Ensimmäinen rengas Nokian Renkaiden Romanian-tehtaalla valmistui aikataulussa - kaupallinen rengastuotanto alkamassa vuonna 2025

Nokian Renkaat Oyj Lehdistötiedote 1.7.2024 klo 15.30

Nokian Renkaat on valmistanut ensimmäisen renkaan Oradeaan, Romaniaan rakenteilla olevassa tehtaassaan.

Virstanpylväs saavutettiin suunnitellusti 1.7.2024. Rakennusprojekti on edennyt budjetissa ja aikataulussa, ja kaupallinen rengastuotanto on alkamassa tehtaassa vuoden 2025 alussa. Tehtaan peruskivi muurattiin toukokuussa 2023.

Nokian Renkaat aloitti työntekijöiden rekrytoinnit Romanian-tehtaalle viime vuonna, ja vuosien 2023–2024 aikana osaajia on palkattu sekä tuotantoon että toimihenkilöiksi. Tehtaan käyttöönottoon ja tuotantoprosessien ylösajoon osallistuu 60-henkinen tiimi, joka on kouluttautunut Nokian Renkaiden Suomen-tehtaalla kevään 2024 aikana. Kun tehdas saavuttaa täyden kapasiteetin, se työllistää noin 500 henkilöä.

"Ensimmäisen renkaan avulla olemme testanneet uuden tehtaan tuotantokykyä, ja prosessit toimivat suunnitellusti. Olemme myös onnistuneesti kouluttaneet uudet tiimiläisemme Romaniassa valmistamaan Nokian Renkaiden premium-renkaita sillä samalla tinkimättömällä otteella kuin muillakin tehtaillamme. Tiimin erinomaisen työn ansiosta juhlimme nyt Nokian Renkaiden ensimmäistä Romaniassa valmistettua rengasta", sanoo Adrian Kaczmarczyk, Romanian-tehtaasta sekä Nokian Renkaiden hankinnoista, laadusta ja työturvallisuudesta vastaava johtaja.

Romanian-tehtaan vuotuinen kapasiteetti tulee olemaan 6 miljoonaa rengasta, ja tehdasta on mahdollista laajentaa tulevaisuudessa. Rakennettavaa pinta-alaa on yhteensä noin 100 000 m2. Tehtaan kokonaisinvestointi on noin 650 miljoonaa euroa. Romanian-tehdas valmistaa renkaita pääasiassa Keski-Euroopan markkinoille.

Ensimmäinen rengas Nokian Tyres Snowproof 2 talvirenkaan 90-vuotisjuhlavuoden kunniaksi

Ensimmäinen Romanian-tehtaalla valmistettu rengas on keskieurooppalaisille autoilijoille suunniteltu Nokian Tyres Snowproof 2 -talvirengas. Tällä ensiluokkaisella talvituotteellaan yhtiö juhlistaa yhden huippuinnovaationsa, talvirenkaan, 90-vuotista taivalta.

”Nokian Renkaat keksi talvirenkaan vuonna 1934. On hienoa, että nyt, 90 vuotta myöhemmin, juhlistamme talvirenkaan merkkivuotta valmistamalla yhden talvisista lippulaivatuotteistamme uusimmassa tehtaassamme. Meillä Nokian Renkailla on tarkoitus tehdä maailmasta turvallisempi keksimällä rengas ja sen valmistaminen aina uudelleen. Juuri näin olemme tehneet rengas toisensa jälkeen, ja näin aiomme toimia myös uudella tehtaallamme Romaniassa", Adrian Kaczmarczyk sanoo.

Maailman ensimmäinen hiilidioksidipäästötön rengastehdas

Valmistuttuaan Nokian Renkaiden Romanian-tehdas tekee historiaa maailman ensimmäisenä hiilidioksidipäästöttömänä rengastehtaana. Tehdas on esimerkki kokonaisvaltaisesta lähestymisestä vastuullisuuteen, jossa on huomioitu muun muassa hiilidioksidipäästöttömän energian käyttö sekä energiatehokkaat ja automatisoidut prosessit. Lisäksi tehtaan tavoitteena on yhtiön Suomen- ja Yhdysvaltain-tehtaiden tapaan kierrättää tai hyödyntää kaikki tuotantojäte niin, että sitä ei päädy lainkaan kaatopaikalle.

Lataa valokuvia

media@nokiantyres.com

Adrian Kaczmarczyk, SVP, Operation Excellence, puh. +49 151 6182 2476

Susanna Tusa, General Director and VP of Nokian Tyres Romania Operations, puh. +358505951252