Pettämätöntä pitoa, mukavuutta ja ympäristöystävällisyyttä: Uusi NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 on puhtaasti turvallinen

Uusi Hakkapeliitta R5 henkilöautoihin ja Hakkapeliitta R5 SUV katumaastureihin ja crossovereihin on tehty tuomaan tinkimätöntä turvallisuutta ja älykkäitä ajo-ominaisuuksia talven jokaiseen päivään. Uusi Hakkapeliitta R5 -tuotevalikoima on turvallisuutta puhtaimmassa muodossa: innovatiivinen yhdistelmä puhdasta talvipitoa, hiljaisuutta ja ajomukavuutta. Tuoteperheen erikoistuote on sähköautoille ja hybrideille tarkoitettu Hakkapeliitta R5 EV.

Nokian Renkaat tuo markkinoille uuden pohjoismaisten nastattomien talvirenkaiden lippulaivavalikoiman. Henkilöautoille ja katumaastureille suunniteltu uusi Hakkapeliitta R5 tuottaa ennennäkemättömän jääpidon ja mukavuuden sekä ympäristöystävälliset ajo-ominaisuudet erityisesti Pohjoismaiden talveen. Uusien tuotteiden erinomaiset talviturvallisuusominaisuudet ovat suoraa tulosta uudesta pintakuviosta, pitohiukkasten kaltaisista innovaatioista, tarkasta testauksesta ja määrätietoisesta tutkimuksesta.

”Tehtävämme on pitää kuljettaja ja matkustajat turvassa ja varmistaa ennustettava matka jokaisena talvipäivänä. Sää voi olla arvaamaton ja vaarallinen, mutta renkaat eivät saa olla. Jatkuva parantaminen sukupolvesta toiseen on juurtunut syvälle kehitysfilosofiaamme. Uudessa Hakkapeliitta R5:ssä olemme keskittyneet erityisesti ylivertaiseen talvipitoon ja hallittuun ajokäytökseen, jotka lisäävät ajomukavuutta ja minimoivat ympäristövaikutukset. Tuloksena on puhdasta ajonautintoa”, sanoo Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä.

Uudessa Hakkapeliitta R5 -tuotevalikoimassa on kattavasti yli 160 tuotetta. Hakkapeliitta R5 on saatavilla kokoluokissa 14–22 tuumaa ja nopeusluokissa Q (160 km/h), R (170 km/h) ja T (190 km/h). Useimmissa tuotteissa on XL-merkintä osoituksena suurimmasta mahdollisesta kantavuudesta kyseisessä koossa. Valikoima tulee kuluttajien saataville syksyllä 2022. Päämarkkinoita ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka.

Uuden Hakkapeliitta R5:n on kehittänyt Nokian Renkaat, maailman pohjoisin rengasvalmistaja ja talvirenkaan keksijä. Nokian Renkaat on maailman johtavia yrityksiä turvallisuudessa ja ympäristöystävällisyydessä, ja se on sitoutunut jatkamaan tätä työtä tuottamalla turvallista, älykästä ja kestävää liikkuvuutta.

Puhdasta pitoa

Pintakuvion uudistus on merkittävä edistysaskel turvallisuudessa. Uusi Double Block Grip -muotoilu antaa renkaalle ylivertaisen pidon ja ajokäytöksen. Tämä on nähtävissä etenkin renkaan olka-alueilla. Kuviopalojen jäykkä rivi alkaa keskeltä ja jakautuu kahtia kohti olka-alueita. Uudessa Hakkapeliitta R5:ssä on 40 % enemmän kuviopaloja olka-alueilla ja välialueella verrattuna edeltäjäänsä, NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R3:een. Lisäys tarkoittaa, että kontaktialueella on 4 % enemmän pintaa koskettavaa kumia, mikä parantaa pitoa liukkailla pinnoilla.

Ainutlaatuiset Arctic Grip Crystals -hiukkaset takaavat rengasluokan parhaan suorituskyvyn jäällä. Pintasekoituksen mikroskooppiset hiukkaset toimivat kuin sisäänrakennetut nastat luomalla kumiin terävät ja kestävät pitosärmät. Kun rengas kuluu, hiukkaset tulevat esiin ja toimivat tarvittavana pitoreservinä.

”Edeltäjä on moninkertainen testivoittaja, joten rima on asetettu korkealle, mutta uusi Hakkapeliitta R5 vie suorituskyvyn seuraavalle tasolle.

Uuden pintakuvion sekä Arctic Grip Crystals -hiukkasten, Double Block Grip -muotoilun ja muiden innovaatioiden ansiosta olemme pystyneet lisäämään merkittävästi talviturvallisuutta ja mukavuutta, jotka ovat nastattoman talvirenkaan arvostetuimmat ominaisuudet. Kuljettaja hyötyy tästä tasapainoisena ja ennustettavana ajotuntumana ja pienempinä energiakustannuksina, kun vierintävastusta on alennettu parantamaan ajamisen ympäristöystävällisyyttä”, sanoo Nokian Renkaiden kehitysjohtaja Samu Lepistö.

Tinkimättömän kehitystyön voi tuntea selvästi renkaan talvisuorituskyvyssä. Hakkapeliitta R3:een verrattuna suorituskyky jäällä ja lumella on parantunut jopa 4 %. Esimerkiksi jarrutusmatka jäällä on jopa 5,6 metriä lyhyempi edeltäjään verrattuna, kun nopeus on 0–80 km/h. Lisäksi lamellointia on lisätty 10 % uudessa Hakkapeliitta R5:ssä. Tiheät tietokoneoptimoidut lamellit toimivat optimaalisesti jäällä, lumella ja paljailla teillä. Syvään leikatut lamellit varmistavat, että pito säilyy turvallisena silloinkin, kun rengas kuluu. Itselukittuvat 3D-lamellit painavat kuviopalat yhteen tiekontaktissa, mikä parantaa ajokäytöstä mutkissa ja väistöissä.

Uusi Hakkapeliitta R5 sopii kaikkiin pohjoisiin talviolosuhteisiin. Sen suorituskyky on ennustettava paljailla, märillä, jäisillä ja lumisilla teillä. Vaikeimpia olosuhteita on loska, etenkin kaistojen välissä vilkkaalla moottoritiellä. Pinnan pääurat on suunniteltu estämään vaarallinen loskaliirto. Ne poistavat tehokkaasti vettä ja loskaa renkaan ja tien välistä. Urat avautuvat renkaan keskeltä kohti olka-aluetta ja muodostavat selkeän reitin veden pumppaamiselle pois tien pinnasta, mikä takaa vakaan ja luotettavan pidon loskaisilla ja märillä teillä.

Puhdasta mukavuutta

Rengasääni voi vaikuttaa merkittävästi ajomukavuuteen. Alhaisempi melutaso voi tehdä matkasta mukavamman ja vähemmän rasittavan kuljettajalle. Hakkapeliitta R5:n parannetut mukavuusominaisuudet on saatu aikaan eliminoimalla häiritsevimmät meluhuiput, jotka ihmiskorva voi erottaa ajoneuvon sisältä. Tämä valikoiva eliminointi vähentää sisämelua ja lisää ajomukavuutta.

Uusi Silent Touch -pintakuvio takaa mukavan ja miellyttävän rullauksen kuviopalojen uudenlaisen jakautumisen ansiosta. Palojen määrää on lisätty, mutta yksittäiset palat ja urat ovat pienempiä. Tasapainotettuihin kuviopaloihin yhdistettynä Silent Touch -muotoilu varmistaa vakaan ajokäytöksen, sujuvan ajamisen ja miellyttävän äänitason.

Puhdasta ympäristöystävällisyyttä

Kevyempi rullaus säästää polttoainetta ja pidentää sähköautojen toimintasädettä. Kevyesti rullaavan pintakuvion ja uuden Green Trace -sekoituksen ansiosta Hakkapeliitta R5:n vierintävastusta on parannettu entisestään. Hakkapeliitta R5:n vierintävastus on jopa 4,4 % pienempi kuin edeltäjällä ja jopa 15,5 % parempi kuin tärkeimpien kilpailijoiden premium-renkaiden keskiarvo. * Lisäksi sähköautojen toimintasäteen kasvu voi olla varsin merkittävä. Vastaaviin premium-renkaisiin verrattuna Hakkapeliitta R5 mahdollistaa 4,0 % pidemmän toimintasäteen. Tämä voi tarkoittaa 230 kilometriä pidempää toimintasädettä talven aikana. **

”Uusien renkaiden suunnittelussa ympäristötekijät on otettava huomioon koko tuotantoprosessissa ja tuotteen elinkaaren aikana. Hakkapeliitta R5:n suunnittelussa hiilijalanjälkeä on pienennetty materiaalien valinnasta alkaen. Uusi Green Trace -sekoitus varmistaa turvallisen ja ympäristöystävällisen ajamisen, koska siinä on käytetty luonnonkumin, kierrätysteräksen, kasvipohjaisten öljyjen ja mäntyhartsin kaltaisia raaka-aineita. Olemme ylpeitä siitä, että kolmasosa uudesta sekoituksesta koostuu uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista. Uusi Hakkapeliitta R5 on luja, vastuullinen ja kulutusta kestävä, ja se on myös maailman energiatehokkain talvirengas”, sanoo Nokian Renkaiden kehitysjohtaja Katriina Markkula.

