Hallittua pitoa, mukavampaa menoa: Nokian Hakkapeliitta R3 ja Nokian Hakkapeliitta R3 SUV – mielenrauhaa pohjoisen talveen

Tiedote 19.1.2018

Uusi nastaton Nokian Hakkapeliitta R3 -talvirengas tuo kaivattua mielenrauhaa, kun lumimyräkkä tai märän tienpinnan jääradaksi muuttava pikkupakkanen yllättää. Entisestään parantunut jääpito ja vakaampi ajotuntuma perustuvat Nokian Renkaiden kehittämään uuteen Arctic Sense Grip -konseptiin, joka tekee etenemisestä nautinnollisen hallittua, täsmällistä ja hiljaista, olipa vastassa talvisen liukas keli tai sula tie.

Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan uuden sukupolven pohjoismainen nastaton talvirengas on ensiluokkaista turvallisuutta, ainutlaatuista ajomukavuutta ja vihreämpää autoilua arvostavan ykkösvalinta. Tämän talviteiden kameleontin erilaiset lamellit sopeutuvat joustavasti kaikkiin kelivaihteluihin ja tarjoavat hellittämätöntä pitoa. Äärimmäisen pieni vierintävastus merkitsee tuntuvaa polttoainesäästöä tai sähköautoissa toimintasäteen kasvua.

Suorituskykyisiin katumaastureihin suunnattu Nokian Hakkapeliitta R3 SUV huokuu tehokasta voimaa. Renkaan pettämätön talvipito ja helppo käsiteltävyys tekevät matkanteosta nautinnollisen seikkailun sekä kaupungin talvisessa katuvilinässä että maaseudun kumpuilevilla sorapätkillä. Rullaus on luonnollisen sujuvaa, ja kosketus tiehen säilyy loogisena ja vakaana niin kiihdytyksessä jäisellä ajouralla kuin vauhdikkaassa kaarreajossa märällä tiellä. Jämäkkä rakenne ja Aramid-vahvennetut sivupinnat tuovat kaivattua kestävyyttä torjumalla matkantekoa kampittavat iskut ja viillot.

Nokian Hakkapeliitta R3 tuo verratonta ajamisen helppoutta pohjoisen teille. Sen laaja 68 tuotteen kokovalikoima aina 14-tuumaisesta renkaasta 21-tuumaiseen saakka soveltuu erinomaisesti nykyaikaisiin automalleihin, hybrideihin ja täyssähköautoihin. Valikoima kattaa muun muassa Tesla Model S:n, Tesla Model 3:n, BMWi3:n ja VW e-Golf:n. Uutuuden nopeusluokka on R (170 km/h). Vauhdikkaampaan menoon räätälöidyt 45-sarjaiset ja matalammat profiilisuhteet ovat T-nopeusluokkaa (190 km/h).

Nokian Hakkapeliitta R3 SUV:n 63 tuotteen kokovalikoima kattaa tuumakoot 16-21. Useimmat koot ovat XL-merkittyjä, eli niiden kantavuus on korkein mahdollinen. Hybridi- ja sähköautoista uusi Hakkapeliitta R3 SUV soveltuu oivallisesti mm. Volvo XC90:een, BMW X5:een, MB GLC 350e:hen ja Tesla Model X:ään. Moderni valikoima on täydellisenä kuluttajien saatavissa syksyn 2018 talvirengassesongissa. Vaativien talvikelien Hakkapeliitta-talvirengasperheen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat, Venäjä, Pohjois-Amerikka, Japani ja Kiina.

Enemmän mukavuutta ja mielenrauhaa

Talvisäiden äkilliset muutokset ovat tuttuja ympäri maailman. Ei olekaan ihme, että Nokian Renkaiden kuluttajatutkimusten mukaan autoilijat kaipaavat ajomukavuuden lisäksi nastattomalta talvirenkaalta erityisesti luotettavaa pitoa ja käsittelytuntumaa niin jäällä, lumella kuin märällä tiellä. Pohjoismainen erityispiirre on toive kiitettävästä jääpidosta.

- Uusi Hakkapeliitta R3 maksimoi talviautoilijan mielenrauhan vaihtelevissa talvikeleissä. Voimme todellakin puhua talviautoilun turvallisuuden ja nautinnon tasapainosta. Meno on sujuvaa ja hiljaista. Tarkka ja tunnokas ohjautuvuus sekä talviturvallisuuden kannalta elintärkeä sivuttaispito säilyvät niin kaistanvaihdoissa kuin tiukoissa kurveissa, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Marko Rantonen sanoo.

Arctic Sense Grip – oivallista talvipitoa, nautinnollinen ajotuntuma

Talviautoilijan mielenrauhan ytimessä on uusi Arctic Sense Grip -konsepti, joka mahdollistaa ensiluokkaisen talvipidon sekä tarkemman ja mukavamman ajotuntuman. Symmetrisen pintamallin eri osien tietokoneoptimoidut lamellit eli uritukset ja leikkaukset toimivat optimaalisesti vaihtelevissa keleissä niin jäällä, lumella kuin myös kuivalla tiellä.

Yhä vaihtelevammat talvet vaikuttavat siihen, että suuri osa talviautoilusta tehdään paljaalla asvalttitiellä. Yhtenäisen keskirivan hakamaiset lamellit (Center Block Siping) jäykistävät renkaan kasvavaa puuta muistuttavan keskialueen. Tiukasti yhteen sidotut kuviopalat mahdollistavat kiitettävän ajovakauden ja turvallisuuden vauhdikkaassa ajossa kuivalla tiellä.

Renkaan olkapäiden kuviopalojen keskellä olevat kampalamellit jämäköittävät kuviopaloja, mikä tuntuu erinomaisena ohjautuvuutena.

Pumppulamellit parantavat pitoa sohjossa ja märällä tiellä

Hakkapeliittamaista tasapainoista ajokäytöstä tuetaan suurella joukolla uusia keksintöjä tai jatkojalostamalla jo koeteltuja toimivia ratkaisuja. Keskialueelta löytyvät tutut ja tehokkaat patentoidut pumppulamellit, joiden määrää on lisätty entisestään.

Pumppulamellit poistavat, oikeastaan pumppaavat, vettä tienpinnasta ja varmistavat pitävän kosketuksen alustaan sohjossa ja märissä olosuhteissa. Renkaan reunoille muotoiltiin myös kattava ja tiheä lamelliverkko. Terävät zig zag -särmät aukeavat ja sulkeutuvat jarrutus- ja kiihdytystilanteissa parantaen märkäpitoa.

Cryo Crystal 3 -kiteet maksimoivat jääpidon

Maailman parhaiden talvirenkaiden kehittäminen vaatii pintakuvion, rengasrakenteen ja kumisekoitusten täydellistä vuorovaikutusta. Kokonaisuuteen kuuluu myös lähes 4 vuoden kehitystyö ja yli 100 000 testikilometriä aidoissa käyttöympäristöissä. Vaativassa kehitystyössä hyödynnettiin tietokonemallinnusta ja suurnopeuskameraa kattavien laboratorio- ja indoor-testien lisäksi. Nokian Hakkapeliitta R3:n talvisten ääriolojen hallinta jalostettiin huippuunsa napapiirin pohjoispuolella, Nokian Renkaiden ”White Hell” testikeskuksessa Ivalossa.

Pohjoisen talven armoton pitohaaste voitetaan optimaalista sivuttais- ja pitkittäispitoa tehostavan uuden sukupolven kumiseoksen Cryo Crystal 3 -kiteiden avulla. Mikroskooppisen pienet kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina tuoden terävää ja kovaa pitosärmää kumin joukkoon. Kun rengas kuluu, kumiseokseen tasaisesti jaotellut uusiutuvat, biopohjaista materiaalia olevat kiteet tulevat esiin tuomaan kaivattua pitoreserviä.

Kulutuspinnan cap & base -rakenteen pehmeämpi pintakerros vankistaa pito-ominaisuuksia, vahva pohjakerros tuo lisävakautta. Uudella talvikumisekoituksella saadaan Hakkapeliitta-tulokkaisiin poikkeuksellisen hyvää jää- lumi- ja märkäpitoa sekä erinomaista kulumiskestoa vaihtelevissa lämpötiloissa.

Kuviopalojen väleistä ja olkapääalueilta löytyvät monikulmaiset lumikynnet (Snow Claws) luovat tasapainoisen lumi- ja jääpidon varsinkin jarrutus- ja kiihdytystilanteissa.

Tehokasta polttoaineensäästöä

Pohjoismaiset nastattomat talvirenkaat saavuttavat yleisesti eri rengastyyppien vierintävastusvertailussa alhaisimmat lukemat. Kevyesti rullaavan pintamallin ja huipputeknologiaa edustavan kulutuspintasekoituksen ansiosta Nokian Hakkapeliitta R3 vierii vaivattomasti eli sen vierintävastus on hyvin pieni, kesärenkaitakin matalampi. Uutuusrenkaan vierintävastus on jopa 5% alhaisempi kuin tehorullaaja Nokian Hakkapeliitta R2:n, joka oli autolehtien vertailutestien polttoainepihein talvirengas.

Kevyempi rullaus säästää polttoainetta ja tuo enemmän toimintasädettä sähköautoihin. Muihin premium-talvirenkaisiin verrattuna Nokian Hakkapeliitta R3 –renkailla varustettu auto kuluttaa arviolta 2 % vähemmän polttoainetta. Neljässä vuodessa, joka on renkaan arvioitu käyttöikä, autoilija voi säästää menovettä keskimäärin noin 35 litraa, jolloin hiilidioksidipäästötkin pienenevät keskivertokuljettajan painon verran (noin 80 kg).

Pienemmän vierintävastuksen renkailla on myös yhteiskunnallisesti positiivinen vaikutus. Jos Suomessa ajettaisiin pelkästään Nokian Hakkapeliitta R3 -talvirenkailla tuotteen koko elinkaaren ajan, pienenisi polttoaineenkulutus 97 miljoonalla litralla ja hiilidioksidipäästöjä syntyisi noin 220 000 tonnia vähemmän. Yhteiskunnan näkökulmasta hyöty tästä hiilidioksidipäästöjen vähenemisestä olisi arviolta 8,7 miljoonaa euroa.*

Uusi Nokian Hakkapeliitta R3 SUV – mukavaa ja vakaata menoa

Urheilullista tyylikkyyttä henkivän Nokian Hakkapeliitta R3 SUV:n moderni ja aggressiivinen pintakuvio edistää täydellisesti suorituskykyisen renkaan luotettavaa ajokäytöstä. Katumaastureiden ajonhallintajärjestelmiä aktiivisesti tukeva uutuus hallitsee suuret pyöräkuormansa tarkasti ja joustavasti. Suorat ja tehokkaasti porrastetut olkapääalueet kasvattavat pitosärmiä ja mahdollistavat luotettavan sivuttaispidon varsinkin kaarreajossa.

Henkilöautoihin suunniteltua pintamallia leveämpi keskiripa ja massiivisemmat kuviopalat tuovat tarpeellista lisävakautta raskaampiinkin menopeleihin. Arctic Sense Grip -konsepti ja sivulle laajenevat voimakkaasti lamelloidut kuviopalat varmistavat autonsa tehosta nauttivalle katumaasturikuljettajalle tasapainoiset pito- ja käsittelyominaisuudet myös ääritilanteissa. Meno on mukavaa ja yllätyksetöntä syksyn ensiliukkaista lähtien.

Monipuoliseen SUV-käyttöön täsmätty Hakkapeliitta R3 SUV:n jämäkämpi erikoiskumisekoitus kestää heikkokuntoistenkin teiden rasitukset sekä takaa turvallisen pidon ja vakaan ajotuntuman. Vaihtelevien tieolosuhteiden vaatima kestokyky optimoidaan lisäksi vahvalla kaksinkertaisella runkorakenteella.

Aramid-sivupinnat maksimoivat kestävyyden

Katumaasturikäytössä mahdolliset renkaan vaurioitumiseen johtavat iskut kohdistuvat useimmiten renkaan sivupintaan. Kaikissa Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -renkaissa on Aramid-vahvistetut sivupinnat, kuten muissakin Nokian Renkaiden katumaasturikäyttöön räätälöidyissä SUV-erikoistuotteissa. Tällä uniikilla ratkaisulla saadaan SUV-renkaille parempi kesto iskuja ja pistoja vastaan. Kulutusta ja viiltoja poikkeuksellisen hyvin kestävä sivupintasekoitus sisältää äärimmäisen vahvaa luotiliiveistäkin tuttua aramid-katkokuitua.

Patentoitua turvallisuutta

Kulutuspinnasta löytyy tuttuun tapaan Nokian Renkaiden patentoima uransyvyysmittari (DSI – Driving Safety Indicator). Lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin (WSI) säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois suosittelemme uusien talvirenkaiden hankintaa riittävän turvallisuuden varmistamiseksi.

Turvallisuutta parantaa infoalueelta löytyvä paikka- ja painemuisti. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka. Käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistää lisäosio, johon voi merkitä pulttien kiristysmomentin.

Nokian Hakkapeliitta R3 – Pohjoista mukavuutta

• Erinomainen pito ja hallittu ajotuntuma jäällä ja lumella
  • Enemmän ajomukavuutta kaikissa talvikeleissä
  • Säästää polttoainekuluissa

Nokian Hakkapeliitta R3 SUV – Pohjoista mukavuutta ja vakautta

• Ensiluokkainen pito ja vakaa ajokäytös jäällä ja lumella
  • Miellyttävä ajotuntuma
  • Äärimmäistä kestävyyttä tuovat Aramid-vahvistetut sivupinnat

Ensiluokkaista talvipitoa, mukavampi ajotuntuma - Arctic Sense Grip -konsepti. Erilaiset lamellit sopeutuvat joustavasti kaikkiin kelivaihteluihin tarjoamalla hellittämätöntä pitoa ja nautinnollisen hallittua ja hiljaista etenemistä. Kumisekoitukseen lisätyt monisärmäistä kristallia muistuttavat timantinkovat Cryo Crystal 3 -pitokiteet tarrautuvat ajoalustaan erityisesti jääpitoa kasvattaen.

Oivallista jää- ja lumipitoa - Lumikynnet.
Kuviopalojen väleihin ja olkapääalueille löytyvät monikulmaiset lumikynnet luovat tasapainoisen lumi- ja jääpidon varsinkin jarrutus- ja kiihdytystilanteissa.

Tasapainoista käsiteltävyyttä, enemmän ajomukavuutta - Aggressiivinen pintamalli.
Aggressiivista pintamallia kattaa aikaisempaa tiheä lamelliverkosto ja V-mallin leikkaukset keskirivan molemmilla puolilla. Lisäsärmät varmistavat kiitettävän sivuttais- ja pitkittäispidon. Voimakkaasti lamelloitu pintakuvio yhdessä mataliin lämpötiloihin kehitetyn joustavan kumiseoksen kanssa vaimentaa heikkokuntoisten teiden urien ja kuoppien heilahdukset ja tärähdykset.

Vakaata rullausta - Cap & Base –rakenne. Kulutuspinnan cap & base -rakenteen pehmeämpi pintakerros vankistaa pito-ominaisuuksia, vahva pohjakerros tuo lisävakautta.

Parempi jää- ja lumipito - Lamellinherättäjät. Tehokkaiksi havaitut lamellinherättäjät ovat mukana sekä olkapääalueella että keskipinnalla. Lamellinherättäjät takaavat ajoturvallisuuden nopeasti vaihtelevissa keliolosuhteissa, kun leveämpi lamelli aukaisee kapeamman toimintaan tuoden ääritilanteisiin lisäpitoa.

Ainutlaatuista kestävyyttä - Aramid Sidewall -teknologia. Kestävyyttä ja suojaa vaativiin ajotilanteisiin tuo aramid-kuitu, joka vahvistaa renkaan sivupintaa. Kuidun ansiosta rengas kestää entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja viiltoja.

*Laskelmissa on verrattu Nokian Hakkapeliitta R3:n vierintävastusta autolehdissä esillä olleiden premium-talvirenkaiden vierintävastusarvoihin ja siitä seuraavaa eroa hiilidioksidipäästöissä. Laskelmat pohjautuvat seuraaviin keskeisiin arvioihin: 2,6 miljoonaa henkilöautoa, joiden vuotuinen ajomäärä on noin 14 400 km ja keskimääräinen kulutus 6.7 l/100 km. Talvirenkaiden osuudeksi ajosuoritteesta on arvioitu 45 %. Hiilidioksidipäästöjen vähentämisen arvoksi yhteiskunnalle on oletettu 40 euroa tonnilta, mikä on linjassa Liikenneviraston käyttämien arvioiden kanssa. Lähde: KPMG:n True Value -metodologiaan perustuva arviointi.

Lataa tuotekuvat ja videot

Nokian Renkaat Oyj,

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, p. +358 10 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Tuotekehityspäällikkö Marko Rantonen, p. +358 10 401 7657, marko.rantonen@nokiantyres.com