Aleksian pörssiin listautuminen

Lehdistötilaisuus Hotelli Kämp, klo 10.00 (Suomen aikaa) Puhelinneuvottelu +46 8 598 00 754, klo 17.00 (Suomen aikaa) Strateginen keskittyminen ydinliiketoimintoihin jatkuu: *Aleksian pörssiin listautuminen *Vertailua vaikeuttavat erät kirjataan Vuoden 1999 tavoitteiden toteuttamisen jälkeen MeritaNordbanken jatkaa strategista keskittymistä ydinliiketoimintoihin. Konsernin tarkoitus on myydä yli puolet kiinteistöomistuksestaan Aleksian pörssilistautumisella ja tekee 1999 tilinpäätökseen noin 90 miljoonan euron varauksen Aleksia- omistuksen vuoksi. Samaan aikaan kirjanpitoon on tarkoitus kirjata muita vertailtavuutta vaikeuttavia eriä. Jäljellä oleviin kiinteistöomistuksiin tehdään noin 55 miljoonan markan arvonalennus. Vakuutusyhtiö Pohjolan osakkeiden 114 miljoonan euron myyntivoitto on kirjattu jo aikaisemmin. Ryhmän ruotsalaisesta eläkesäätiöstä kirjataan ylimääräinen 65 miljoonan euron hyvitys. Vuoden 1999 aikana toteutettiin tärkeitä osia MeritaNordbankenin strategiasta. Uusia tuotteita tuotiin markkinoille joka kuukausi. Miljoonan Internet-verkkopankkiasiakkaan tavoite ylitettiin ja Solo- konsepti lanseerattiin Ruotsissa. Investointipankki Maizels & Westerberg ostettiin. Konserni sai tehokkaan juridisen rakenteen noudattaen periaatetta yksi osake - yksi pankki. Strateginen keskittyminen ydinliiketoimintoihin edellyttää myös, että konsernin strategiaan kuulumaton kiinteistöomistus myydään. Yli puolet tästä on siirretty Aleksiaan, joka on tarkoitus myydä ja listata Helsingin Pörssiin sen suurimpana kiinteistösijoitusyhtiönä. Myynnin toteutus kestänee 22. helmikuuta 2000 saakka. Aleksian listautumista käsitellään myös Aleksian omassa, erillisessä tiedotteessa. Etukäteismarkkinoinnin jälkeen MeritaNordbankenin Aleksia-annin neuvonantajat ovat antaneet hintahaarukan institutionaalisten sijoittajien tarjouksia varten. Keskiarvo vastaa 410 miljoonaa euroa, mikä on noin 90 miljoonaa euroa alempi kuin Aleksia-omistuksen kirjanpitoarvo. Vastaavanlainen varaus mahdollista myyntitappiota varten Aleksian myynnistä on tarkoitus tehdä sen vuoksi tilinpäätökseen vuodelta 1999. Arvostuksen muutoksen jälkeen tehdään samalla muiden suomalaisten kiinteistöomistusten ja kiinteistöosakkeiden arvonoikaisu, joka on arviolta 55 miljoonaa euroa. Vuoden 1999 tilinpäätökseen on tarkoitus kirjata ylimääräinen, noin 65 miljoonan euron hyvitys ryhmän ruotsalaisesta eläkesäätiöstä. Ryhmän Pohjola-omistuksen aikaisemmin kirjattu myynti tuotti 114 miljoonan euron myyntivoiton. Vuoden 1999 liiketulos esitellään tilinpäätöstiedotteessa 16. helmikuuta 2000. MeritaNordbankenin konsernijohtaja Hans Dalborg kommentoi seuraavasti: - MeritaNordbanken -konserni on voimakkaassa myötätuulessa. Konsernin suunnitelmien mukaisissa uudelleenjärjestelyissä kiinteistöjä, jotka eivät kuulu ydinliiketoimintaamme, myydään samalla tavalla kuin strategiaan kuulumattomia osakeomistuksia. Vaikka markkinoiden hintakuva Aleksian osakkeille ei vastaa aikaisempia odotuksiamme, olemme päättäneet toteuttaa myynnin ja viedä vastaavat oikaisuerät tilinpäätökseen. Oikaisemme samalla muut vertailua vaikeuttavat erät. Aleksian myyntiä on katsottava myös hyvää liiketulosta vasten, mikä ilmenee vuoden 1999 osavuosikatsauksesta. Puhelinkonferenssi: Aika 1. helmikuuta klo 17 Paikalla konsernijohtaja Hans Dalborg, MeritaNordbanken varatoimitusjohtaja Arne Liljedahl, MeritaNordbanken varatoimitusjohtaja Jarmo Laiho, MeritaNordbanken hallituksen puheenjohtaja Sven-Åke Johansson, Aleksia toimitusjohtaja Heikki Hyppönen, Aleksia Osallistuminen Osallistuaksesi puhelinneuvotteluun soita Genesys +46 8 598 00 574. Lisätietoja puhelinneuvottelusta antaa Elisabeth Johansson, Genesys (+46 8 562 10 213). Mkäli et pysty osallistumaan, nauhoitettu neuvottelu on kuunneltavissa numerossa +46 8 598 09 000, paina neuvottelunumero 598 00 574 ja pin-koodi 000201. Nauhoitettua neuvottelua voi kuunnella viikon ajan neuvottelun jälkeen. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00010/bit0002.pdf