Energiatehokkuus lukuina

Pienen vierintävastuksen talvirenkaiden käyttö vähentää energiankulutusta. Vastaaviin premium-talvirenkaisiin verrattuna Hakkapeliitta R5 -renkaita käyttävät autot kuluttavat 2,8 % vähemmän polttoainetta. Esimerkiksi Suomessa kuljettaja voi säästää keskimäärin jopa 48 litraa polttoainetta. Tämä pienentää hiilidioksidipäästöjä noin 140 kiloa neljässä vuodessa, mikä on talvirenkaan arvioitu elinkaari. Alustavat laskelmat osoittavat, että Hakkapeliitta R5 -renkaita käyttävät sähköautot voivat säästää 170 kWh sähköä neljässä vuodessa eli renkaan arvioidun elinkaaren aikana.

Pienen vierintävastuksen renkailla on myös positiivinen vaikutus yhteiskuntaan. Jos esimerkiksi kaikki premium-renkaita käyttävät henkilöautot Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa käyttäisivät Hakkapeliitta R5 -renkaita tuotteen elinkaaren ajan, arvioidut polttoainesäästöt olisivat 340 miljoonaa litraa eli noin 10 000 säiliöauton verran ja hiilidioksidipäästöt vähenisivät arviolta 900 000 tonnilla. Tämän päästövähennyksen hyödyt yhteiskunnalle olisivat arviolta 54 miljoonaa euroa hiilen sosiaalisten kustannusten perusteella. **

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 – puhdasta turvallisuutta

• Ylivertaista ajomukavuutta ja hiljaisuutta
  • Ympäristöystävällistä liikkuvuutta ja polttoainesäästöjä

Hakkapeliitta R5 SUV – puhdasta kontrollia

Uusi Hakkapeliitta R5 SUV on suunniteltu tehokkaiden ja suurten katumaastureiden ja crossovereiden tarpeisiin. Hakkapeliitta R5 SUV:ssä on samat turvallisuusominaisuudet ja nykyaikainen tekniikka kuin henkilöautomallissa, mutta se tuottaa optimoitua vakautta, lujuutta ja kulutuskestävyyttä ja hallitsee samalla suuria pyöräkuormia tarkasti ja luotettavasti.​

Katumaastureille suunniteltu pintasekoitus parantaa vakautta ja kestävyyttä entisestään. Jäykkä kumisekoitus toimii laajalla lämpötila-alueella, antaa erinomaisen kulutuskestävyyden ja varmistaa turvallisen pidon ja vakaan ajokäytöksen. Hakkapeliitta R5 SUV:n vahva runkorakenne parantaa ajovakautta ja kestävyyttä.

Talvisää tuo kuljettajille monia haasteita lumisista ja jäisistä teistä roudan aiheuttamiin suuriin halkeamiin ja kuoppiin, jotka voivat heikentää ja vaurioittaa asfalttia. Kuten kaikissa muissakin Nokian Renkaiden SUV-tuotteissa, Hakkapeliitta R5 SUV -renkaissa on vallankumoukselliset Aramid Strong Sidewalls -sivupinnat.

Aramid Sidewall -teknologia tuo kestävyyttä ja suojaa vaativiin ajo-olosuhteisiin. Sekoituksessa käytetty vahva synteettinen aramidikuitu vahvistaa sivupintoja, ja sen ansiosta rengas kestää paremmin iskuja ja viiltoja, jotka voisivat muuten helposti rikkoa renkaan. Tapaturmainen rengasrikko voi tulla kalliiksi, mutta aramid-sivupinnat voivat estää vaurion kokonaan.

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV – puhdasta turvallisuutta ja kontrollia

• Puhdasta talvipitoa ja tasapainoista ajokäytöstä
  • Parempaa vakautta ja ylivertaista ajomukavuutta
  • Ympäristöystävällistä liikkuvuutta ja polttoainesäästöjä
  • Aramid Strong Sidewalls -sivupinnat antavat kestävyyttä ja suojaa

Hakkapeliitta R5 EV – puhdasta hiljaisuutta

Hybridi- tai sähköauton renkaiden valinnassa arvostetuimpia ominaisuuksia ovat turvallisuus, vakaus, pieni vierintävastus ja alhainen melutaso. Hakkapeliitta R5 EV on Hakkapeliitta R5 -tuoteperheen uusi tulokas. Ympäristöystävällistä teknologiaa hyödyntävä Hakkapeliitta R5 EV takaa sähköautoille ja hybrideille maksimaalisen turvallisuuden ja mukavuuden sekä suuremman toimintasäteen.

”Sähköautot ovat hiljaisempia kuin perinteiset automallit, minkä vuoksi vähäinen rengasmelu on mukavuuskysymys. Olemme ottaneet Hakkapeliitta R5:n suunnittelussa valtavia edistysaskelia hiljaisissa ajo-ominaisuuksissa. Tämä on tärkeää, koska haluamme luoda kuljettajille rauhalliset olosuhteet auton sisällä ja pitää ympäristölle aiheutuvan melun mahdollisimman vähäisenä. Uusi Hakkapeliitta R5 EV on täydellinen rengas nykyaikaiseen sähköautoon”, sanoo Nokian Renkaiden johtava insinööri Hannu Onnela.

Ainoat sähköajoneuvojen äänet johtuvat yleensä tuulen vastuksesta tai renkaista. Hakkapeliitta R5 EV:n suunnittelussa Nokian Renkaat kiinnitti erityistä huomiota ääniaaltojen eristykseen. Vaikka henkilöautomallin äänitaso on jo alhainen, SilentDrive™-teknologia nostaa ajomukavuuden huippuunsa. Poikkeuksellisen alhainen äänitaso on saatu aikaan lisäämällä kerros akustista vaahtomuovia renkaan sisävuoraukseen. SilentDrive™-teknologia sisältyy kaikkiin Hakkapeliitta R5 EV -kokoihin.

Sähköajoneuvoilla on yleensä suuremmat lähtötehot kuin polttomoottoriautoilla, ja ne painavat enemmän. Tämä asettaa erityisvaatimuksia niiden renkaille. Hakkapeliitta R5 EV vastaa tähän kysyntään vahvemmalla rakenteella ja vahvistetulla pintaprofiililla, jossa on tavallista enemmän kumia. Vahva rakenne takaa ylivertaisen vakauden, ja pinta on suunniteltu kestämään suurta vääntömomenttia ja suuria pyöräkuormia.

Alhaisempi vierintävastus laajentaa ajoneuvon toimintasädettä. Vierintävastusta on pienennetty entisestään optimoimalla Green Trace -sekoitus erityisesti sähköautoja varten. Renkaan sivupinnan aerodynaaminen muotoilu minimoi ilmanvastuksen, kun kaikki merkinnät on upotettu.

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV – puhdasta turvallisuutta ja hiljaisuutta

• Puhdasta talvipitoa ja tasapainoista ajokäytöstä
  • Ympäristöystävällistä liikkuvuutta ja pidempi toimintasäde
  • Erittäin alhainen äänitaso SilentDrive™-teknologian ansiosta

Tarkkaa testausta äärioloissa

Maailman parhaiden talvirenkaiden kehittäminen vaatii yli neljä vuotta tutkimus- ja kehitystyötä sekä lukemattomia testikilometrejä aidoissa käyttöympäristöissä. Uuden Hakkapeliitta R5:n pintakuvioiden, rakenteiden ja kumisekoitusten kehitystyö edellytti tuhansia tunteja tietokonemallinnusta, laboratoriovertailuja ja autenttista testausta vaihtelevissa olosuhteissa, etenkin Nokian Renkaiden omassa White Hell -testikeskuksessa arktisessa Lapissa Suomessa. Hakkapeliitta R5 edustaa skandinaavista huippulaatua ja edistynyttä asiantuntemusta, joista Nokian Renkaat tunnetaan.

Pinnan kulumismittari – sinun turvallisuutesi vuoksi

Patentoitu Winter Safety Indicator (WSI) renkaan pinnassa parantaa turvallisuutta entisestään. Se näyttää jäljellä olevan kulutuspinnan millimetreinä lumihiutalesymbolin avulla. Lumihiutale pysyy näkyvissä, kunnes kulutuspintaa on jäljellä neljä millimetriä. Kun lumihiutale on kulunut pois, uusien talvirenkaiden ostaminen on suositeltavaa, jotta ajaminen pysyy turvallisena. Kaikissa Hakkapeliitta R5 -perheen tuotteissa on EU-rengasmerkintä, jossa lumi- ja jääpitomerkinnät ilmaisevat soveltuvuuden pohjoisiin talviolosuhteisiin.

Pääinnovaatiot:

Double Block Grip. Ylivertaista pitoa ja ajokäytöstä. Uusi kaksoispalarakenne varmistaa maksimaalisen pidon liukkailla talvipinnoilla.

Arctic Grip Crystals. Pettämätöntä pitoa jäällä. Mikroskooppiset kolmannen sukupolven pitohiukkaset on sekoitettu pintakuvion kumiin. Ne toimivat kuin sisäänrakennetut nastat luomalla teräviä ja kestäviä pitosärmiä kumiin. Kun rengas kuluu, hiukkaset tulevat esiin ja toimivat tarvittavana pitoreservinä.

Itselukittuvat 3D-lamellit. Tarkkaa ja ennustettavaa ajokäytöstä. Itselukittuvat 3D-lamellit painavat kuviopalat yhteen tiekontaktissa, mikä parantaa ajokäytöstä mutkissa ja väistöissä.

Green Trace -sekoitus. Turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää ajamista. Erinomainen talvipito kaikissa lämpötiloissa, suuri kilometrimäärä ja pieni vierintävastus. Suuri luonnonkumimäärä pitää sekoituksen joustavana kaikissa olosuhteissa. Yli kolmasosa materiaaleista on uusiutuvia ja kierrätettyjä.

SilentDrive™-teknologia. Maksimaalista mukavuutta. Poikkeuksellisen alhainen äänitaso on saatu aikaan lisäämällä kerros akustista vaahtomuovia renkaan sisävuoraukseen. Akustinen vaahtomuovi vaimentaa resonanssia renkaan ilmaontelosta, mikä laskee äänitasoa ja lisää ajomukavuutta. Tätä teknologiaa käytetään Hakkapeliitta R5 EV -valikoimassa.

Silent Touch -pintakuvio. Mukavaa ja miellyttävää rullausta. Hakkapeliitta R5:n parannetut mukavuusominaisuudet on saavutettu eliminoimalla häiritsevimmät meluhuiput.

Aramid Sidewall -teknologia. Kestävyyttä ja suojaa yllättäviin tilanteisiin. Erittäin vahvoja aramidikuituja sisältävä sivupinnan sekoitus on poikkeuksellisen lujaa ja pistonkestävää. Samaa materiaalia käytetään ilmailu- ja puolustusteollisuuden tuotteissa. Aramidikuidut vahvistavat sivupinnan kumia kestämään ulkoisia iskuja ja renkaan vannetta vasten painautumista.

Tätä teknologiaa käytetään Hakkapeliitta R5 SUV -renkaissa.

* Ero on laskettu aikakauslehtien riippumattomista testeistä vuosina 2020–2021 saatujen polttoaineen kulutustulosten perusteella. Polttoaineenkulutuksen ja vierintävastuskertoimen välisen suhteen arvioitiin olevan 5,5. Tärkeimmät kilpailijat olivat Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Ice Zero FR ja Bridgestone Blizzak Ice. Lähde: Arviointi perustuu KPMG:n True Value -tutkimukseen joulukuussa 2021.

** Laskelmat perustuvat polttoaineenkulutuksen ja Hakkapeliitta R5:n vierintävastuksen sekä muiden premium-talvirenkaiden vierintävastuksen vertailuun. Laskelmissa käytettiin seuraavia keskeisiä oletuksia: henkilöautojen määrä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa; keskimääräinen vuotuinen ajokilometrimäärä; ja keskimääräinen vuotuinen polttoaineenkulutus. Talvirenkaiden osuuden kilometrimäärästä arvioidaan olevan 45 %. Hiilidioksidipäästöjen sosiaaliset kustannukset on laskettu olettamalla hiilidioksidipäästöjen hinnaksi 60 euroa tonnilta. Tämä kustannus on Suomen väyläviraston, Norjan ilmasto- ja ympäristöministeriön sekä Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston käyttämän kustannuksen mukainen. Vuosi 2020 ei sisältynyt laskelmiin, koska koronapandemia vääristi lukuja. Lähde: Arviointi perustuu KPMG:n True Value -metodologiaan joulukuussa 2021.

Lataa kuvia ja videoita tuotteista

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV

Mikko Järvinen, tuotepäällikkö, puh. +358 10 401 7979,
mikko.jarvinen@nokiantyres.com

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vastuullisuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2020 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 600. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.

Avainsanat: