Nokian Renkaat allekirjoitti 100 miljoonan euron lainasopimuksen – ehdot sidottu vastuullisuustavoitteisiin

Lehdistötiedote 21.5.2019 klo 14.00

Nokian Renkaat Oyj on allekirjoittanut OP Yrityspankki Oyj:n kanssa vastuullisuustavoitteisiin sidotun lainan, joka käytetään toukokuussa erääntyvän vastaavan suuruisen lainan poismaksuun. Sadan miljoonan euron suuruinen laina on viisivuotinen.

Vastuullinen rahoitus yleistyy maailmalla nopeasti, ja myös suomalaiset yritykset osoittavat nopeasti kasvavaa kiinnostusta sitä kohtaan. Vastuullisuuskriteereihin sidotun rahoituksen avulla yritykset voivat sovittaa rahoitusstrategian entistä tiiviimmin yhteen yritysvastuun kanssa. Näin yritysvastuun tavoitteet ovat entistä konkreettisemmat.

Lainan marginaali kasvaa tai pienenee sen mukaan, miten hyvin Nokian Renkaat saavuttaa kolme vastuullisuuteen liittyvää tavoitetta. Näitä mitataan seuraavilla suorituskykymittareilla:

1. Sitoutuminen Science Based Targets -ohjelman kautta määriteltyihin mittareihin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

2. Luonnonkumin prosessoijien ihmis- ja työoikeuksien auditoinnit.

3. Poissaoloihin johtavien työtapaturmien vähentäminen.

”Kaikilla kolmella alueella vaaditaan lisää edistysaskeleita. Tavoitteidemme saavuttaminen tarkoittaa jatkuvaa kehitystyötä”, kertoo yhtiön laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila.

Rahoitukseen sidottujen konkreettisten tavoitteiden myötä myös rahoittajat pystyvät yhä merkityksellisemmin keskustelemaan vastuullisuudesta ja sen edistämisestä asiakkaidensa kanssa.

”Nokian Renkaiden luotto on konkreettinen esimerkki tavasta, jolla pankki ja yritys voivat yhdessä tukea vastuullisuustavoitteita. Rahoittajana finanssisektorilla on olennainen rooli kestävän talouden edistämisessä, ja OP Yrityspankki on aktiivisesti mukana tukemassa asiakkaiden kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista,” sanoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.

Nokian Renkaat

Teemu Kangas-Kärki
talous- ja rahoitusjohtaja

Leena Kaipainen, Treasurer, puh. +358 10 401 7627

OP:n viestintä, puh. 050 5239904, viestinta@op.fi

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vastuullisuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2018 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 800. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.