Nokian Renkaiden Suomen-tehdas sai ISCC PLUS -sertifioinnin, joka mahdollistaa vastuullisten raaka-aineiden käytön lisäämisen renkaissa

Nokian Renkaat Oyj Lehdistötiedote 13.8.2024 klo 10.00

Nokian Renkaiden Nokian-tehdas on saanut International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) PLUS -sertifioinnin. Sertifioinnin ansiosta Nokian Renkaat voi käyttää tuotteissaan uusia vastuullisia, ISCC PLUS -sertifioituja raaka-aineita.

Nokian Renkaat ottaa sertifioidut raaka-aineet käyttöön uusien lippulaivatuotteiden lanseerauksen yhteydessä. Sertifioitujen raaka-aineiden käyttäminen on yhtiölle tärkeä askel yhden sen keskeisen vastuullisuustavoitteen saavuttamisessa, joka on kierrätettyjen ja uusiutuvien raaka-aineiden osuuden lisääminen renkaissa 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

“Nokian Renkaat työskentelee korvatakseen fossiiliperäisiä raaka-aineita vastuullisilla materiaaleilla, jotta saavutamme tavoitteemme. Käytämme jo kierrätettyjä ja uusiutuvia raaka-aineita renkaissamme, ja ISCC PLUS -sertifioitujen raaka-aineiden käyttö nopeuttaa työtämme sekä täydentää omaa raaka-aineisiin liittyvää tutkimustamme ja innovaatioitamme”, sanoo Teemu Soini, innovaatio- ja kehitysjohtaja Nokian Renkailla.

ISCC on globaalisti käytössä oleva vastuullisuussertifiointijärjestelmä. ISCC PLUS -sertifiointi myös varmistaa korkeiden ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden vaatimusten noudattamisen sekä jäljitettävyyden koko toimitusketjussa. Nokian Renkaiden saama sertifiointi koskee henkilöautonrenkaiden valmistusta Nokian-tehtaalla, ja yhtiö suunnittelee myös muiden tuotantolaitostensa sertifioimista.

Nokian Renkaat saavutti hiljattain toisenkin virstanpylvään vastuullisten raaka-aineiden suhteen, kun yhtiö osoitti uraauurtavan uuden raaka-aineen käytettävyyden renkaissa esittelemällä konseptirengas Nokian Tyres Green Step Lignan kesäkuussa 2024. Se on kaikkien aikojen ensimmäinen rengas, jonka valmistuksessa on käytetty UPM:n tuottamaa täysin uusiutuvaa puupohjaista UPM BioMotion™ RFF -ligniiniraaka-ainetta. Konseptirenkaassa kaikki fossiilinen noki renkaan sivupinnassa on korvattu uudella raaka-aineella.

Teemu Soini, Innovaatio- ja kehitysjohtaja, teemu.soini@nokiantyres.com
media@nokiantyres.com

ISCC PLUS: https://www.iscc-system.org/certification/iscc-certification-schemes/iscc-plus/

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 1 174 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 lopussa työllistimme yli 3 400 asiantuntijaa. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.