• Nokian Tyres/

Nokian Renkaiden Yhdysvaltain-tehtaan ylösajo päätökseen – Uusi valmistuotevarasto avattu tehtaan läheisyyteen

Nokian Renkaat Oyj Lehdistötiedote 24.6.2024 klo 10.00

Nokian Renkaat on saanut päätökseen tuotannon ylösajovaiheen Yhdysvaltain-tehtaallaan avaamalla uuden valmistuotevaraston tehtaan läheisyyteen.

Nokian Renkaat aloitti rengastuotannon Yhdysvaltain-tehtaassa vuonna 2020 ja on sen jälkeen nostanut tehtaan tuotantokapasiteettia, kasvattanut tiimiä noin 500 henkilöön ja lisännyt tehtaan kyvykkyyttä valmistaa Pohjois-Amerikan markkinoille kehitettyjä all-season ja all-weather -renkaita. Tänä vuonna tuotantoa on laajennettu LT-renkaisiin (light truck), joita käytetään erityisesti pick-upeissa sekä muissa raskaissa ja tehokkaissa nelivetoautoissa.

”Nokian Renkaat hakee kasvua Pohjois-Amerikassa, ja Daytonin-tehtaalla on tässä keskeinen rooli”, sanoo Lauri Halme, Nokian Renkaiden Pohjois-Amerikan liiketoiminnasta vastaava johtaja. ”Tehtaan ansiosta pystymme vastaamaan kasvavaan all-season ja all-weather -renkaidemme kysyntään Yhdysvalloissa ja Kanadassa ja näin täydentämään vuosikymmenien mittaista vahvaa talvirengasasemaamme Pohjois-Amerikan markkinoilla.”

Nokian Renkaat avasi viime viikolla 32 500 neliömetrin valmistuotevaraston tehtaan välittömään läheisyyteen. Rakennuksessa on tilaa sadoille tuhansille renkaille. Sieltä tuotteet kuljetetaan Nokian Renkaiden yhdeksään Pohjois-Amerikassa sijaitsevaan jakeluvarastoon, joiden kautta yhtiö palvelee rengasmyyjiä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

”Valmistuotevaraston avaaminen kuvastaa yhden kasvuvaiheen päätöstä. Käynnistimme Daytonin-tehtaan tuotannon 60 työntekijän voimin ja nyt olemme kasvaneet lähes 500 henkilön tiimiksi”, sanoo Daytonin-tehtaan johtaja David Korda. ”Emme olisi tässä ilman työntekijöidemme valtavaa sitoutumista sekä tukea, jota olemme saaneet niin paikallisilta yhteisöiltä kuin asiakkailta ja kollegoilta ympäri maailman.”

Nokian Renkaiden Yhdysvaltain-tehdas sai ensimmäisenä rengastehtaana maailmassa LEED v4 Silver -sertifikaatin, joka on todiste sen matalasta päästötasosta ja korkeasta energiatehokkuudesta. Alueella toimii kolme megawattia tunnissa tuottava aurinkovoimala, jonka energiaa tuotantolaitos hyödyntää. Myöhemmin tänä vuonna Nokian Renkaat avaa uuden tuotantolaitoksen Romaniaan. Siitä tulee maailman ensimmäinen hiilidioksidipäästötön rengastehdas. Nokian Renkaiden moderni ja tehokas tuotantoverkosto, johon kuuluu myös rengastehdas Suomessa, auttaa vastaamaan asiakastarpeisiin ja tukee yhtiön kasvua.

Lauri Halme
Johtaja, Pohjois-Amerikka, Nokian Renkaat

IR@nokiantyres.com

media@nokiantyres.com

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 1 174 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 lopussa työllistimme yli 3 400 asiantuntijaa. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.