Sisäinen väärinkäytös Nordbankenissa

Sisäinen väärinkäytös Nordbankenissa Nordbankenin palveluksessa oleva osakemeklari on pidätetty epäiltynä vakavasta luottamusaseman väärinkäytöstä ja törkeästä kavalluksesta. Epäilys perustuu luvattomaan osakkeiden ns. lyhyeksimyyntiin (short selling), jota on jatkunut useita kuukausia. Menettelystä Nordbankenille aiheutuneet vahingot arvioidaan noin 290 miljoonaksi kruunuksi. Tapaus paljastui pankin normaalissa sisäisessä tarkistuksessa. Pankin asiakkaille ei asiasta ole aiheutunut vahinkoa. Syynä siihen, että summa on päässyt kasvamaan näin suureksi, on osaksi se, että meklari antoi väärinkäytösten kestäessä arvopaperihallintoon toistuvasti harhaanjohtavia tietoja ja osaksi se, että kyseisten osakkeiden hinnat ovat tapahtuma-aikana vaihdelleet suuresti. Konsernijohto suhtautuu tapahtumaan vakavasti. Vaikka väärinkäytös paljastuikin pankin omien valvontajärjestelmien ansiosta, pankki tulee kriittisesti tarkastelemaan nykyisiä arvopaperikaupan rutiinejaan ja ryhtymään entistä tiukempiin toimiin järjestelmien väärinkäytön vaikeuttamiseksi ja poikkeamien nopeammaksi havaitsemiseksi. Pankilla on yleisvakuutus erilaisten väärinkäytösten varalta. Vakuutusyhtiölle on ilmoitettu tapahtumasta. Asia on poliisin talousrikosryhmän tutkittavana. Lisätietoja: Jussi Laitinen, varatoimitusjohtaja, Markets (46-8) 614 78 32 Leif Larsson, turvallisuusjohtaja, Ruotsi, (46-8) 614 95 68 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/01/19990201BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/02/01/19990201BIT00360/bit0002.pdf