• Nokian Tyres/

Nokian Renkaat on allekirjoittanut Euroopan investointipankin kanssa 150 miljoonan euron lainan edistääkseen vastuullista rengasvalmistusta

Nokian Renkaat Oyj Lehdistötiedote 31.7.2024 klo 18.35

Nokian Renkaat on allekirjoittanut 150 miljoonan euron lainasopimuksen Euroopan investointipankin (EIP) kanssa. Kahdeksanvuotinen lainajärjestely tukee Nokian Renkaiden strategista investointiprojektia Romaniassa, missä yhtiö rakentaa parhaillaan maailman ensimmäistä hiilidioksidipäästötöntä rengastehdasta.

Nokian Renkaat on yksi rengasalan johtavista yrityksistä vastuullisuuden saralla ja tekee jatkuvaa työtä vastuullisuustoimintansa kehittämiseksi eri alueilla. Lainajärjestelyn tarkoituksena on parantaa edelleen Nokian Renkaiden toimintojen vastuullisuutta rahoittamalla uudessa Romanian-tehtaassa käytettävää edistyksellistä tuotantoteknologiaa.

”Romanian-tehtaamme tekee historiaa maailman ensimmäisenä hiilidioksidipäästöttömänä rengastehtaana. Tehdas on esimerkki kokonaisvaltaisesta lähestymisestä vastuullisuuteen, jossa on huomioitu muun muassa hiilidioksidipäästöttömän energian käyttö sekä energiatehokkaat ja automatisoidut prosessit. EIP on tehdasprojektissa tärkeä rahoituskumppani ja nyt sovittu rahoitus varmistaa osaltaan sen, että voimme kehittää rengasteollisuutta entistä kestävämpään suuntaan”, sanoo VP, Group Treasurer Leena Kaipainen Nokian Renkailta.

Niko Haavisto, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 010 401 7819
media@nokiantyres.com

Nokian Renkaat
Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 1 174 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 lopussa työllistimme yli 3 400 asiantuntijaa. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.

Euroopan investointipankki
Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaisia lainoja myöntävä Euroopan unionin rahoituslaitos, jonka omistavat EU:n jäsenvaltiot. Se toimii yli 160 maassa ja rahoittaa terveen liiketoiminnan edellytykset täyttäviä investointeja, jotka edistävät EU:n poliittisten päämäärien toteutumista. Lisätietoja EIP:stä ja ilmastotietoisuuden kasvattamisesta on täällä.