Nokian Renkaat siirtyy ensimmäisenä rengasvalmistajana tarjoamaan ympäristöystävällisempiä rengaspusseja – jopa 68 tonnia vähemmän CO2-päästöjä

Nokian Renkaat vaihtaa asiakkailleen tarjoamansa rengaspussit ympäristöystävällisempiin. Pussien tekeminen osittain biomateriaalista vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 75 prosenttia verrattuna pussien valmistamiseen neitseellisestä tai kierrätysmuovista.

- Haluamme konsernina olla alan edelläkävijöitä vastuullisuudessa ja huomioida siihen liittyvät asiat renkaan koko elinkaaren ajan raaka-aineista ja valmistuksesta lähtien aina renkaiden asianmukaiseen kierrätykseen. Rengaspussien tuottaminen ympäristöystävällisemmästä materiaalista on osa tätä kokonaisuutta, kertoo Nokian Renkaiden Suomen myyntijohtaja Marko Mäkelä.

Nokian Renkaiden Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tarjoamiin rengaspusseihin on vuodessa kulunut noin 40 000 kg muovia. Nyt käyttöön otettujen, Green PE+LDPE -materiaaliyhdistelmästä tehtyjen rengaspussien valmistus aiheuttaa vain noin 20,02 tonnin hiilidioksidipäästöt, kun pussien valmistaminen neitseellisestä muovista aiheuttaa noin 88 tonnin päästöt ja kierrätysmuovista valmistaminen noin 44 tonnin päästöt.

Uudet ympäristöystävällisemmät pussit ovat käytössä myös Nokian Renkaiden tytäryhtiöllä, autonhuolto- ja rengaspalveluita tarjoavalla Vianorilla

I’m Green -merkki kertoo ympäristöystävällisemmistä raaka-aineista

Pussien valmistuksen aiheuttamat pienemmät päästöt johtuvat siitä, että pussimateriaalin reseptistä suurempi osa on biopohjaista sokeriruokoetyleeniä. Sokeriruoko on jo kasvuvaiheessaan sitonut ilmakehästä itseensä hiilidioksidia, ja näin tuotteen valmistamisen aiheuttamat lopulliset päästöt jäävät pienemmiksi.

Rengaspusseille on myönnetty niiden ympäristöystävällisyyden vahvistava I’m Green -merkki. Nokian Renkaat on maailman ensimmäinen rengasvalmistaja, joka tarjoaa I’m Green -merkillä varustettuja rengaspusseja.

I’m Green -merkki on petrokemian yhtiö Braskemin omaisuutta, ja merkin käyttö on tarkasti valvottua ja säänneltyä. Jotta merkkiin saa hakea käyttöoikeutta, tuotereseptin raaka-ainerakenteesta yli 50 prosenttia pitää olla Green PE:tä. Nokian Renkaiden käyttöön ottamissa pusseissa Green PE:n osuus on 55 prosenttia.

Head of Sales, Finland Marko Mäkelä, puh. 010 401 7415
marko.makela@nokiantyres.com

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vastuullisuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2018 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 800. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.

Avainsanat: