Äkillisissä talviajotilanteissa oikea tilannenopeus, turvaväli ja turvalliset renkaat ratkaisevat

Talviset ajo-olosuhteet voivat olla haastavia, ja suurimpia talviajon riskitekijöitä ovat liian suuri tilannenopeus ja kuljettajan olosuhteisiin nähden väärä ajotyyli. Onnettomuusriskiä lisäävät myös kuluneet renkaat, joilla auton jarrutusmatka pitenee ja käsittely vaikeutuu varsinkin liukkaalla kelillä. Niin jarrutusmatkaan kuin kuljettajan reaktionopeuteen vaikuttavat monet seikat, jotka voivat olla ratkaisevia yllättävissä tilanteissa.

Auton pysähtymismatkaan äkkijarrutuksen sattuessa vaikuttaa moni asia, joista moni on autoilijan hallittavissa. Yksi tärkeimmistä on renkaat. Hyvässä kunnossa olevilla ja ajo-olosuhteisiin sopivilla renkailla voidaan lyhentää jarrutusmatkaa ja parhaimmillaan estää onnettomuuksia. Kuluneet renkaat vaikeuttavat auton käsittelyä varsinkin liukkaalla kelillä eivätkä myöskään kykene siirtämään lunta ja sohjoa renkaan alta, jolloin tuntuma tiehen katoaa helpommin.

Talviajon riskitekijöihin lukeutuvat myös liian suuri tilannenopeus ja kuljettajan olosuhteisiin nähden väärä ajotyyli. Perussääntönä on, että vauhdin kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Teillä saattaa liikkua niin pienempiä kuin isompiakin eläimiä, joihin törmäämistä voi ehkäistä ajamalla ennakoiden. Riittävän alhainen nopeus ja kunnon turvavälien pitäminen antavat pelivaraa äkkinäisiin tilanteisiin.

Mikä on jarrutusmatka?

Auton jarrutusmatkalla tarkoitetaan etäisyyttä, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen saakka. Jarrutusmatka sekoitetaan usein pysähtymismatkaan, joka saadaan laskemalla yhteen reaktiomatka sekä jarrutusmatka. Reaktiomatka on puolestaan matka, jonka auto kulkee ennen kuin autoilija ehtii havaita edessä olevan vaaran ja aloittaa jarruttamisen.

Nokian Renkaiden tekemän testin mukaan jäisellä tienpinnalla vauhdin olla ollessa 40 kilometriä tunnissa auton jarrutusmatka ABS-jarrutuksessa on kesärenkailla 105 metriä, Keski-Eurooppaan tarkoitetuilla talvirenkailla 65 metriä, Pohjoismaihin tarkoitetuilla kitkarenkailla 45 metriä ja nastarenkailla 35 metriä.

”Kuten auton jarrutusmatkaan, kuljettajan reaktionopeuteen vaikuttaa monta seikkaa, jotka voivat olla ratkaisevia yllättävissä tilanteissa. Kuljettajan reaktionopeutta heikentävät esimerkiksi väsymys, ajo-olosuhteet sekä muut ärsykkeet, kuten puhelimen käyttö ajon aikana”, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.

Näin lyhennät pysähtymismatkaa

Autoilija voi vaikuttaa reaktio- ja pysähtymismatkaan monella tavalla:

• Tarkkaile ja ennakoi. Ole valppaana liikenteessä, sillä vaaratilanteet tulevat ilmoittamatta. Vaikka itse ajaisit kaikkien sääntöjen ja suositusten mukaisesti, muut autoilijat ja jalankulkijat voivat tehdä arvaamattomia asioita liikenteessä. Myös eläimet saattavat juosta tielle yllättäen.
  • Pidä riittävä turvaväli. Yllättäviin tilanteisiin reagoimiseen jää aikaa, kun pidät riittävän turvavälin edellä ajavaan autoon.
  • Älä aja liian väsyneenä. Väsyneenä ajaminen vaikuttaa autoilijan reaktionopeuteen ja heikentää kykyä reagoida äkillisiin tilanteisiin.
  • Keskity ajamiseen. Puhelimen käyttäminen tai auton infojärjestelmän selaaminen ajon aikana heikentää autoilijan havainnointikykyä merkittävästi.
  • Noudata nopeusrajoituksia. Nopeusrajoitukset auttavat pitämään tiet turvallisina kaikille, autoilijoista jalankulkijoihin.
  • Aja olosuhteisiin sopivalla nopeudella. Auton jarrutusmatka on huomattavasti lyhyempi kuivalla tiellä verrattuna sateeseen tai lumeen. Mitoita myös ajonopeus kelin mukaan.

Oikeanlaisilla renkailla voi parhaimmillaan välttää onnettomuuksia

Jos vauhtia on 90 kilometriä tunnissa, auto liikkuu 25 metriä sekunnissa. Kuljettajan huomion ollessa liikenteen sijaan jossain muualla ehtii silmänräpäyksessäkin tapahtua paljon. Vaikka autojen turvajärjestelmät lisäävät liikenneturvallisuutta ja osaltaan auttavat vaarallisissa tilanteissa, äkkijarrutuksessa laadukkaat, hyväkuntoiset renkaat ratkaisevat. Oikeanlaisten renkaiden käyttäminen voi parhaimmillaan estää vakaviakin onnettomuuksia.

“Premium-renkaassa käytetään korkealaatuisia kumisekoituksia, mikä takaa renkaan toimivuuden kaikissa olosuhteissa ja laajalla lämpötila-alueella. Talvipidossa premium-luokan rengas päihittää mennen tullen halpaversiot”, Morri korostaa.

Käytön myötä renkaiden pito heikkenee niiden kulutuspinnan kuluessa pois. Renkaan kuluneisuuden voi tarkistaa urasyvyyden perusteella. Tieliikennelaissa on määritelty pienin sallittu urasyvyys talvi- ja kesärenkaille. Talvirenkaissa tämä on kolme millimetriä ja kesärenkaissa 1,6 millimetriä. Turvallisuussyistä talvirenkaiden urasyvyydeksi suositellaan kuitenkin vähintään neljää millimetriä.

Vinkkejä äkillisten tilanteiden varalle:

• Varmista, että ajovalot toimivat ja ovat puhtaat.
  • Kiinnitä autossa olevat irtoesineet siten, etteivät ne lennä äkkijarrutuksessa kuljettajan päälle.
  • Pidä autossa varoituskolmiota ja heijastinliivejä mahdollisten onnettomuuksien varalle.
  • Testaa auton hätäjarrutoimintoa turvallisessa paikassa. Se voi olla nykyaikaisissa autoissa todella voimakas.
  • Pyri pysymään omalla kaistallasi jarrutustilanteessa.
  • Varoita vastaantulevia autoja mahdollisesta vaarasta vilkuttamalla valoja.
  • Ilmoita kolaritilanteesta välittömästi hätänumeroon.

Katso myös:

Nokian Renkaiden jarrutustesti

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri

p. 010 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Autamme maailmaa ajamaan fiksummin. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2022 segmentit yhteensä liikevaihtomme oli noin 1 350 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 lopussa työllistimme noin 3 300 asiantuntijaa. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.