Näin valitset turvalliset ja polttoainetta säästävät kesärenkaat

Kun kevätaurinko alkaa sulattaa teitä lämmöllään, on aika tarkastaa kesärenkaiden kunto ja tarvittaessa hankkia uudet renkaat. Kesärengasvalintaa tehdessä kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan perusasiaan, jotta ajo on turvallista vaihtelevillakin keleillä ja yllättävissä tilanteissa. Myös polttoainekuluissa on mahdollista säästää valitsemalla pienen vierintävastuksen renkaat.

Pohjoisen kesän vaihtelevat ajokelit ja karkeat, uraiset tiet vaativat renkailta paljon. Kuivalla tiellä kesärenkaiden pito-ominaisuuksilla ei ole yhtä suuri merkitys kuin sadekelillä, mutta kun ukkoskuuro täyttää tien vedellä tai auton eteen hyppäävä hirvi pakottaa äkkijarrutukseen, kesärenkaat alkavat erottua hyviin ja huonoihin.

– Kesärenkaita hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota renkaiden märkäpitoon, jotta ajaminen on turvallista myös sadekeleillä ja vesiliirtoon joutuminen on helpompi välttää. Märkäpidon pystyy tarkistamaan renkaan EU-merkintätarrasta, sanoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen.

Vesiliirron välttämisessä paitsi märkäpito, myös renkaan pintakuvio ja urasyvyys ovat avainasemassa: mitä syvemmät urat, sitä tehokkaammin ne poistavat vettä renkaan ja tien pinnan välistä, jolloin renkaan kontakti tiehen säilyy. Urasyvyyttä tulee lain mukaan olla kesärenkaissa vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä turvallisuusominaisuudet heikkenevät merkittävästi ja vesiliirtoriski kasvaa jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä 4 millimetriä.

Pohjoismaissa kesärenkaiden käyttökauteen mahtuu niin kylmiä kevätaamuja, kuumia kesäpäiviä kuin syksyn sadepäiviä. Kelit ja lämpötilat vaihtelevat, ja kesärenkaiden tulee toimia luotettavasti läpi kolmen vuodenajan.

– Nokian Hakka -kesärenkaat on kehitetty ja testattu niin, että ne toimivat turvallisesti vaihtelevillakin keleillä ja käyttäytyvät johdonmukaisesti ja vakaasti myös ääritilanteissa, kuten äkkijarrutuksissa ja väistöissä. Laaturenkaiden ja halvempien vaihtoehtojen ero näkyykin parhaiten siinä, että pitkän kehitystyön ja testauksen läpikäyneet laaturenkaat tuovat turvaa erityisesti silloin, kun sitä eniten tarvitaan, Järvinen summaa.

Rengasvalinnalla voi säästää myös ympäristöä ja rahaa

Mitä alhaisempi vierintävastus renkaalla on, sitä vähemmän se kuluttaa polttoainetta. Autoilijalle tämä tuo kustannussäästöjä, ja ympäristö kuormittuu vähemmän. Laaturenkaiden kehitystyö näkyy myös vierintävastuksessa: huolella testatut kumiseokset, pintakuviot ja rakenneratkaisut alentavat vierintävastusta, jolloin renkaat rullaavat kevyesti ja hiljaisesti. Sähköautoilijoille pieni vierintävastus tuo lisää toimintasädettä.

Tuoreessa Moottorin (3/2021) rengasvertailussa Nokian Hakka Green 3 säästi 0,9 litraa polttoainetta 100 kilometrillä verrattuna heikoimmin suoriutuneeseen renkaaseen.

– Jos renkailla ajaa noin 40 000 kilometriä renkaan koko eliniän aikana, polttoainesäästöä kertyy 360 litraa eli puolentoista euron litrahinnalla laskettuna 540 euroa, Järvinen sanoo.

– Vaikka premium-rengas on ostohetkellä kalliimpi, vuosien mittaan tulee kustannussäästöjä paitsi polttoainekuluissa myös rengasostoksissa, sillä laadukkaat renkaat kestävät kauemmin eivätkä renkaat kulu yhtä nopeasti vaihtokuntoon, jatkaa Järvinen.

​​Nokian Renkaiden tuotteet tarjoavat turvallisuutta ja luotettavuutta kesän ajomatkoille

Nokian Hakka -kesärengasperhe vastaa vaihtelevan kesäsäämme haasteisiin ja mahdollistaa turvalliset matkat niin kuoppaisilla mökkiteillä kuin moottoritiellä. Kattavasta Nokian Hakka -valikoimasta löytyy renkaat sekä kompakteihin kaupunkiautoihin että isompiin katumaastureihin, sillä rengaskokoja on saatavilla 13-tuumaisesta aina 22-tuumaiseen.

Uusi Nokian Hakka Green 3 on parhaimmillaan pienemmissä ja keskikokoisissa perheautoissa. Rengas on pitkäaikainen kumppani, sillä sen kulumiskestävyys on 35 % edeltäjäänsä parempi, mikä tarkoittaa jopa 10 000 lisäajokilometriä ajotyylistä ja -alustoista riippuen. Rengas myös säästää polttoainetta ja tarjoaa vihreämpiä kilometrejä.

Tehokkaisiin keskikokoisiin henkilöautoihin ja urheilullisiin perheautoihin kehitetty Nokian Hakka Blue 2 tekee ajamisesta helppoa ja hallittua myös sateen liukastamalla tiellä, sillä rengas pysähtyy napakasti ja torjuu vaivattomasti vesiliirtoa. Nopeaan ajoon optimoitu, vakaa Nokian Hakka Black 2 -UHP-rengas tarjoaa maksimaalista pitoa ja kestävyyttä sekä käyttäytyy tasapainoisesti. Kosketuspinta tiehen säilyy täsmällisenä vauhdikkaassakin ajossa.

Aramid-vahvistetut sivupinnat kestävät kuopat ja iskut

Nokian Renkaiden kehittämää Aramid Sidewall -teknologiaa hyödynnetään Nokian Renkaiden SUV-renkaissa sekä kaikissa Nokian Renkaiden paketti- ja matkailuautojen renkaissa. Ainutlaatuinen Aramid-kuidulla vahvistettu sivupinta tuo erityistä turvaa, ja renkaat kestävät painavien ajoneuvojen alla teräviäkin kiveniskuja ja viiltoja.

Suorituskykyiset SUV-renkaat Nokian Hakka Black 2 SUV ja Nokian Hakka Blue 2 SUV etenevät tehokkaasti sekä kaupungin kaduilla että sorateillä. Tämän kesän uutuus Nokian Hakka Van puolestaan takaa huolettomat työ- ja lomapäivät sekä tuo paketti- ja matkailuautoihin kaivattua ajovakautta, tasapainoista pitoa ja erinomaista kestävyyttä.

Hakka-turvasta mielenrauhaa tien päälle

Oston jälkeen kaikkiin Nokian Hakka -tuotteisiin saa aktivoitua Hakka-turvan. Hakka-turvan tiepalvelun kautta saa apua, jos rengas yllättäen vioittuu kesken matkan. Jos asianmukaisesti käytetty ja oikein asennettu rengas rikkoutuu käyttökelvottomaksi vuoden sisään ostohetkestä, kuluttaja saa uuden vastaavan tuotteen veloituksetta.

Lisätiedot:

Nokian Renkaat Oyj

Tuotepäällikkö Mikko Järvinen, puh. 010 401 7979

mikko.jarvinen@nokiantyres.com

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vastuullisuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2020 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 600. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.

Avainsanat: