MeritaNordbanken vähentää omistustaan Suomen Sparissa

MeritaNordbanken vähentää omistustaan Suomen Sparissa Ruotsalaisesta Axel Johnson AB:sta tulee Suomen Sparin toiseksi suurin omistaja. MeritaNordbanken-konserniin kuuluva Mantica Oy on myynyt yhtiölle osake-erän, joka vastaa 15 prosenttia Suomen Sparin osakepääomasta ja 24,6 prosenttia yhtiön osakkeiden tuottamasta äänimäärästä. Mantica Oy:n omistukseen vielä jäävät osakkeet vastaavat 25 prosenttia Suomen Sparin osakepääomasta ja 41,3 prosenttia äänimäärästä. Mantica Oy:llä on oikeus vaihtaa jäljellä olevat Suomen Sparin osakkeet ruotsalaisen päivittäistavaraketjun D & D Dagligvaror AB:n osakkeiksi, jos tämä viedään Tukholman pörssiin ennen 30. kesäkuuta 2001. Muussa tapauksessa Mantica Oy:llä on oikeus myydä pääosa jäljellä olevista osakkeista Axel Johnson AB:lle. D & D Dagligvaror AB ja Axel Johnson AB ovat sopineet, että D & D:n mahdollisen pörssilistauksen yhteydessä Axel Johnson AB:n omistamat Suomen Sparin osakkeet siirretään D & D:n omistukseen. Axel Johnson AB omistaa D & D:n osakkeista 50 prosenttia. Toisen puolen omistavat kauppiaat. Osakekaupan yhteydessä on solmittu osakassopimus, jonka mukaan Mantica Oy käyttää osakkeenomistajan oikeuksiaan yhteisymmärryksessä Axel Johnson AB:n kanssa. Kauppa edellyttää tavanomaisia viranomaislupia. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppasummaa julkisteta. Lopullisesti se määräytyy toteutuvan vaihtoehdon perusteella. Kaupalla ei ole merkittävää tulosvaikutusta MeritaNordbanken- konsernille. Lisätietoja: Johtaja Timo Nikinmaa, Konserniviestintä, puh. (09) 165 42471 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/01/19990401BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/01/19990401BIT00040/bit0002.pdf