Riski rankkasateisiin on kasvanut – samoin myös vesiliirtoon

Nokian Renkaat Oyj Lehdistötiedote 27.5.2024

Ilmastonmuutoksen myötä rankkasateet ovat yhä tavallisempia kesäisin. Samalla auton vesiliirtoon joutumisen riski kasvaa. Vesiliirtoon joutuminen voi olla pelottavaa ja vaarallista. Autoa ei pysty ohjaamaan, ja tilanteessa on osattava toimia oikein. Hyvät kesärenkaat vähintään neljän millimetrin kulutuspinnalla sekä alhaisempi ajonopeus vähentävät vesiliirtoon joutumisen riskiä.

Vesiliirto on vakavasti otettava vaara kesäisin. Kun renkaiden kulutuspinta ei pysty poistamaan vettä renkaiden ja tien välistä, renkaiden alle muodostuu vesipatja. Renkaat menettävät pidon, eikä autoa pysty enää ohjaamaan. Jos joudut yllättäen vesiliirtoon, on tärkeää pysyä rauhallisena.

– Vapauta kaasu ja paina kytkin pohjaan, jos autossa on manuaalivaihteisto. Vapauta kaasu, jos autossa on automaattivaihteisto. Älä jarruta tai käännä rattia. Kun ajonopeus laskee, pito voi palautua hyvin nopeasti. Sen vuoksi on tärkeää, että pyörät osoittavat suoraan eteenpäin eivätkä sivulle, sanoo Pekka Hangasmaa, Nokian Renkaiden Suomen tuotepäällikkö.

Mukauta nopeus ajo-olosuhteisiin

Suuri osa kuljettajista luottaa liikaa auton kehittyneeseen tekniikkaan. Kuitenkin nopeuden ollessa liian suuri, tekniikka ei välttämättä estä autoa joutumasta vesiliirtoon.

– Tärkein turvallisuustoimi, jonka kuljettaja voi tehdä, on nopeuden mukauttaminen olosuhteisiin sopivaksi. Jos sataa voimakkaasti, vauhtia on hiljennettävä huomattavasti, jotta renkaat ehtivät ohjata veden pois renkaan ja tien välistä. Lisäksi on tärkeää huolehtia riittävän pitkästä turvavälistä edellä ajavaan autoon, Hangasmaa toteaa.

Renkaan kulutuspinnan syvyys on ratkaisevan tärkeää. Laki edellyttää, että kesärenkaiden kulutuspinnan syvyys on vähintään 1,6 millimetriä. Vesiliirtoon joutumisen riski kasvaa kuitenkin merkittävästi jo silloin, jos kulutuspinnan syvyys on alle 4 millimetriä. Kaikissa Nokian Tyres Hakka -kesärenkaissa on kulutusuran keskellä urasyvyysmittari (Driving Safety Indicator eli DSI), joka ilmaisee selkeästi numeroin kulutuspinnassa jäljellä olevan syvyyden.

Renkaan kulutuspinnan syvyyden lisäksi myös rengaspaine on tarkistettava säännöllisesti. Liian alhainen rengaspaine lisää vesiliirtoon joutumisen riskiä. Vilkkaasti liikennöidyillä teillä on usein syviä ajouria, jotka täyttyvät vedestä sateella. Älä aja ajourissa, joissa vesiliirron riski kasvaa huomattavasti.

Talvirenkaat eivät ole kesärenkaat

Jatkuvasti yhä suurempi määrä autoilijoita jatkaa nastattomilla talvirenkailla ajamista myös kesällä. Se ei ole laitonta, mutta sitä voidaan pitää suorastaan hengenvaarallisena. Talvirenkaat on suunniteltu talvisiin ajokeleihin, ei lämpimiin kesäolosuhteisiin.

– Nastattomissa talvirenkaissa on käytössä pehmeä kumiseos ja kulutuspinta, joka tuottaa optimaalisen pidon talvella. Sen vuoksi talvirenkaiden märkäpito ja vesiliirtoa vastaan antama suoja eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkaissa. Pehmeän kumiseoksen vuoksi talvirenkaat myös kuluvat voimakkaasti lämpimänä kesäaikana, Hangasmaa kertoo.

Kun ostat uusia kesärenkaita, EU:n rengasmerkintään sisältyvä märkäpitoarvo auttaa valinnassa. Rengasmerkinnässä on tietoa renkaan suorituskyvystä märällä asfaltilla jarrutuksen aikana.

NÄIN VÄHENNÄT RISKIÄ JOUTUA VESILIIRTOON

1. Käytä hyviä renkaita, joiden kulutuspinnan syvyys on vähintään 4 mm.
  2. Tarkista rengaspaine.
  3. Hiljennä ajonopeutta sateella.
  4. Älä aja veden täyttämissä ajourissa, joissa vesiliirron riski on suurentunut.
  5. Jos autosi joutuu vesiliirtoon, pysy rauhallisena. Kytke auto vapaalle ja vapauta kaasu, jos autossa on manuaalivaihteisto. Vapauta kaasu, jos autossa on automaattivaihteisto. Älä jarruta. Pidä pyörät suoraan eteenpäin suunnattuina.

Pekka Hangasmaa, tuotepäällikkö, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7486

pekka.hangasmaa@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin I Instagram

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta, vastuullisuutta ja luotettavuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 1 174 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 lopussa työllistimme yli 3 400 asiantuntijaa. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.