Huonokuntoiset tiet voivat vahingoittaa renkaita ja aiheuttaa rengasrikon

Tiet ovat nyt harvinaisen huonossa kunnossa ja isoja kuoppia on runsaasti. Autoilijat saavat olla liikenteessä tarkkana, sillä kuoppaan ajossa renkaat ja vanteet voivat joutua koville ja esimerkiksi renkaiden ohjauskulmat saattavat vääristyä. Myös pahempia vahinkoja sattuu, jos syvään kuoppaan ajaa liian kovalla nopeudella. Seurauksena voi olla jopa rengasrikko.

Routavauriot ovat talven jälkeen tavallisia, ja tänä vuonna tiet vaikuttavat olevan erityisen huonossa kunnossa. Routavauriota syntyy, kun vesi pääsee valumaan asfaltin pienten huokosten läpi syvemmälle päällysteen sisään. Lämpötilan vaihdellessa lämpöasteiden ja pakkasen välillä vesi jäätyy. Jäätyessään se laajenee ja aiheuttaa routavaurioita.

Kun routavaurioita on paljon, autoilijan on vaikea välttää niihin ajamista. Usein syvän kuopan väistäminen on myös mahdotonta vastaan tulevan liikenteen vuoksi.

Renkaat ja vanteet kuoppaan ajaessa kovilla

Usein autoilija selviää pelkällä säikähdyksellä auton jysähtäessä syvään kuoppaan. Kuoppaan ajaessa rengas ja vanne voivat joutua koville. Jos kuoppaan ajaa liian suurella nopeudella, seurauksena voi olla rengasrikko.

Tavallisinta on, että auton ohjauskulmat menettävät säätönsä. Merkittävästi vääristyneet ohjauskulmat viestittävät auton ajajalle selvästi, että kaikki ei ole kunnossa.

– Auto voi puoltaa joko oikealle tai vasemmalle tai ajaminen voi tuntua yleisesti ottaen epävakaalta. Renkaiden vaihto kesärenkaisiin on pian käsillä ja ennen renkaiden vaihtoa on hyvä tarkistaa, etteivät talvirenkaat ole kuluneet epätasaisesti, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.

Hakka-turvalla® uusi rengas rikkoutuneen tilalle

Jos huono tuuri osuu omalle kohdalle esimerkiksi kuoppaan ajaessa, Hakka-turva® korvaa uuden renkaan veloituksetta. Hakka-turva® on Nokian Tyres Hakka®- ja Hakkapeliitta®-rengassarjan mukana tuleva ainutlaatuinen palvelu, joka takaa sen, että asianmukaisesti käytetyn renkaan rikkoutuessa tapaturmaisesti korjauskelvottomaksi saat tilalle uuden vastaavan tuotteen ilmaiseksi Nokian Tyres
-renkaita myyvästä liikkeestä.

Monien asiakkaiden mielestä on hienoa, että Hakka-turvaa voi käyttää koko maassa eikä vain siinä rengasliikkeessä, josta renkaat ostetaan. Hakka-turva kannattaakin aktivoida heti rengasostoksen jälkeen, viimeistään kahden viikon kuluessa renkaiden ostopäivästä, sanoo Nokian Renkaiden aluepäällikkö Pekka Hangasmaa.

Miten välttää rengasrikko?

Rengasrikon riskiä voi pienentää monella eri tapaa:

• Huolehdi oikeasta rengaspaineesta. Erityisesti liian matalat rengaspaineet lisäävät rengasrikon riskiä. Tarkista renkaiden paineet kerran kuussa ja aina pitkälle ajomatkalle lähdettäessä.
  • Pidä huolta auton ohjauskulmista. Virheelliset ohjauskulmat voivat kuluttaa rengasta niin, että rengasrikon riski kasvaa. Tarkista ohjauskulmat, jos auto tuntuu puoltavan tai ajo tuntuu epävakaalta.
  • Tarkkaile ympäristöä ja tien kuntoa. Aja erityisen varovasti teillä, joilla on sepeliä tai kiviä. Rakennustyömaiden ympäristössä on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin kuoppiin tai teräviin korkeuseroihin tiessä.
  • Tarkasta renkaat säännöllisesti. Pidä huolta siitä, että renkaissa on riittävästi kulutuspintaa jäljellä. Vaihda kuluneet renkaat ajoissa uusiin, jotta vältyt ikäviltä tilanteilta tien päällä.

Nokian Renkaat Oyj

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. 010 401 7621

matti.morri@nokiantyres.com

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 1 174 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 lopussa työllistimme yli 3 400 asiantuntijaa. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.