• Nokian Tyres/

Nokian Renkaat on allekirjoittanut kehitysyhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on tuoda koivunkuorijätteestä valmistettu uusiutuva materiaali renkaisiin

Nokian Renkaat Oyj Lehdistötiedote 4.9.2024 klo 10.00

Nokian Renkaat on allekirjoittanut kehitysyhteistyösopimuksen ruotsalaisen biomateriaaliteknologiayhtiö Reselo AB:n kanssa sen uusiutuvan Reselo Rubber -materiaalin jatkokehittämisestä renkaiden mahdolliseksi uudeksi raaka-aineeksi. Reselo Rubber on täysin uusiutuva materiaali, jossa hyödynnetään puu-, paperi- ja vaneriteollisuudesta ylijäänyttä koivun kuorta. Nyt allekirjoitetun yhteistyösopimuksen tavoitteena on kehittää materiaalia kaupalliseen rengastuotantoon sopivaksi.

"Alustavat laboratoriotestimme ovat osoittaneet, että Reselo Rubberilla on potentiaalia korvata renkaissa käytettyjä perinteisiä fossiilipohjaisia raaka-aineita. Sen lisäksi, että materiaali on uusiutuvaa, uskomme sen voivan parantaa renkaiden suorituskykyä. Olemme innoissamme, että voimme kehittää materiaalia yhteistyössä Reselon kanssa ja toivomme saavamme Reselo Rubberin raaka-aineeksi Nokian Renkaiden tuotteisiin tulevaisuudessa”, sanoo Heini Siekkinen, Senior Manager, Research & Sustainability Nokian Renkailta.

"Olemme ylpeitä mahdollisuudesta yhdistää voimamme Nokian Renkaiden kanssa ja viedä suurimman kumiteollisuussegmentin vastuullisuutta eteenpäin. Kumppanuus Nokian Renkaiden kanssa on tärkeä virstanpylväs tavoitteessamme mullistaa kumiteollisuus suorituskykyisellä biopohjaisella kumilla”, sanoo Henrik Otendal, Reselon toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Reselo voitti Nokian Renkaiden FAST RACE, BIG CHANGE -vastuullisuusinnovaatiohaasteen, jonka tavoitteena oli löytää uusia vastuullisuusratkaisuja renkaisiin. Alustavan testausvaiheen jälkeen Reselo Rubberin potentiaali mahdollisena renkaiden raaka-aineena on nyt todennettu, ja yhteistyö jatkuu tiiviisti materiaalin kehittämiseksi teolliseen mittakaavaan soveltuvaksi.

Yksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä vastuullisuustavoitteista on kasvattaa uusiutuvien ja kierrätettyjen raaka-aineiden osuutta renkaissaan 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ja yhtiö on viime aikoina saavuttanut useita virstanpylväitä tällä saralla. Kesäkuussa 2024 yhtiö osoitti uuden uusiutuvan UPM BioMotion™ -materiaalin käytettävyyden renkaissa esittelemällä Nokian Tyres Green Step Ligna -konseptirenkaan. Elokuussa Nokian Renkaat ilmoitti, että sen Nokian-tehdas on saanut International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) PLUS -sertifikaatin. Sertifioinnin ansiosta Nokian Renkaat voi käyttää tuotteissaan uusia vastuullisia, ISCC PLUS -sertifioituja raaka-aineita.

"Uskomme, että Reselo Rubberilla on potentiaalia olla yksi askel matkallamme kohti vuoden 2030 tavoitettamme ja olemme iloisia saadessamme Reselon mukaan kumppaniksemme", sanoo Nokian Renkaiden innovaatio- ja kehitysjohtaja Teemu Soini.

media@nokiantyres.com

Heini Siekkinen, Senior Manager, Research & Sustainability, heini.siekkinen@nokiantyres.com

Henrik Otendal, CEO Reselo, henrik.otendal@reselo.se

www.reselo.science