävästi vuonna 2011 varmistaaksemme kasvun tulevaisuudessa. Olemme tilanneet Venäjän-tehtaaseemme kaksi uuttaa tuotantolinjaa (linjat 9 ja 10), mikä lisää edelleen tuotantoamme ja tuottavuuttamme. Lisäksi tarkastelemme uusia kapasiteetin laajennusmahdollisuuksia sekä tuotantoon että jakeluun.

Vuoden 2011 alun ennätysvahva tilauskanta tarjoaa meille hyvän mahdollisuuden kasvattaa myyntiämme jälleen valikoidummin. Jatkamme myös uusien tuotteiden lanseerauksia, hinnankorotuksia ja myyntimixin parantamista korkeampien raaka-ainekustannusten kompensoimiseksi. Jakelukanavan alhaiset varastot ja kasvava tuotantokapasiteettimme tarjoavat hyvät lähtökohdat kannattavan kasvun jatkumiselle vuonna 2011.”

Markkinatilanne

Maailmantalous jatkoi kohentumistaan vuonna 2010. Löysempi rahapolitiikka ja alhainen korkotaso paransivat maailmantalouden makroindikaattoreita. Kehittyvien maiden kasvuvauhti oli nopeampaa kuin kehittyneissä maissa. Euroopan taloudessa oli epävarmuutta siitä, miten valtioiden velkaantuminen tulee vaikuttamaan rahoitusmarkkinoihin.

Kasvun ajurit Nokian Renkaiden ydinmarkkinoilla vahvistuivat merkittävästi. BKT:n kasvu oli Pohjoismaissa keskimäärin 3 % ja Venäjällä 4 %. Uusien autojen myynti kasvoi vuonna 2010 Pohjoismaissa arviolta 31 % edellisvuoteen verrattuna. Venäjällä uusien autojen myynnin kasvu vuonna 2010 oli 30 % edellisvuoteen verrattuna. Joulukuussa kasvu oli jo 60 % edellisvuoden joulukuuhun verrattuna, ja uusien autojen myynnin arvioidaan Venäjällä kasvavan noin 30 % vuonna 2011.

Henkilöauton renkaiden jälkimarkkinamyynnin arvioidaan vuonna 2010 kasvaneen Pohjoismaissa 10 % ja Euroopassa 8 % edellisvuoteen nähden. Venäjällä rengasvalmistajien toimitukset kasvoivat noin 35 % johtuen maan kohentuvasta taloudesta, jakelijoiden pienemmistä varastoista sekä parantuneesta kuluttajaluottamuksesta.

Toinen peräkkäinen runsasluminen talvi koko Euroopassa ja Venäjällä saivat aikaan vahvan talvirenkaiden kuluttajamyynnin. Jälleenmyyjien talvirengasvarastot olivat sesongin jälkeen alhaiset. Edelliskauden kesärengasvarastot ovat pienet johtuen toimialan kapasiteetti-leikkauksista vuonna 2009 ja kysynnän nopeasta elpymisestä 2010. Vuonna 2011 rengasalalla odotetaan vahvaa kysyntää ja myynnin kasvua.

Raskaiden erikoisrenkaiden kysyntä on jatkanut kasvuaan johtuen metsäkoneiden ja kaivoskoneiden valmistuksen selvästä lisääntymisestä vuonna 2010. Jälkimarkkinoilla myös muiden erikoisrenkaiden, kuten materiaalinkäsittelykoneiden ja maatalouskoneiden renkaiden kysyntä on kasvanut. Kasvua aikaansaivat sellun, sahatavaran, metallien ja elintarvikkeiden raaka-aineiden kasvanut kysyntä ja kohonneet hinnat.

Kuljetussektorin elpyminen kasvatti kuorma-autonrenkaiden kysyntää ja aiheutti lievää rengaspulaa jälkimarkkinoille.

Kaiken kaikkiaan markkinatilanne on parantunut selvästi ja kysyntä ylittää tarjonnan useiden tuoteryhmien osalta.

Raaka-ainehinnat ovat nousseet merkittävästi vuoden 2009 alkupuolelta lähtien; luonnonkumin hinta on yli kolminkertaistunut vuoden 2010 loppuun mennessä. Öljypohjaiset raaka-aineet ovat myös kallistuneet merkittävästi ja joistakin materiaaleista on pulaa. Rengasvalmistajat ovat saaneet hinnankorotuksia hyvin läpi, mutta erityisesti kehittyvien maiden valmistajien kannattavuus on kärsinyt raaka-ainehintojen nousun takia. Alkuvuonna 2011 raaka-ainehinnat ovat edelleen kohonneet laukaisten uusia hinnankorotuksia rengasvalmistajien taholta.

Loka-joulukuu 2010

Nokian Renkaat -konsernin viimeisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 368,7 MEUR (247,7), eli 48,9 % enemmän kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin. Myynnin kasvu Pohjoismaissa oli 36,3 % ja Venäjällä 86,0 %. Yhteenlaskettu myynti Venäjälle ja IVY-maihin kasvoi 74,3 %. Myynti Keski- ja Itä-Euroopassa nousi 60,1 % ja Pohjois-Amerikassa 17,2 %.

Valmistustoiminnan raaka-ainekustannukset (euroa/kg) nousivat vuoden viimeisellä neljänneksellä 30 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja toisella vuosipuoliskolla 18 % vuoden 2010 ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Kiinteät kustannukset olivat 91,9 MEUR (77,6) ja niiden osuus liikevaihdosta oli 24,9 % (31,4 %).

Nokian Renkaat -konsernin liikevoitto oli 91,8 MEUR (40,8). Nettorahoituskulut olivat 5,4 MEUR (-6,0). Nettokorkokulut olivat 5,2  MEUR (0,8) sisältäen 2,1 MEUR (1,9)vaihtovelkakirjalainaan liittyvää laskennallista kulukirjausta. Nettorahoituskulut sisältävät valuuttakurssieroja 0,2 MEUR (-6,8).

