Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä – renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän

Syksyn sateet asettavat lisävaatimuksia autonrenkaille. Nokian Renkaiden asiantuntijan mukaan renkaan korkea märkäpitoluokka ei yksistään riitä vesiliirtoriskin välttämiseen.

Kesän muuttuessa syksyksi illat hämärtyvät ja sateet lisääntyvät. Pohjoisen uraiset tiet voivat olla vaarallisia paitsi rankkasateiden iskiessä myös niiden jälkeen: vesiliirtoriski kasvaa, kun teiden pinnalle kertynyt vesi ei ehdi kuivua.

Kun renkaan pintakuvio ei ehdi poistaa kaikkea vettä renkaan ja tien välistä, alle muodostuu vesipatja. Tällöin renkaiden pito häviää ja ohjaustuntuma katoaa, eikä kuljettaja enää voi hallita ajoneuvoa. Vesiliirto voi yllättää kokeneemmankin kuskin, sillä vesiliirrossa toimimista ei voi harjoitella etukäteen.

Tarkista renkaiden kunto ja rengaspaineet

Turvallisin valinta syksyn märille teille on laadukas kesärengas, jossa on vielä riittävästi kulutuspintaa jäljellä.

– Renkaiden kunto on merkittävä tekijä vesiliirron estämisessä, sillä jos renkaan urat ovat kuluneet, se ei varastoi niin paljoa vettä kuin uuden renkaan urat, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Tekniikan Maailman numerossa 5/2019 julkaistun vertailun mukaan 3–4 mm urasyvyyteen kulunut kesärengas on ajo-ominaisuuksiltaan selkeästi heikompi kuin uusi kesärengas, jossa urasyvyys on 7 mm. Uusi rengas ajautui testissä vesiliirtoon 10 mm:n vesipatjalla 83,1 km/h nopeudessa, kun taas kulunut rengas jo 61,2 km/h nopeudessa. Vesiliirtoriskin välttämiseksi 4mm uransyvyyteen kuluneet renkaat onkin syytä vaihtaa uusiin. Renkaiden uransyvyyden tarkkailua helpottaa Nokian Renkaiden DSI (Driving Safety Indicator) -kulumisvaroitin, joka kertoo selvälukuisesti renkaan kulutuspinnan jäljellä olevan uransyvyyden.

Lisäksi uusi kesärengas lyhentää jarrutusmatkoja märällä jarruttaessa, vaikkei märkäpitoa tai märkäjarrutusta Morrin mukaan pidäkään sekoittaa renkaan vesiliirtoherkkyyteen.

– EU-rengasmerkintöjen ilmaisema märkäpitoluokka kertoo renkaan märkäpidon tehokkuudesta eli siitä, miten rengas käyttäytyy märällä asfaltilla jarruttaessa. Vesiliirtoherkkyyttä sen sijaan ei voi päätellä rengasmerkinnöistä, hän muistuttaa.

Renkaiden kunnon lisäksi merkitystä on myös rengaspaineilla. Jos renkaiden ilmanpaineet ovat liian matalat, rengas ei välttämättä pidä muotoaan vedessä. Tällöin auto lähtee helpommin vesiliirtoon.

­Vältä ohitustilanteita ja lätäköitä

Laadukkaiden kesärenkaiden lisäksi merkitystä on myös sillä, mitä tapahtuu ratin ja penkin välissä. Sadesäällä auton nopeutta kannattaa pudottaa hieman.

– Lisäksi reippaampi nopeuden pudotus on tarpeen silloin, kun tien pinnalle kertynyttä lätäkköä ei voi väistää. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pyrkiä ajamaan vettä keräävien kulumaurien vieressä, Morri neuvoo.

Myös ohitustilanteita on syytä välttää. Auto lähtee vesiliirtoon helposti silloin, kun ohitustilanteessa joudutaan ajamaan kulumauran yli kaistaa vaihdettaessa ja omalle kaistalle palatessa.

Jos kaikesta ennakoinnista huolimatta joudut vesiliirtoon, toimi näin:

1. Pidä pää kylmänä.
  2. Höllää kaasua ja paina kytkin pohjaan, jotta auton vauhti hidastuu ja pito palautuu. Jarruttamisesta ei ole apua, sillä se heikentää pitoa entisestään.
  3. Pidä ohjaus kulkusuuntaan, jottei pidon palautumista seuraa äkillinen suunnanmuutos ojaan tai vastaantulijoiden kaistalle.

Näin vältät vesiliirron

Lisää tietoa renkaiden kunnosta

Lisää tietoa renkaiden kulumisvaroittimesta

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. 010 401 7621

matti.morri @nokiantyres.com

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram

Nokian Renkaat kehittää ja valmistaa premium-renkaita ihmisille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vastuullisuutta. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin innovatiivisia tuotteita, jotka tarjoavat mielenrauhaa kaikissa olosuhteissa. Vianor-ketjumme on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Vuonna 2018 yhtiömme liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 800. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi.

Avainsanat: