• Nokian Tyres/

Nokian Renkaat pääsi jälleen Dow Jonesin vastuullisuusindeksiin – Kuuluu Euroopan vastuullisimpiin yrityksiin

Nokian Renkaat Oyj Lehdistötiedote 11.12.2023 klo 11.00

Nokian Renkaat valittiin Dow Jonesin kestävän kehityksen Dow Jones Sustainability Europe -indeksiin. Tämä tarkoittaa, että yritys kuuluu Euroopan vastuullisimpiin pörssiyhtiöihin.

”Nokian Renkaille vastuullisuus on konkreettisia tekoja ja innovaatioita, jotka parhaassa tapauksessa kirittävät koko alaa kehittymään vastuullisemmaksi. Nokian Renkaat esimerkiksi parhaillaan rakentaa rengasalan ensimmäistä hiilidioksidipäästötöntä tehdasta Romaniaan, ja hiljattain liityimme Polestar 0 -projektiin, jonka tavoitteena on luoda maailman ensimmäinen hiilineutraali auto”, sanoo Teppo Huovila, Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja.

Nokian Renkaiden tärkeimmät vastuullisuustavoitteet liittyvät hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen yhtiön tieteeseen perustuvien tavoitteiden mukaisesti, uusiutuvien ja kierrätettyjen raaka-aineiden osuuden lisäämiseen renkaissa, työturvallisuuteen ja -hyvinvointiin sekä toimitusketjun vastuullisuuden kehittämiseen.

Vuoden 2023 aikana Nokian Renkaat saavutti keskeisen päästövähennystavoitteensa seitsemän vuotta etuajassa. Yhtiön yksi tieteeseen perustuva kasvihuonekaasujen päästövähennystavoite oli vähentää rengastehtaiden suoria CO2-päästöjä 52 prosenttia tuotettua rengastonnia kohden vuoteen 2030 mennessä vuoden 2015 tasoon verrattuna, mutta tavoite on jo saavutettu.

Lista Euroopan vastuullisimmista yrityksistä perustuu kattavaan arviointiin

Dow Jonesin vastuullisuusindekseihin pääsevät yritykset, jotka ovat S&P:n tunnistamia johtajia vastuullisuudessa. Vain viisi yritystä valittiin Dow Jones Sustainability Europe -indeksiin teollisuudenaloilta Autoteollisuus ja Autoteollisuuden komponenttivalmistajat.

Valinta perustuu S&P Globalin vuoden 2023 yritysvastuuarviointiin, jossa Nokian Renkaat sai tulokseksi 70/100 pistettä. Kattava arviointi keskittyy kriteereihin, jotka ovat sekä alakohtaisia että taloudellisesti merkittäviä. Arviointia arvostavat erityisesti sijoittajat.

S&P Global arvioi maailmanlaajuisesti yli 3 500:n yrityksen pääsyä Dow Jonesin vastuullisuusindekseihin. Arviointi perustui pääosin yhtiöiden suoriutumiseen vuonna 2022.

Teppo Huovila, Laatu- ja vastuullisuusjohtaja
Puh. +358 10 401 7701

media@nokiantyres.com

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Autamme maailmaa ajamaan fiksummin. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2022 segmentit yhteensä liikevaihtomme oli noin 1 350 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 lopussa työllistimme noin 3 300 asiantuntijaa. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.