Voitto ennen veroja oli 86,4 MEUR (46,7). Tilikauden voitto oli 62,6 MEUR (29,2). Tulos per osake oli 0,49 euroa (0,23 euroa).

358,1 MEUR (249,2).

Tammi-joulukuu 2010

Nokian Renkaat -konsernin liikevaihto oli 1.058,1 MEUR (798,5), eli 32,5 % enemmän kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin. Myynti Pohjoismaihin kasvoi 29,1 % muodostaen 44,5 % (45,4 %) koko konsernin myynnistä. Myynti Venäjälle kasvoi 78,0 %. Myynti Venäjälle ja IVY-maihin yhteensä lisääntyi 34,7 % ja oli 20,7 % (20,3 %) konsernin myynnistä. Myynti Keski- ja Itä-Eurooppaan kasvoi 43,8 % muodostaen 25,7 % (23,4 %) konsernin myynnistä. Myynti Pohjois-Amerikkaan lisääntyi 9,5 % ja oli 8,7 % (10,5 %) konsernin myynnistä.

Henkilöautonrenkaat-yksikön myynti kasvoi 35,5 % muodostaen 62,4 %
(60,0 %) koko konsernin myynnistä. Raskaiden renkaiden myynti lisääntyi 61,8 % ja oli 7,1 % (5,7 %) konsernin myynnistä. Vianorin myynti kasvoi 12,7 % muodostaen 26,9 % (31,1 %) konsernin myynnistä. Muun liiketoiminnan myynti parani 44,3 % ja oli 3,6 % (3,2 %) konsernin myynnistä.

Valmistustoiminnan raaka-ainekustannukset (euroa/kg) nousivat tammi-joulukuussa 5 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kiinteät kustannukset olivat 309,8 MEUR (276,6). Kiinteiden kustannusten osuus liikevaihdosta oli 29,3 % (34,6 %). Palkat olivat yhteensä 147,7 MEUR (131,0).

Nokian Renkaat -konsernin liikevoitto oli 222,2 MEUR (102,0). Liikevoittoa paransi kiinteistön myyntivoitto 1,8 MEUR. Liikevoittoa rasitti IFRS 2:n mukaisesti optiojärjestelmästä johtuva kulukirjaus 7,3 MEUR (11,8) sekä kulukirjaukset luottotappioista ja –varauksista 0,8 MEUR (7,1).

Nettorahoituskulut olivat 13,3 MEUR (28,6). Nettokorkokulut olivat 19,5 MEUR (14,8) ja sisälsivät 8,1 MEUR (7,6) vaihtovelkakirjalainaan liittyvää laskennallista kulukirjausta. Nettorahoituskulut sisältävät valuuttakurssieroja -6,1 MEUR (13,8).

Voitto ennen veroja oli 208,8 MEUR (73,5). Tilikauden voitto oli 169,7 MEUR (58,3). Osakekohtainen tulos oli 1,34 euroa (0,47 euroa).

Liiketoimintaan sitoutuneen pääoman tuottoaste (RONA, liukuva 12 kk) oli 17,8 % (8,4 %). Tulorahoitus käyttöpääoman muutoksen, investointien ja käyttöomaisuuden myynnin jälkeen (Liiketoiminnan kassavirta) oli 318,8 MEUR (123,1).

Konsernin henkilöstön määrä oli keskimäärin 3 338 (3 503) ja katsauskauden lopussa 3 506 (3 292). Konsernin omistamassa Vianor-rengasketjussa työskenteli katsauskauden lopussa 1 409 (1 388) henkilöä ja Venäjällä 851 (640) henkilöä.

Taloudellinen asema 31.12.2010

Velkaantumisaste oli 0,1 % (34,8 %), korollinen nettovelka 0,7 MEUR (263,7) ja omavaraisuusaste 68,4 % (62,0 %).

Konsernin korolliset velat olivat 217,2 MEUR (326,2), josta lyhytaikaisten korollisten velkojen osuus oli 13,0 MEUR (72,4). Korollisten velkojen keskikorko oli 5,25 % (4,45 %). Vaihtovelkakirjan laskennallisen kulukirjauksen eliminoinnin jälkeen korollisten velkojen keskikorko oli 1,46 % (2,16 %).

Vuoden 2010 lopussa yhtiöllä oli käyttämättömiä luottolimiittejä 536,7 MEUR (456,1), josta 235,9 MEUR (185,4) oli komittoituja. Lyhytaikaisilla luottolimiiteillä ja yritystodistusohjelmalla rahoitetaan varastoja, myyntisaatavia ja jakelukanavina toimivia tytäryrityksiä sekä hallitaan konsernille tyypillinen käyttöpääomakassavirran kausivaihtelu.

Verokanta

Vuonna 2010 konsernin verokanta oli 18,7 % (20,7 %). Konsernin verokantaan vaikuttavat Venäjältä saadut, nykyisiin investointeihin perustuvat verohelpotukset seuraavan kahden vuoden aikana, ja sen jälkeen lisäinvestointeihin liittyvät verosopimukset.

HENKILÖAUTONRENKAAT

Nokian henkilöautonrenkaiden liikevaihto vuonna 2010 oli 714,7 MEUR (527,3), eli 35,5 % edellisvuotta korkeampi. Liikevoitto oli 205,5 MEUR (106,2). Liikevoittoprosentti oli 28,8 % (20,1 %); ydinmarkkinoilla se oli 31,6 % (24,3 %) ja muilla markkinoilla 26,4 % (18,6 %).

Myynti kasvoi kaikilla maantieteellisillä markkina-alueilla läpi vuoden. Myynti lisääntyi erityisen vahvasti viimeisellä neljänneksellä, jolloin kasvu oli 63 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Puolet myynnin kasvusta tuli talvirengasmyynnin lisäyksestä Venäjällä. Myynti Keski- ja Itä-Euroopassa kasvoi ennätyslukemiin. Nokian Renkaiden varastot olivat alhaisella tasolla toisen neljänneksen vahvan ennakkomyynnin jälkeen ja tuotannon lisäämisestä huolimatta talvirenkaiden kysyntä ylitti yhtiön toimituskyvyn.

Yhtiön keihäänkärkituote Nokian Hakkapeliitta 7, nastoitettu talvirengas pohjoisiin olosuhteisiin, voitti käytännöllisesti katsoen kaikki autolehtien testit Pohjoismaissa ja Venäjällä, mikä kiihdytti myyntiä. Nokian Renkaat kasvatti markkinaosuuttaan ydinmarkkinoilla sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Talvirenkaiden osuus koko myyntimixistä kasvoi edellisvuoteen verrattuna ja oli 76 % volyymista.

Hinnankorotuksia tehtiin toisella vuosipuoliskolla kaikissa tuoteryhmissä kohoavien raaka-ainekustannusten kompensoimiseksi.
Parempi myyntimix sekä ydinmarkkinoiden valuuttakurssimuutokset tukivat keskihinnan nousua 5 % edellisvuoteen nähden.

Kahden uuden tuotantolinjan (7 ja 8) avaaminen Venäjällä oli merkittävin syy tuotantomäärän 40 %:n nousuun. Vuonna 2009 tehdyt rakennemuutokset ja kapasiteetin käyttöasteen paraneminen saivat aikaan tuottavuuden selvän kasvun molemmissa tehtaissa. Tuotantokustannukset ilman materiaalikustannuksia (EUR/kg) laskivat edellisvuoteen verrattuna johtuen lisääntyneistä tuotantomääristä ja Venäjän-tuotannon osuuden kasvusta. Yhtiö teki päätöksen kahden uuden tuotantolinjan (9 ja 10) rakentamisesta Venäjän-tehtaaseen vuoden 2011 toisella ja kolmannella neljänneksellä sekä Suomen-tehtaan käyttöasteen nostamisesta edelleen vuoden alusta alkaen.

Kiinteät kustannukset kasvoivat maltillisesti verrattuna myynnin kasvuun, mikä tuki katteiden paranemista. Pienemmät varastot, investoinnit ja myyntisaatavat paransivat kassavirtaa ja käyttöpääoman kiertoa edellisvuoteen nähden.

Tilauskanta vuodelle 2011 on ennätyskorkea. Tuotantokapasiteettia on kasvatettu edelleen, jotta kasvupotentiaali pystytään täysimääräisesti hyödyntämään. Kohoavat raaka-ainekustannukset aiheuttavat uusia renkaiden hinnankorotuksia vuonna 2011.

RASKAAT RENKAAT

Nokian Raskaiden Renkaiden liikevaihto vuonna 2010 oli 81,0 MEUR (50,1) eli 61,8 % edellisvuotta enemmän. Liikevoitto oli 13,7 MEUR (0,0) ja liikevoittoprosentti 16,9 % (0,0 %).

Raskaiden renkaiden kysyntä jatkoi kasvuaan kiihtyvällä vauhdilla vuonna 2010. Nokian Raskaiden Renkaiden myynti kasvoi kaikissa erikoistuoteryhmissä, vahvimmin metsäkonerenkaissa. Alhaiset rengasvarastot ja viive tuotantokapasiteetin lisäämisessä aiheuttivat toisella vuosipuoliskolla yhtiön tuotteille tilapäisiä toimitusvaikeuksia ja myyntiä siirtyi eteenpäin.

Toisella vuosipuoliskolla yhtiö teki hinnankorotuksia kohonneiden raaka-ainekustannusten kompensoimiseksi. Katteita kuitenkin leikkasi se, että suuri osuus yhtiön myynnistä meni konevalmistajille, joilla oli kiinteähintaiset sopimukset loppuvuoteen saakka.

Tuotantovolyymi (tonneja) tuplaantui vuoteen 2009 verrattuna. Tuotantokapasiteetin kasvattamisen kustannukset rasittivat katteita, mutta uusi kapasiteetti lisää tuotantomääriä, tuottavuutta ja palvelukykyä vuonna 2011. Vuoden 2010 loppuun mennessä raskaiden renkaiden Nokian-tehtaan nykyinen viikkokapasiteetti oli täyskäytössä.

Nokian Raskaat Renkaat saavutti hyviä tuloksia jakeluverkostonsa kehittämisessä. Uudet jakelusopimukset sekä 22 uutta ”Vianor industrial” –liikettä Pohjoismaissa perustettiin tyydyttämään asiakkaiden kasvavaa tarvetta tekniseen palveluun.

Nokian Raskaiden Renkaiden tilauskanta on hyvä ja hinnankorotuksia on sovittu alkuvuoteen 2011. Painopistealueita ovat tuotannon ja kapasiteetin lisääminen edelleen, myynnin kasvattaminen Venäjällä ja IVY-maissa sekä hintojen korottaminen kohoavien raaka-ainekustannusten mukaisesti.

VIANOR

Vianorin liikevaihto 2010 oli 307,9 MEUR (273,2) eli 12,7 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Liiketulos parani ja oli 4,0 MEUR (-3,0) sisältäen kiinteistökaupasta saadun myyntivoiton 1,8 MEUR. Liiketulosprosentti oli 1,3 % (-1,1 %).

Vuoden 2010 lopussa Vianorilla oli 169 omaa myyntipistettä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, USA:ssa, Sveitsissä ja Venäjällä. Kaikkien asiakas- ja tuoteryhmien myynti kehittyi hyvin; parhaat kasvut syntyivät talvirenkaiden ja kuorma-autonrenkaiden myynnissä. Autohuoltopalvelujen myynti kasvoi 21 %. Vianorin markkinaosuudet ydinmarkkinoilla nousivat edellisvuodesta.

Vuonna 2011 Vianorissa keskitytään myynnin ja markkinaosuuksien parantamiseen, autohuoltopalvelujen liiketoiminnan kehittämiseen sekä kustannustehokkuuden parantamiseen.

Franchising- ja partner-verkosto

Vuonna 2010 Vianor laajensi franchising- ja partner-verkostoaan Nokian Renkaiden ydinmarkkinoilla 148 myyntipisteellä. Vuoden lopussa Vianor toimi 20 maassa, kattavimmin Pohjoismaissa, Venäjällä ja Ukrainassa. Vianor-verkostoon kuului yhteensä 771 myyntipistettä, joista 602 oli partner- ja franchisingpisteitä. Markkinaosuudet kasvoivat verkoston laajentumisen seurauksena.

Partner-verkoston laajentaminen jatkuu aikaisempien suunnitelmien mukaisesti, tavoitteena kasvattaa ketju yli 900 myyntipisteeseen vuoden 2011 loppuun mennessä.

MUU LIIKETOIMINTA

Kuorma-autonrenkaat

Nokian kuorma-autonrenkaiden liikevaihto oli 41,2 MEUR (28,5) eli 44,3 % edellisvuotta enemmän. Parantunut tuotevalikoima sekä premium- että standardirenkaissa kasvatti Nokian kuorma-autonrenkaiden markkinaosuutta Pohjoismaissa, Venäjällä sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Kuljetusalan kaluston parempi käyttöaste ja asiakkaiden varastojen uudelleentäyttö lisäsivät pinnoitusmateriaalien myyntiä.

Lisääntynyt myynti, renkaiden hinnankorotukset sekä ostojen onnistunut ajoitus nostivat Nokian kuorma-autonrenkaiden kannattavuuden ennätystasolle vuonna 2010.

Vuonna 2011 keskitytään logistiikan hiomiseen edelleen, laajemman rengasvalikoiman hyödyntämiseen sekä hintojen korottamiseen kohoavien raaka-ainehintojen vaikutusten kompensoimiseksi. Laajentuminen Venäjälle, IVY-maihin ja Itä-Eurooppaan ”Vianor Truck”
-palvelukonseptia hyödyntäen jatkuu.

VENÄJÄ JA IVY-MAAT

Yhtiön myynti Venäjällä kasvoi 78,0 % ja oli 207,7 MEUR (116,7). Myynti IVY-maissa (poislukien Venäjä) oli 24,1 MEUR (55,4). Myynti Venäjällä ja IVY-maissa yhteensä oli 231,8 MEUR (172,1), kasvun ollessa 34,7 % edellisvuoteen verrattuna.

Myynti Venäjällä kasvoi merkittävästi johtuen elpyvästä kuluttajakysynnästä ja jakelijoiden luotonsaannin helpottumisesta. Talvirenkaiden myynti lisääntyi huomattavasti sekä premium- että standardirenkaissa. Nokian Renkaat kasvatti markkinaosuuttaan Venäjällä ja vahvisti asemaansa premium-renkaiden markkina- ja hintajohtajana. Muissa IVY-maissa myyntiä laskivat yhtiön toimituskapasiteetin puute, jakelijoiden korkeista varastotasoista johtuneet toimitusrajoitukset sekä saatavien kotiutukset.

Jakeluverkostoa laajennettiin sekä jakelusopimuksin että Vianorin verkostoa kasvattamalla. Vianor laajeni Venäjällä ja muissa IVY-maissa vuoden 2010 aikana 76 franchising-myyntipisteellä. Alueella toimi vuoden lopussa yhteensä 429 Vianor-myyntipistettä 260 kaupungissa.

Vuonna 2010 Venäjän-tehtaassa otettiin käyttöön kaksi uutta tuotantolinjaa. Kahdeksan tuotantolinjaa, vuosikapasiteetiltaan yhteensä kahdeksan miljoonaa rengasta, on ollut toiminnassa syyskuusta lähtien. Tuottavuus on parantunut tuotantomäärien kasvaessa. Merkittävä osa valmistuksesta meni vientiin yli 30 maahan.

Öljyn hinnan tukemana Venäjän ruplan kurssi vahvistui euroon nähden ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Venäjän talous elpyi ja BKT kasvoi vuonna 2010 arviolta 4,0 % verrattuna edelliseen vuoteen. Kuluttajaluottamus ja kuluttajien ostovoima paranivat. Venäjän talouden odotetaan kasvavan 4-6 % vuonna 2011.

Uusien autojen myynti, tärkein premium-renkaiden myyntiin vaikuttava tekijä, kasvoi vuonna 2010 noin 30 % edellisvuoteen nähden. Joulukuussa uusien autojen myynti kasvoi 60 % verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2009. Uusien autojen myyntiä tukivat valtion tarjoama romutusraha, joka jatkuu vuonna 2011, sekä pankkien tarjoamien rahoituskorkojen (sisältäen autonvalmistajien subventoimat lainat) paluu kriisiä edeltävälle tasolle. Automyynnin vuotuisen kasvun ennustetaan olevan noin 30 % vuonna 2011 ja myynnin odotetaan palaavan asteittain talouskriisiä edeltäneisiin lukemiin. Käytettyjen autojen kysyntä on vahvaa ja ylittää tarjonnan. Länsimaiset autot, joita Venäjällä ostettiin paljon 2-4 vuotta sitten, alkavat nyt tarvita uusia kesä- ja talvirenkaita.

Venäjän markkinapotentiaali ja vahva piilevä kuluttajakysyntä ovat tulleet näkyviin uusien autojen ja renkaiden myynnin vahvan kasvun myötä. Nokian Renkaiden Venäjän-tehdas tullimuurien sisäpuolella (tuontirenkaille 20 %:n tullimaksu) yhdessä laajentuvan Vianor-rengasketjun kanssa antaa yhtiölle merkittävän kilpailuedun markkinassa.

INVESTOINNIT

Viimeisen neljänneksen investoinnit olivat 19,8 MEUR (9,6 MEUR) ja vuoden 2010 kokonaisinvestoinnit 50,5 MEUR (86,5 MEUR). Tämä sisälsi tuotannollisia investointeja sekä Venäjän- että Suomen-tehtaisiin, uusien tuotteiden muotteja sekä Vianorin laajentumishankkeita.
Nettoinvestoinnit vuonna 2010 olivat noin 30 MEUR, kun Hakkapeliitta Villagen uusien asuntojen myynti henkilöstölle virallisesti hyväksyttiin.

MUUT ASIAT

1. Optio-oikeudet Helsingin pörssin päälistalle

Nokian Renkaat Oyj:n hallitus päätti hakea optio-oikeuksien 2007B listaamista NASDAQ OMX:iin (Helsingin Pörssi) siten, että listaus alkaa 1.3.2010.

Optio-oikeuksia 2007B on yhteensä 2 250 000 kappaletta. Kukin optio-oikeus 2007B oikeuttaa merkitsemään yhden Nokian Renkaat Oyj:n osakkeen. Osakkeiden merkintäaika optio-oikeuksilla 2007B alkoi 1.3.2010 ja päättyy 31.3.2012. Yhteensä optio-oikeuksilla 2007B voi merkitä enintään 2 250 000 osaketta. Tämänhetkinen merkintähinta optio-oikeuksilla 2007B on 22,97 euroa/osake. Merkintähinnasta vähennetään vuosittain maksettavat osingot.

2. Optio-oikeuksilla merkityt osakkeet

Nokian Renkaat Oyj:n 15.12.2009 rekisteröidyn osakepääoman korotuksen jälkeen on vuoden 2004 optio-oikeuksien 2004C-optioilla merkitty 1 835 020 osaketta. 2004C-optioilla tehdyistä merkinnöistä johtuva osakepääoman korotus 367 004 euroa on merkitty kaupparekisteriin 25.2.2010. Osakkeet tulivat kaupankäynnin kohteeksi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa 26.2.2010. Korotuksen jälkeen Nokian Renkaiden osakemäärä oli 126 686 410 kappaletta ja osakepääoma 25 337 222 euroa.

Nokian Renkaat Oyj:n 25.2.2010 rekisteröidyn osakepääoman korotuksen jälkeen on vuoden 2004 optio-oikeuksien 2004C-optioilla merkitty
503 420 osaketta. 2004C-optioilla tehdyistä merkinnöistä johtuva osakepääoman korotus 100 684 euroa on merkitty kaupparekisteriin 20.5.2010. Osakkeet ovat olleet kaupankäynnin kohteena NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa 21.5.2010 alkaen. Korotuksen jälkeen Nokian Renkaiden osakemäärä oli 127 189 830 kappaletta ja osakepääoma 25 437 906 euroa.

Nokian Renkaat Oyj:n 20.5.2010 rekisteröidyn osakepääoman korotuksen jälkeen on vuoden 2007 optio-oikeuksien 2007A-optioilla merkitty 150 osaketta. Uudet osakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin 19.8.2010. 2007A-optioilla tehdyillä merkinnöillä ei osakepääomaa koroteta, vaan entistä nimellisarvoa vastaava summa merkitään vapaan oman pääoman rahastoon. Osakkeet ovat olleet kaupankäynnin kohteena NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa 20.8.2010 alkaen. Uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen Nokian Renkaiden osakemäärä oli 127 189 980 kappaletta ja osakepääoma 25 437 906 euroa.

Nokian Renkaat Oyj:n 19.8.2010 rekisteröityjen uusien osakkeiden jälkeen on vuoden 2007 optio-oikeuksien 2007A-optioilla merkitty 950 osaketta ja optio-oikeuksien 2007B-optioilla merkitty 125 osaketta. Uudet osakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin 18.11.2010.
2007A- ja 2007B-optioilla tehdyillä merkinnöillä ei osakepääomaa koroteta, vaan entistä nimellisarvoa vastaava summa merkitään vapaan oman pääoman rahastoon. Osakkeet ovat olleet kaupankäynnin kohteena NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa 19.11.2010 alaken. Uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen Nokian Renkaiden osakemäärä oli 127 191 055 kappaletta ja osakepääoma 25 437 906 euroa.

Nokian Renkaat Oyj:n 18.11.2010 rekisteröityjen uusien osakkeiden jälkeen on vuoden 2007 optio-oikeuksien 2007A-optioilla merkitty 511 406 osaketta. Uudet osakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin 14.12.2010. 2007A-optioilla tehdyillä merkinnöillä ei osakepääomaa koroteta, vaan entistä nimellisarvoa vastaava summa merkitään vapaan oman pääoman rahastoon. Osakkeet ovat olleet kaupankäynnin kohteena NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa 15.12.2010 alkaen. Uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen Nokian Renkaiden osakemäärä on 127 702 461 kappaletta ja osakepääoma 25 437 906 euroa.

