Sisäpiiritieto: Nokian Renkaat Oyj nostaa liikevaihto-ohjeistustaan vuodelle 2022

Nokian Renkaat Oyj Sisäpiiritieto 28.10.2022 klo 8.00

Ukrainan sodalla ja siitä johtuvilla pakotteilla on merkittävä negatiivinen vaikutus Nokian Renkaiden toimituskapasiteettiin ja suoritukseen. Renkaiden tuonnin loppuminen Venäjältä vaikuttaa myyntiin, erityisesti Keski-Euroopassa. Rengaskysyntä on kuitenkin jatkunut hyvänä, ja Nokian Renkaat on nostanut hintoja vähentääkseen kustannusinflaation vaikutuksia. Myös valuuttakurssimuutokset vaikuttavat liikevaihtoon positiivisesti. Tästä johtuen yhtiö nostaa vuoden 2022 liikevaihto-ohjeistustaan.

Renkaiden tuonti Venäjältä Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan päättyi heinäkuussa. EU asetti huhtikuussa pakotteita, jotka kielsivät renkaiden tuonnin Venäjältä EU:hun. Pakotteisiin sisältyi 10.7.2022 saakka ulottunut siirtymäkausi.

28.6.2022 Nokian Renkaiden hallitus päätti aloittaa yhtiön hallitun vetäytymisen Venäjältä. Prosessi on käynnissä.

Tammisyyskuun osavuosikatsaus julkaistaan 1.11.2022.

Päivitetty ohjeistus vuodelle 2022:

Ukrainan sodalla ja siitä johtuvilla pakotteilla on merkittävä negatiivinen vaikutus Nokian Renkaiden toimituskapasiteettiin ja suoritukseen. Vuonna 2022 Nokian Renkaiden liikevaihdon odotetaan olevan vuoden 2021 tasolla tai kasvavan ja segmentit yhteensä liikevoiton odotetaan laskevan merkittävästi vuoteen 2021 verrattuna.

Aikaisempi 17.6.2022 julkaistu ohjeistus:

Ukrainan sota ja siitä johtuvat pakotteet aiheuttavat merkittävää epävarmuutta Nokian Renkaiden toimintaympäristöön. Vuonna 2022 Nokian Renkaiden liikevaihdon odotetaan laskevan tai olevan vuoden 2021 tasolla ja segmentit yhteensä liikevoiton odotetaan laskevan merkittävästi vuoteen 2021 verrattuna.

Päivi Antola
Johtaja, viestintä, sijoittajasuhteet ja brändi

Sijoittajat: ir@nokiantyres.com
Media: media@nokiantyres.com