Katumaasturin renkaat ovat koetuksella myös kaupunkiajossa – osaatko valita oikeanlaiset renkaat?

Katumaasturin korkeampi maavara voi houkuttaa ajamaan katukiveyksen reunan tai raitiotien yli reippaammin kuin tavallisella henkilöautolla. Painavassa autossa myös renkaat ovat kookkaat, mikä vaatii katumaasturi- eli SUV-renkailta vahvaa rakennetta ja kestäviä sivupintoja. SUV-renkaita valitessa on tärkeää miettiä, millaisia ominaisuuksia renkailta haluaa ja millaiseen käyttöön ne tulevat.

Kaupunkiajossa renkaita haastavat katukivetysten reunojen lisäksi esimerkiksi hidasteet, tietyöt, asfaltin montut sekä ihan tavanomaiset ohitukset, väistöliikkeet ja kaistanvaihdot. Katumaasturin renkaiden profiili on usein korkea, joten niissä on enemmän vaurioille altista sivupintaa. Renkaiden laadun merkitys korostuu erityisesti ääritilanteissa, kuten hätäväistössä tai äkkijarrutuksessa. Vaikka katumaasturi kiihtyy nopeasti, se pysähtyy massansa takia hitaammin kuin henkilöauto.

– Äkkijarrutuksessa ero laadukkaan ja huonomman renkaan välillä on valtava. Hallinnan säilyttämiseksi tarvitaan hyvän pitkittäispidon lisäksi laaturenkaan erinomainen sivuttaispito, ettei pidon menetys pääse yllättämään isomassaisen auton kaartaessa. Hyvien renkaiden ansiosta auton ohjaaminen helpottuu ja ajotuntuma on mukavampi, muistuttaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupinnat

Laadukkaissa katumaasturirenkaissa käytetään yleensä vahvempia materiaaleja kuin henkilöautorenkaissa. Nokian Renkaiden SUV- sekä matkailu- ja pakettiautojen renkaissa käyttämä ainutlaatuinen Aramid Sidewall -teknologia suojaa renkaan sivupintoja pistoja, iskuja ja viiltoja vastaan. Aramid-kuitua käytetään erityisen hyvää mekaanista kestävyyttä vaativissa sovelluksissa, esimerkiksi avaruusteollisuudessa.

– Kaupunkiajossa pitää usein tehdä pienisäteisiä käännöksiä rajallisessa tilassa, jossa voi olla katukivetyksen kulmia tai muita esteitä. Näissä tilanteissa Aramid-kuitu pienentää rengasrikon mahdollisuutta. Kun valitset kestävät SUV-renkaat, saat parhaat mahdollisuudet matkan jatkumiseen tien vaurioista tai vaikkapa roudan upottamasta kaivonkannesta huolimatta, sanoo Teemu Soini, Nokian Renkaiden materiaalikehityspäällikkö.

– Haastavin tilanne renkaan sivupinnalle on vannetta vasten painuminen, esimerkiksi pysäköitäessä katukiven reunaa vasten, kun renkaat ovat pienessä kulmassa esteeseen nähden. Kaupunkiajossa riittävät rengaspaineet ja maltillinen nopeus lisäävät renkaiden elinikää, Soini vinkkaa.

Automallit uusien SUV-rengasmallien suunnittelun pohjana

Renkaita valitessa vastaan voi tulla erilaisia nimeämistapoja. Raja HA- eli henkilöautorenkaan ja SUV-renkaan välillä on toisinaan häilyvä. Erilaiset nimitykset saattavat hankaloittaa autoilijan rengasvalintaa.

– Jotkut rengasvalmistajat rajaavat SUV-nimityksen halkaisijan mukaan ja toiset load indexin eli kantavuusluokan mukaan. Toisaalta SUV-renkaita käytetään usein myös kantavuusluokaltaan pienemmissä crossover-autoissa. Siksi suunnittelemme uusia SUV-rengasmalleja ja -kokoja pikemminkin automallin kuin kantavuusluokan mukaan parhaan mahdollisen ajotuntuman ja turvallisuuden takaamiseksi, kertoo Morri.

– SUV-renkaita valitessa tärkeintä on miettiä, mitä ominaisuuksia renkailta haluaa. Asfaltin ulkopuolella ajettaessa renkaan pääurien kivenpoistajat tulevat tarpeeseen, ja renkaiden tuetut kulutuspintamallit tuovat vakautta korkeammille katumaastureille. Nokian Renkaiden SUV-valikoima on suunniteltu, testattu ja laadukkaaksi todettu nimenomaan Pohjolan oloihin, yhtä lailla maastoon kuin kaupunkiin, Morri toteaa.

Vinkkilista SUV-renkaiden valintaan ja oikeanlaiseen ylläpitoon:

• Valitse autoosi autotyypin mukaisesti suunnitellut renkaat käytön mukaan: asfaltti / maasto / molemmat.
  • Muista, että laaturenkaissa on pitkittäispidon lisäksi hyvä sivuttaispito, ja Aramid-kuitu suojaa renkaan sivuja pistoja, iskuja ja viiltoja vastaan.
  • Pidä mielessä, että riittävä rengaspaine pidentää renkaiden elinikää ja vähentää polttoaineen kulutusta.
  • Muista maltillinen ajonopeus etenkin pienisäteisissä käännöksissä.
  • Tarkista rengaspaineet noin kerran kuukaudessa.
  • Tarkkaile renkaiden urasyvyyksiä ja kierrätä renkaita tarvittaessa edestä taakse.
  • Varastoi renkaat pestyinä, suojassa kosteudelta ja auringonvalolta.

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri,p.
matti.morri@nokiantyres.com

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Autamme maailmaa ajamaan fiksummin. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2021 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,7 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 900. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.