3. Osakekurssin kehitys

Nokian Renkaiden osakekurssi oli katsauskauden päättyessä 27,45 euroa (17,00 euroa). Katsauskauden volyymipainotettu keskikurssi oli 21,05 euroa (12,61 euroa), ylin noteeraus 28,20 euroa (18,85 euroa) ja alin 15,89 euroa (7,00 euroa). Katsauskaudella vaihdettiin 173 983 343 osaketta (222 305 175 osaketta), mikä on 136 % (178 %) yhtiön koko osakekannasta. Yhtiön markkina-arvo katsauskauden päättyessä oli 3,505 (2,122) miljardia euroa. Osakkeenomistajista 37,6 % (37,8 %) oli suomalaisia ja 62,4 % (62,2 %) hallintarekisterissä olevia ulkomaisia osakkeenomistajia sisältäen Bridgestonen noin 16 %:n omistusosuuden.

4. Yhtiökokouspäätökset

Nokian Renkaiden varsinainen yhtiökokous 8.4.2010 vahvisti tilinpäätöksen vuodelta 2009 ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Yhtiökokous päätti, että 31.12.2009 päättyneeltä tilikaudelta maksetaan osinkona 0,40 euroa osakkeelta. Osinkoa päätettiin maksaa osakkaalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 13.4.2010 on merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osingonmaksupäiväksi päätettiin 23.4.2010.

4.1 Hallitus ja tilintarkastaja

Hallituksen jäsenmääräksi päätettiin seitsemän. Hallituksen jäseninä jatkavat Kim Gran, Hille Korhonen, Hannu Penttilä, Yasuhiko Tanokashira, Petteri Walldén, Aleksey Vlasov ja Kai Öistämö. Yhtiökokouksen jälkeen pitämässään kokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajakseen Petteri Walldénin. Tilintarkastajana jatkaa KHT-yhteisö KPMG Oy Ab.

4.2 Hallituksen jäsenten palkkiot

Hallituksen puheenjohtajalle päätettiin maksaa 70 000 euroa vuodessa ja hallituksen jäsenelle 35 000 euroa vuodessa. Lisäksi päätettiin, että jokaisesta mahdollisesta hallituksen tai sen valiokunnan kokouksesta maksetaan 600 euroa kokouspalkkiota jokaiselle läsnä olleelle jäsenelle, toimitusjohtajaa lukuun ottamatta.

Vuosipalkkio päätettiin maksaa 60-prosenttisesti rahana ja 40-prosenttisesti yhtiön osakkeina siten, että 8.4.–30.4.2010 hankitaan Nokian Renkaat Oyj:n osakkeita pörssistä hallituksen puheenjohtajan lukuun 28.000 eurolla ja kunkin hallituksen jäsenen lukuun 14.000 eurolla. Palkkiopäätös tarkoittaa hallituksen jäsenten lopullisen palkkion olevan riippuvainen yhtiön osakkeen kurssikehityksestä. Toimitusjohtajalle ei makseta eri korvausta hallitustyöskentelystä.

4.3 Optio-oikeuksien antaminen ja johdon osakeomistusohjelma

Yhtiökokous päätti optio-oikeuksien antamisesta Nokian Renkaat
-konsernin henkilöstölle ja Nokian Renkaiden kokonaan omistamalle tytäryhtiölle.

Optio-oikeuksien antamiselle on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy, koska optio-oikeudet on tarkoitettu osaksi henkilöstön kannustus- ja sitouttamisjärjestelmää. Optio-oikeuksilla kannustetaan henkilöstöä pitkäjänteiseen työntekoon omistaja-arvon kasvattamiseksi. Optio-oikeuksilla pyritään myös sitouttamaan henkilöstöä työnantajaan. Optio-oikeudet oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 4.000.000 yhtiön uutta osaketta. Nyt liikkeeseen laskettavien optio-oikeuksien perusteella merkittävien osakkeiden osuus on yhteensä enintään 3 % yhtiön osakkeista ja osakkeiden tuottamista äänistä mahdollisen osakemerkinnän jälkeen.

Optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähinta perustuu Nokian Renkaiden osakkeen vallitsevaan markkinahintaan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä (Helsingin Pörssissä) huhtikuussa 2010, huhtikuussa 2011 ja huhtikuussa 2012.

Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika on optio-oikeuksilla 2010A 1.5.2012-31.5.2014, optio-oikeuksilla 2010B 1.5.2013-31.5.2015 ja optio-oikeuksilla 2010C 1.5.2014-31.5.2016.

Optio-oikeuksiin 2010 liittyy osakeomistusohjelma, jolla konsernin ylin johto velvoitetaan hallituksen optio-oikeuksia koskevan jakopäätöksen yhteydessä päättämällä tavalla hankkimaan yhtiön osakkeita osalla optio-oikeuksista saadusta tulosta. Optio- ja osakeomistusohjelman tarkemmat yksityiskohdat on esitetty yhtiökokouksen päätöksiä koskeneen lehdistötiedotteen liitteessä.

4.4 Yhtiöjärjestyksen muutos

Yhtiökokous päätti muuttaa yhtiöjärjestyksen 9§:n seuraavaan muotoon osakeyhtiölain muutoksen mukaisesti:

9§ Kutsu yhtiökokoukseen
Kutsu yhtiökokoukseen on julkaistava hallituksen päätöksen mukaisesti yhtiön internet-verkkosivuilla sekä yhdessä valtakunnallisessa ja yhdessä Tampereen seudulla ilmestyvässä päivälehdessä aikaisintaan kolme kuukautta ennen osakeyhtiölain 4 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitettua yhtiökokouksen täsmäytyspäivää ja viimeistään kolme viikkoa ennen yhtiökokousta. Yhtiökokouskutsu on toimitettava kuitenkin viimeistään yhdeksän päivää ennen yhtiökokouksen täsmäytyspäivää.

4.5 Lahjoitukset korkeakouluille

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen myöntämään enintään 500.000 euroa korkeakoulujen ja yliopistojen tukemiseksi sekä päättämään lahjoitusten maksuaikatauluista ja muista lahjoituksiin liittyvistä ehdoista.

5. Muutoksia osakkeenomistuksessa

Nokian Renkaat vastaanotti BlackRock, Inc.:lta 25.2.2010 ilmoituksen, jonka mukaisesti Black Rock Investment Management
(UK) Limited:in omistusosuus Nokian Renkaista nousi yli 10 % rajan 22.2.2010 tehtyjen osakekauppojen seurauksena. Black Rock Investment Management (UK) Limited omisti yhteensä 12 565 454 kappaletta Nokian Renkaiden osaketta, mikä edusti kaupantekohetkellä 10.06 %:n osuutta yhtiön senhetkisestä yhteensä 124 851 390 osakkeesta ja äänimäärästä.

2004C-optioilla tehdyistä merkinnöistä johtuva Nokian Renkaiden osakepääoman korotus 367 004 euroa merkittiin kaupparekisteriin 25.2.2010. Osakepääoman korotuksen jälkeen osakkeiden määrä nousi 126 686 410 kappaleeseen, joten Black Rock Investment Management
(UK) Limited:in omistusosuus ja äänimäärä Nokian Renkaista laski alle 10 %:n rajan ja oli ilmoituspäivänä 9,92 %.

Nokian Renkaat vastaanotti BlackRock, Inc.:lta 4.5.2010 ilmoituksen, jonka mukaisesti Black Rock Investment Management (UK) Limited:in omistusosuus Nokian Renkaista oli noussut yli 10 % rajan 30.4.2010 tehtyjen osakekauppojen seurauksena. Black Rock Investment Management (UK) Limited omisti kaupantekopäivänä yhteensä 12 809 656 kpl Nokian Renkaiden osaketta, mikä edusti 10,11 %:n osuutta yhtiön yhteensä
126 686 410 osakkeesta ja äänimäärästä.

Nokian Renkaat vastaanotti 24.6.2010 Invesco Limitedin ilmoituksen, jonka mukaisesti Invesco Limitedin omistusosuus Nokian Renkaista oli laskenut alle 5 % rajan 18.6.2010 tehtyjen osakekauppojen seurauksena. Invesco Limited omisti kaupantekopäivänä yhteensä 6 321 453 kpl Nokian Renkaiden osaketta, mikä edusti 4,97 %:n osuutta yhtiön yhteensä 127 189 830 osakkeesta ja äänimäärästä.

Nokian Renkaat vastaanotti 9.7.2010 Invesco Limitedin ilmoituksen, jonka mukaisesti Invesco Limitedin omistusosuus Nokian Renkaista oli noussut yli 5 % rajan 5.7.2010 tehtyjen osakekauppojen seurauksena. Invesco Limited omisti kaupantekopäivänä yhteensä 6 365 866 kpl Nokian Renkaiden osaketta, mikä edusti 5,00 %:n osuutta yhtiön yhteensä 127 189 830 osakkeesta ja äänimäärästä.

Nokian Renkaat vastaanotti 20.7.2010 Invesco Limitedin ilmoituksen, jonka mukaisesti Invesco Limitedin omistusosuus Nokian Renkaista oli laskenut alle 5 % rajan 12.7.2010 tehtyjen osakekauppojen seurauksena. Invesco Limited omisti kaupantekopäivänä yhteensä
6 318 941 kpl Nokian Renkaiden osaketta, mikä edusti 4,97 %:n osuutta yhtiön yhteensä 127 189 830 osakkeesta ja äänimäärästä.

Nokian Renkaat vastaanotti BlackRock, Inc.:lta 1.12.2010 ilmoituksen, jonka mukaisesti Black Rock Investment Management (UK) Limited:in omistusosuus Nokian Renkaista on laskenut alle 10 % rajan 30.11.2010 tehtyjen osakekauppojen seurauksena. Black Rock Investment Management (UK) Limited omisti kaupantekopäivänä yhteensä 12 679 435 kpl Nokian Renkaiden osaketta, mikä edusti 9,97 %:n osuutta yhtiön yhteensä 127 191 055 osakkeesta ja äänimäärästä.

6. Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Nokian Renkaat ilmoitti 17.1.2011, että yhtiön vuoden viimeisen neljänneksen myynti ja liikevoitto kasvoivat odotuksia paremmin. Koko vuoden 2010 liikevaihdon arvioitiin olevan noin 1 055 MEUR (2009: 798,5 MEUR) ja liikevoiton 215-220 MEUR (2009: 102,0 MEUR).

LÄHIAJAN RISKIT, EPÄVARMUUSTEKIJÄT JA RIITA-ASIAT

Euroopan valtioiden velkaantuneisuuden aiheuttama epävarmuus voi häiritä rahoitusmarkkinoita.

Nokian Renkaiden muut riskit ja epävarmuustekijät liittyvät merkittävästi kohonneisiin raaka-ainehintoihin ja siihen, miten yhtiön raaka-ainekustannusten kompensoimiseksi ja kannattavuuden säilyttämiseksi tekemät hinnankorotukset onnistuvat. Venäjän-tehtaan uusien linjojen käyttöönoton tehokkuus riippuu osittain siitä, miten uusien työntekijöiden rekrytointi tiukkenevilla työmarkkinoilla onnistuu.

Konsernin liikevaihdosta noin 35 % syntyy euromääräisestä myynnistä. Merkittävimmät myyntivaluutat euron ohella ovat Venäjän rupla, Ruotsin ja Norjan kruunut, Yhdysvaltain dollari sekä Ukrainan grivna.

Erityishuomiota kiinnitetään käyttöpääoman hallintaan. Varastojen ja myyntisaatavien kierto on kaikissa liiketoimintayksiköissä parempi kuin edellisvuonna. Venäjän saatavat edustavat noin 24 % konsernin kokonaissaatavista.

Nokian Renkailla on meneillään joitakin oikeusprosesseja ja riita-asioita muutamissa maissa. Tällä hetkellä yhtiö ei näe niillä olevan tuloksen tai tulevaisuuden näkymien kannalta merkittäviä vaikutuksia.

NÄKYMÄT VUODELLE 2011

Kuluttajaluottamuksen vahvistuminen, bruttokansantuotteen kasvu Nokian Renkaiden ydinmarkkinoilla, autojen myynnin kasvu sekä jakelijoiden parantuneet rahoitusmahdollisuudet ovat lisänneet renkaiden kysyntää ja toimituksia selvästi. Kone- ja laitevalmistuksen sekä kuljetusten lisääntyminen tukee raskaiden renkaiden ja kuorma-auton renkaiden myynnin kasvua. Varastotasot ovat alhaiset koko rengasteollisuudessa ja jakelukanavissa. Vuoden 2011 alussa Nokian Renkaiden kaikkien valmistavien yksiköiden tilauskanta on ennätyskorkea, ja kysyntä voi ylittää toimituskyvyn ajoittain vuoden aikana.

Nokian Renkaat lisää tuotantokapasiteettiaan vuonna 2011 yli 30 % verrattuna edellisvuoteen. Tuotantoa lisätään investoimalla Venäjän-tehtaaseen, ja yhtiö myös tarkastelee uusia laajentumis-mahdollisuuksia. Rakennemuutosten ja korkeamman käyttöasteen odotetaan parantavan tuottavuutta Nokian-tehtaalla. Lisääntynyt myynti ja Venäjän-tehtaan osuuden kasvu kokonaistuotannosta tukevat Nokian Renkaiden kannattavuuden kehitystä.

Kasvavat raaka-ainekustannukset johtavat uusiin hinnankorotuksiin  vuonna 2011. Yhtiön raaka-ainekustannusten odotetaan vuonna 2011 nousevan 25-28 % vuoteen 2010 verrattuna. Kompensoidakseen tämän yhtiö tavoittelee 7 %:n keskihinnan nousua vuonna 2011.

Vahva ja kasvava jakeluverkosto, hyvä logistinen sesonginhallinta, parantunut kustannusrakenne, jossa pääosa valmistuksesta on Venäjän ja IVY-maiden tullimuurien sisäpuolella, sekä uudet testivoittajatuotteet antavat Nokian Renkaille hyvät edellytykset vahvistaa markkinajohtajuutta ydinmarkkinoillaan ja jatkaa kannattavaa kasvua vuonna 2011.

Näkymät ja ohjeistus:

INVESTOINNIT VUONNA 2011

Nokian Renkaiden kokonaisinvestoinnit vuonna 2011 ovat noin 117 MEUR (50,5). Noin 62 MEUR investoidaan Venäjän-tehtaaseen ja 26 MEUR uusien tuotteiden muotteihin. Jäljellejäävä summa sisältää investointeja tuotannon pullonkauloihin, tietojärjestelmiin sekä Vianor-ketjun kehitykseen.

Nokialla 9.2.2011

*****
Edellä esitetyt tiedot sisältävät tulevaisuudennäkymistä annettuja lausumia, jotka liittyvät tuleviin tapahtumiin tai yhtiön tulevaan taloudelliseen kehitykseen. Joissakin tapauksissa tällaiset lausumat voi tunnistaa ehdollisesta ilmaisutavasta (”saattaa”, ”odotetaan”, ”arvioidaan”, ”uskotaan”, ”ennustetaan” jne.) tai muista vastaavista ilmaisuista. Tällaiset lausumat perustuvat Nokian Renkaiden johdon tiedossa oleviin oletuksiin ja tekijöihin sekä sen tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin. Tulevaisuudennäkymistä annettuihin lausumiin liittyy aina riskejä ja epävarmuustekijöitä, koska ne liittyvät tapahtumiin ja riippuvat olosuhteista, joiden ilmenemisestä tulevaisuudessa ei ole varmuutta. Tämän vuoksi tulevat tulokset voivat erota merkittävästikin tulevaisuudennäkymistä annetuissa lausumissa esitetyistä tai oletetuista tuloksista.
*****

Lue tiedote kokonaisuudessaan oheisesta liitteestä/linkistä

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kim Gran, puh. 010 401 7336.

Jakelu: NASDAQ OMX, media ja www.nokiantyres.com

*****

Nokian Renkaiden tilinpäätös 2010 julkistetaan keskiviikkona 9.2.2011 klo 8.00.

Tulosta käsittelevä englanninkielinen informaatiotilaisuus analyytikoille ja lehdistölle järjestetään samana päivänä klo 10.00 Hotelli Kämpissä, Helsingissä. Tilaisuutta voi kuunnella suorana lähetyksenä internetin välityksellä osoitteessa: http://www.nokiantyres.com/tulosinfo2010

Tilaisuuden yhteydessä järjestetään myös englanninkielinen puhelinkonferenssi. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon
+44 (0)20 7162 0025. Tunnus: 885839.

Pörssitiedote ja esitysmateriaali ovat ladattavissa ennen tilaisuuden alkua osoitteesta: http://www.nokiantyres.com/ir-kalenteri
Samasta osoitteesta on ladattavissa puhelinkonferenssin jälkeen myös tilaisuuden äänitallenne.

Nokian Renkaat Oyj:n tammi-maaliskuun osavuosikatsaus 2011 julkaistaan 6.5.2011. Tiedotteet ja yritysinformaatio löytyvät internet-sivuilta osoitteesta www.nokiantyres.com

Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet. Yhtiö kehittää tuotteitaan tavoitteenaan kestävä turvallisuus ja ympäristöystävällisyys tuotteen koko elinkaaren ajan. Nokian Renkaat omistaa Vianor-rengasketjun, johon kuuluu yli 700 myyntipistettä 20 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2009 oli noin 800 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 3.300. Nokian Renkaiden osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja www.nokiantyres.com