Uudet, renkaiden vertailua helpottavat rengasmerkinnät otetaan käyttöön toukokuussa

Euroopassa otetaan ensimmäisenä maailmassa käyttöön renkaiden jääpitomerkintä. Sen lisäksi renkaisiin liitetään lumipitomerkintä sekä QR-koodi, joka johtaa laajaan eurooppalaiseen tietopankkiin. Uudistus astuu voimaan 1. toukokuuta. Tavoitteena on, että uudet merkinnät auttavat ostajaa vertailemaan eri renkaita sekä ohjaavat tekemään turvallisia ja päästöjä pienentäviä rengasvalintoja. Talvirenkaiden edelläkävijänä Nokian Renkaat on puhunut pitkään merkintöjen kehittämisen puolesta, jotta autoilijoiden olisi helppoa valita turvalliset, olosuhteisiin sopivat renkaat.

Rengastarrat uudistuvat koko EU:n alueella. Uudet merkinnät vaaditaan renkaisiin, jotka valmistetaan huhtikuun 2021 jälkeen, joten myynnissä olevissa renkaissa uudenlaiset tarrat yleistyvät vähitellen.

EU:ssa myytäviin all season- ja kesärenkaisiin sekä nastattomiin talvirenkaisiin tuli ensimmäinen EU-rengastarra vuonna 2012. Tähän asti merkintävaatimus on koskenut henkilöautojen, katumaastureiden sekä pakettiautojen renkaita, ja niissä on pitänyt kertoa vierintävastuksesta, märkäpidosta ja ohiajomelusta. Nyt merkinnät muuttuvat siten, että renkaan tiedoissa on ilmoitettava myös lumi- ja jääpidosta, vanhaa asteikkoa uusitaan ja merkintöihin lisätään QR-koodi. Vaatimus ei koske nastallisia talvirenkaita.

– Lumipitomerkki osoittaa, että rengas täyttää viralliset vaatimukset Pohjoismaissa. Jääpitomerkki puolestaan varmistaa, että rengas aidosti toimii ja on turvallinen pohjoismaisissa vaativissa talviolosuhteissa. Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja renkaita emme suosittele käytettäväksi olosuhteissa, joihin niitä ei ole tarkoitettu, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri

Väärät mielikuvat voidaan nyt korjata

Märkäpito on käytännössä vastakkainen jääpidon kanssa: kun toista kehitetään, toinen yleensä kärsii. Siksi aiemmat rengastarrat eivät ole kertoneet huippuluokan pohjoismaisten talvirenkaiden todellisista ominaisuuksista, ja sen vuoksi Nokian Renkaat on tehnyt pitkään töitä merkintöjen kehittämiseksi. Nyt työ tuottaa tulosta.

– Mediat uutisoivat aikanaan aktiivisesti siitä, että alkuperäinen tarra on pohjoismaiselle kuluttajalle harhaanjohtava, eikä siihen kannata luottaa. Tämä on jäänyt monen autoilijan mieleen. Nyt tarraa on muokattu, joten myös väärät mielikuvat on saatava korjattua, toteaa Morri.

Uusi merkintäjärjestelmä voi ohjata rengasvalintoja B2B-puolellakin, sillä vaatimukset laajenevat koskemaan myös kuorma-autojen ja linja-autojen renkaita. Niissä rengasmerkinnät ovat olleet käytössä vain markkinointimateriaaleissa. Jääpitomerkintää näihin renkaisiin ei tule.

– Matalan vierintävastuksen ja polttoainetaloudellisuuden painoarvo kasvaa, kun kestäviä arvoja painotetaan jatkossa yhä enemmän. Toisaalta etenkin Pohjoismaissa ja Saksassa lumipidolla on huomattava merkitys. On muistettava, että eri ominaisuuksien pitää olla hyvässä tasapainossa, sanoo Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö Teppo Siltanen

Lähes 90 % renkaiden hiilijalanjäljestä muodostuu renkaan käytön aikana, joten Nokian Renkaat on tehnyt jo pitkään töitä madaltaakseen tuotteidensa vierintävastusta. Olemme vähentäneet renkaiden vierintävastusta keskimäärin 8,5 % vuoteen 2013 verrattuna. Pienempi vierintävastus tarkoittaa polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähenemistä.

Valtava tietopankki kaikista renkaista

– Kun EU halusi 2000-luvun alkupuolella lisätä renkaisiin merkinnän vierintävastuksesta, rengasteollisuus vaati rinnalle märkäpitomerkintää, jotta energiatehokkuus ei painottuisi turvallisuuden kustannuksella. Ympäristöjärjestöjen tavoitteena oli saada rengastarraan meluun liittyvä ominaisuus, ja näin syntyi alkuperäinen tarra, jossa kerrottiin vierintävastus, märkäpito ja ohiajomelu, kertoo Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari.

Rengasmerkintöjen uudistamisen tavoitteita ovat muun muassa renkaanostajien valinnan helpottaminen ja autoilun turvallisuuden parantaminen. Rengasmerkintöjen alkuperäinen tavoite eli päästöjen pienentäminen on validi edelleen.

– Rengastarraan uutena merkintänä tuleva QR-koodi vie valtavaan tietopankkiin, johon kertyvät tiedot kaikista Euroopan markkinoilla olevista renkaista. Tuotteiden tiedot esitetään standardoidussa muodossa, joten renkaita on helppo vertailla, Sunnari sanoo.

– Tulevaisuudessa rengasmerkinnät täydentyvät entisestään, sillä ilmoitettaviin ominaisuuksiin lisätään abraasio eli kuluminen ja ajomatka eli käyttöikä kilometreinä. Päätös on jo tehty, mutta testimenetelmien varmistaminen vie vuosia.

Tietoa uusista rengasmerkinnöistä kuluttajille

Nokian Renkaiden yritysvastuuraportti 2020

Tietoa vierintävastuksesta ja sen merkityksestä

Kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari,

p. 010 401 7975, jarmo.sunnari@nokiantyres.com

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri,

p. 010 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Nokian Raskaat Renkaat Oy

Tuotepäällikkö (kuorma-autonrenkaat) Teppo Siltanen,

p. 010 401 7709, teppo.siltanen@nokiantyres.com

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vastuullisuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2020 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 600. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.

Avainsanat: