MeritaNordbanken avaa WAP-pankkipalvelut ensimmäisenä maailmassa

MeritaNordbanken avaa WAP-pankkipalvelut ensimmäisenä maailmassa MeritaNordbankenin asiakkaat pääsevät ensimmäisinä maailmassa hoitamaan pankkiasiansa WAP-puhelimella. Meritan Solo-tunnuksilla palvelua voi käyttää heti, Ruotsissa palvelut tulevat käyttöön ensi vuoden alkupuolella. Uudet pankkipalvelut ovat MeritaNordbankenin ja Nokian välisen yhteistyön tulosta. Pankki on nyt aina siellä missä asiakaskin. WAP-päätelaitteella asiakas voi muun muassa seurata tili- ja luottokorttitapahtumia, tehdä tilisiirtoja sekä maksaa laskuja. Sen lisäksi voi tehdä ostoksia Internetistä tutulla Solo-torilla. Palvelu on maksuton helmikuun loppuun asti, jonka jälkeen pankki veloittaa 4 markkaa kuukaudessa. Myöhemmin tulossa ovat pörssipalvelut. Solon menestystarina perustuu helppokäyttöisyyteen ja siihen, että uusia palveluita ja käyttövälineitä lisätään jatkuvasti. -Puhelin, jossa on näin laaja pankkipalveluvalikoima, on arvokas käyttäjälleen, sanoo varatoimitusjohtaja Bo Harald, joka vastaa verkkopankkipalveluista MeritaNordbankenin konsernijohdossa. -Koska rutiini on Solo-pankista tuttu, käyttökynnys on matala. Kun asiakkaalla on WAP- päätelaite, hänellä on hallussaan ylivoimainen väline hoitaa raha-asioita. Pankkiin pääsee milloin vain ja mistä tahansa matkapuhelinverkon toiminta- alueella. -Kotimarkkinoillamme Suomessa ja Ruotsissa on maailman korkein matkapuhelintiheys, Suomessa yli 60 prosenttia ja Ruotsissa 50 prosenttia, joten uskomme, että tästä kanavasta tulee erittäin suosittu pankkiasioiden hoitamisessa ja sähköisessä kaupankäynnissä. Meritan tekstiviesteihin perustuvan gsm saldo- ja -tapahtumapalvelun käyttökerrat ovat kasvaneet jo yli 200 000:een kuukaudessa. MeritaNordbanken on selkeä ykkönen Euroopassa verkkopankkipalvelujen käyttäjämäärältään. WAP-palvelujen käyttöönotto vahvistaa MeritaNordbankenin asemaa suunnannäyttäjänä ja palveluiden kehittäjänä. MeritaNordbankenilla on 840 000 verkkopankkiasiakasta, joilla on valmiit tunnukset myös WAP-palveluita varten. Tavoitteena on kasvattaa määrä yli miljoonaan vuodenvaihteeseen mennessä. -On ollut ilo työskennellä MeritaNordbankenin kanssa, joka on edelläkävijä Internetpankkipalveluissa ja langattomassa ympäristössä, sanoo Gerhard Romen, Vice President, Nokia Wireless Software Solutions. -Kun rakensimme yhteistyössä pankkipalveluja Nokian WAP-palvelimeen, käyttöönoton nopeus teki meihin suuren vaikutuksen. Meistä on ollut hienoa, että voimme tuoda markkinoille ensimmäisten palvelujen joukossa niin vaativat palvelut kuin pankkipalvelut. MeritaNordbanken hyväksyttiin ensimmäisenä pohjoismaisena pankkiryhmänä heinäkuussa jäseneksi WAP Forumiin, jonka perustajajäsen Nokia on. Forumin tarkoituksena on luoda avoin ympäristö Internet-pohjaisten palveluiden ja sovellustan kehittämiseksi digitaalisiin matkapuhelimiin ja muihin langattomiin päätelaitteisiin. MeritaNordbankenin tietoverkkopalveluilla on pitkät perinteet. Ne alkoivat vuonna 1982 puhelimitse automaattisesti tapahtuvalla maksamisella ja niitä laajennettiin PC:lle 1984, gsm:lle 1992, Internetiin 1996 ja televisioon 1998. Nykyään voidaan jo melkein kaikki pankkipalvelut hoitaa Internetissä. Ruotsissa on jo alettu lanseerata Solo-tuotemerkkiä. Tavoitteena on tuoda konsepti koko MeritaNordbankenin kotimarkkina-alueelle. Lisätietoja: Bo Harald, varatoimitusjohtaja, MeritaNordbanken, p. (09) 165 42256 Jyrki Rosenberg, viestintäpäällikkö, Nokia Venture Organisation, p. (09) 51162127 www.nokia.com/corporate/wap Lehdistömateriaali: Painokelpoisia kuvia ja presentaatiomateriaalia on saatavissa MeritaNordbankenin kotisivulta www.meritanordbanken.com. Lisää palvelusta myös www.merita.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/18/19991018BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/18/19991018BIT00020/bit0002.pdf