Suomalaiset arvostavat kesärenkaissa eniten turvallisuutta – siitä huolimatta 125 000 autossa on kesällä talvirenkaat

Pohjoisen kesän olosuhteet vaihtelevat alkukevään aamupakkasista kesän helteisiin ja syksyn koviin sateisiin, ja ajomatkojen pitää sujua niin sorateillä kuin erilaisilla asfalttipinnoilla. Suomalaiset tiedostavat haasteet, joita kesä aiheuttaa renkaille, sillä kesärenkaiden turvallisuuteen liittyvät ominaisuudet ovat ratkaisevia ostopäätöstä tehdessä.

Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen* mukaan kesärenkaita hankittaessa kaksi asiaa ovat tärkeysjärjestyksessä yli muiden: 42 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä, että renkaat pitävät ja pysähtyvät täsmällisesti märällä tiellä, ja 37 prosenttia pitää tärkeänä, että renkaat toimivat mahdollisimman hyvin vesiliirtoa vastaan.

Vaikka uusia renkaita valitessa turvallisuus ratkaisee, kesäteillä kurvaillessa renkaiden turvallisuus kuitenkin saattaa unohtua. Renkaiden urasyvyyksiä mittaavan SnapSkan-palvelun mittatulokset ajalta 15.5.-30.9.2019 kertovat, että viime kesänä neljä prosenttia suomalaisista ajoi talvirenkailla. Tämä tarkoittaa, että noin 125 000 autoilijalla oli allaan väärän sesongin renkaat.

Talvirenkailla ajo kesällä on iso turvallisuusriski

Vaikka laki sallii kitkarenkailla tai nastattomilla nastarenkailla ajamisen kesällä, turvallista se ei kuitenkaan ole. Kaupunkiajossa talvirenkailla saattaa pärjätä, mutta maantienopeuksissa ja märällä tiellä ne ovat vaaralliset erityisesti neljän syyn vuoksi:

1. Talvirenkaiden hyvä jää- ja lumipito saavutetaan yleensä märkäpidon kustannuksella, ja märällä tiellä kesärenkaat pitävät ja pysähtyvät huomattavasti paremmin. Märällä tienpinnalla jarrutusmatkan ero kulunutta kitkarengasta ja hyvässä kunnossa olevaa kesärengasta verrattaessa on yli 12 metriä, kun nopeutta on 80 km/h (Tekniikan Maailma 05/2019). Talvirenkailla myös joutuu vesiliirtoon huomattavasti alemmassa nopeudessa kuin kesärenkailla.
  2. Talvirengas voi kesäkäytössä rikkoutua kesken ajon kahdesta eri syystä. Talvirengas on kumiseokseltaan ja pintakuvioinniltaan erilainen kuin kesärengas, ja auton alla pyöriessään se kuumenee kesärengasta enemmän varsinkin, jos siitä käytetään lämpimillä keleillä. Tämä kuumeneminen voi aiheuttaa renkaan rakenteessa komponenttien välistä irtoamaa ja siten koko renkaan äkillisen hajoamisen. Toisekseen nastattomaksi nypityn renkaan nastojen reikiin kerääntyy kiviä, jotka vähitellen kulkeutuvat renkaan rakenteen sisään ja aiheuttavat renkaan rikkoutumisen.
  3. Mitä lämpimämpi keli on, sitä enemmän talvirenkaan kumiseos pehmenee. Siksi talvirenkaat kuluvat kesällä huomattavasti nopeammin kuin kesärenkaat, ja talvikäyttöön suunniteltu palamainen pinta hammastuu. Tämä aiheuttaa tärinää ja ääntä, jotka vaikuttavat auton ohjautuvuuteen ja ajomukavuuteen. Jatkuva tärinä vaikuttaa myös laakereihin ja pyörän ripustukseen.
  4. Hidas ohjautuvuus voi yllättää. Talvirengas reagoi ja palautuu esimerkiksi kaistanvaihdossa ja äkillisissä väistöissä huomattavan paljon hitaammin kesäkeleillä, ja kuumalla säällä auton kulkua joutuu korjailemaan jopa suoraan ajettaessa.

*Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi-maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Kysymykseen vastatessa sai valita kolme kesärenkaan ominaisuutta, jotka ovat tärkeimpiä ostopäätöstä tehtäessä.

Lisätiedot:

Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, puh. 010 401 7621

matti.morri@nokiantyres.com

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vastuullisuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2019 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 700. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.

Avainsanat: