Globaali kysyntä kasvussa – Nokian Renkaiden uusi tuotekehityskeskus vie testauksen uudelle tasolle

Nokian Raskaat Renkaat, Nokia, 20. marraskuuta 2018 – Korkealaatuisten renkaiden globaali kysyntä kasvaa ja entistä suuremmat koneet tarvitsevat kookkaampia renkaita. Vastatakseen kysyntään Nokian Raskaat Renkaat rakentaa vuonna 2019 tutkimus- ja kehityskeskuksen Nokialle. Uuden tuotekehityskeskuksen ansiosta päästään tehostamaan uusien tuotteiden sisäänajoa ja varmistamaan korkea laatu, josta Nokian Renkaat on tunnettu jo 120 vuotta.

"Tämä on Nokian Renkaiden koko historian merkittävin investointi raskaiden renkaiden tuotekehitykseen", sanoo Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehityspäällikkö Kalle Kaivonen.

Uuden tuotekehityskeskuksen pinta-ala tulee olemaan noin 3 500 neliömetriä. Keskuksen rakentaminen on osa Nokian Raskaiden Renkaiden huomattavaa tuotantokapasiteetin lisäystä: Vuosi sitten Nokian Renkaat -konserniin kuuluva Nokian Raskaat Renkaat Oy reagoi kasvavaan maailmanlaajuiseen renkaiden kysyntään 50 prosentin kasvutavoitteella tuotannossaan. Samalla käynnistettiin noin 70 miljoonan euron kolmivuotinen tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantoinvestointi.

"Kaikki etenee aikataulussa. Ensimmäinen vaihe rakennuslaajennuksesta on toteutettu, toinen valmistuu huhtikuussa 2019. Kesällä 2019 aloitetaan uusien tuotantolaitteiden asennustyöt", kertoo Nokian Raskaiden Renkaiden tehtaanjohtaja Pasi Antinmaa.

Mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa

Uudessa tuotekehityskeskuksessa kaikki sisällä tapahtuva testaus pääsee saman katon alle ja lähelle Nokialle keskittyneitä tuotantolinjoja. Tämä tekee toiminnasta optimaalisen tehokasta.

"Modernit koneet ja laitteet ovat tärkeä osa keskusta", sanoo Nokian Raskaiden Renkaiden kehityspäällikkö Matti Kaunisto. "Voimme kolminkertaistaa testattavien renkaiden määrän. Lisäksi pääsemme testaamaan enemmän muuttujia ja palvelemaan laite- ja konevalmistaja-asiakkaitamme entistä monipuolisemmin."

Uuden tuotekehityskeskuksen myötä Nokian Raskaat Renkaat jatkaa maailman parhaiden renkaiden valmistusta ja palvelee laajalla rengasvalikoimallaan kaikkia raskaiden renkaiden käyttäjiä – metsä- ja maataloudesta aina kaivoksiin ja kuljetukseen.

Myös kestävä kehitys ja renkaan koko elinkaaren ekologisuus ovat Nokian Renkaille keskeisiä arvoja, joiden toteutumista uusi tuotekehityskeskus ja sen moderni teknologia edistävät merkittävästi.

Valmiina tulevaisuuden kuljettajattomiin koneisiin

Syksyllä 2019 valmistuvassa uudessa tuotekehityskeskuksessa modernit testilaitteet mahdollistavat yhä tarkemman datan keräämisen. Tämä varmistaa, että Nokian Raskaat Renkaat pystyy toimimaan alansa suunnannäyttäjänä myös tulevissa työn ja kuljettamisen murroksissa.

Uusi tuotekehityskeskus mahdollistaa uraauurtavien tulevaisuuden ratkaisujen kehittämisen. Esimerkiksi miehittämättömien työkoneiden ohjausjärjestelmät asettavat tulevaisuudessa yhä suurempia vaatimuksia rengasteollisuudelle, jotta koneet saadaan ohjautumaan turvallisesti ja ennakoitavasti myös ilman kuljettajaa.

"Automatisoidut, miehittämättömät työkoneet ovat tulevaisuuden arkea. Näiden koneiden ohjausjärjestelmät tarvitsevat huippuluokan renkaita ja kattavaa dataa renkaiden toiminnasta, jotta ohjautuvuudesta voidaan tehdä turvallista ja tarkkaa kaikissa olosuhteissa", Kaunisto sanoo.

Lisätietoja ja kuvamateriaalia:

Valokuvia ja materiaalia lehdistölle: www.nokiantyres.com/RDCenterPR
Nokian Raskaiden Renkaiden sivu: www.nokiantyres.com/heavy

Toni Silfverberg, myynti- ja markkinointijohtaja, Nokian Raskaat Renkaat Oy, toni.silfverberg@nokiantyres.com, puh. 010 401 7854
Kalle Kaivonen, tuotekehityspäällikkö, Nokian Raskaat Renkaat Oy, kalle.kaivonen@nokiantyres.com, puh. 010 401 7357

Avainsanat: