• Nordea/

Asuntolainahakemuksissa iso kasvu – liikkeellä ovat erityisesti asunnonvaihtajat ja ensiasunnon ostajat

Report this content

Asuntolainahakemusten lukumäärä on kasvanut alkusyksyn aikana 27 prosenttia verrattuna vuoden ensimmäiseen puolikkaaseen. Liikkeellä ovat nyt erityisesti asunnonvaihtajat ja ensiasunnon ostajat. Nordean tuoreesta asumisen kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset arvostavat vakautta ja haluavat siksi asua omistusasunnossa. Korkojen laskusta huolimatta korkotilanne mietityttää yhä monia.

Suomalaiset ovat hakeneet syksyn tullen asuntolainoja selvästi alkuvuotta enemmän. Heinä-syyskuun aikana Nordeasta on haettu 27 prosenttia enemmän asuntolainoja kuin vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

”Asiakkaat ovat jo aiemmin aktivoituneet hakemaan lainatarjouksia Euroopan keskuspankin koronlaskujen ja markkinakorkojen laskun myötä, ja EKP:n uusin korkolasku tukee tätä kehitystä. Nostetuissa asuntolainoissa hakemusten määrä näkyy tyypillisesti kahden, kolmen kuukauden viiveellä. Lainatarjous haetaan usein etukäteen, jotta uuden asunnon löytyessä on mahdollista tehdä tarjous ja saada asuntokauppa nopeasti käyntiin”, kertoo Nordea Kiinnitysluottopankin toimitusjohtaja Jussi Pajala.

Sijoittajien ja vuokralla asuvien sijaan liikkeellä ovat olleet erityisesti asunnonvaihtajat ja ensiasunnon ostajat. Asunnonvaihtajien tekemien hakemusten määrä on kasvanut heinä-syykuun aikana 34 prosenttia edelliseen kolmeen kuukauteen verrattuna. Samaan aikaan ensiasunnon ostajien lainahakemusten määrässä on ollut kasvua 29 prosenttia.

”Kasvua on tapahtunut kaikissa ikäryhmissä, mutta hieman muita enemmän ovat erottuneet 19−39-vuotiaat asiakkaat. Loppuvuoden piikin jälkeen ensiasunnon ostajat eivät olleet aktiivisesti liikenteessä, mutta nyt heidän kiinnostuksensa oman kodin ostamiseen on selvästi piristynyt.”

Nordean kyselytutkimus: Omistusasumisella halutaan vakautta ja vaurastua

Nordean tuoreen kyselytutkimuksen mukaan omistusasunnossa asuu 63 prosenttia suomalaisista, ja osuus on pysynyt tasaisena vuodesta toiseen. Eniten omistusasunnossa asuvia on Etelä-Suomessa ja yli 35-vuotiaiden keskuudessa.

Enemmistölle (53 prosenttia) suomalaisista omistusasuminen on vakautta tarjoava asumismuoto sekä hyvä ja tavoiteltava tapa vaurastua. Asumismuodon vakauden merkitys korostuu erityisesti yli 35-vuotiailla.

”Suomalaisten arvostus omistusasumista kohtaan on säilynyt korkealla tasolla ja nykyisin korostuu erityisesti sen tuoma tietynlainen turvallisuuden tunne. Siihen liittyy paitsi taloudellista vakautta, myös tunne omasta tilasta ja sen hallinnasta, joka on usein tärkeä asia suomalaisille”, Pajala sanoo.

Korkotilanne askarruttaa edelleen yli 20 prosenttia suomalaisista

Kyselytutkimuksesta selvisi myös, että 22 prosenttia suomalaisista kokee korkotilanteen esteeksi asunnon ostamiselle tai sen vaihtamiselle. Näin ajattelevien osuus on pysynyt samana verrattuna edelliseen, helmikuussa 2024 tehtyyn tutkimukseen.

Pajalan mielestä on huomionarvoista, että korkotilanteella on edelleen yhtä suuri merkitys kuin reilut puoli vuotta sitten. Hänen mukaansa tutkimuksen tulos kumpuaa todennäköisesti useista asioista.

”Korkojen lasku ei ole vielä realisoitunut niillä kaikilla noin 98 prosentilla asuntovelallisista, joiden laina on sidottu vaihtuvaan korkoon, joten he eivät ole päässeet vielä hyötymään laskevista koroista. Tutkimuksen tulos saattaa kertoa myös siitä, ettei korkojen laskun uskota jatkuvan.”

Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti Kantar Finland internetpaneelissa 17.-23.9.2024 ja siihen vastasi 1 161 18–79-vuotiasta suomalaista. 95 prosentin virhemarginaali 1000 hengen kyselyssä on vastauksesta riippuen ±1,5−3 prosenttia.

Lisätietoja:
Jussi Pajala, Nordea Kiinnitysluottopankin toimitusjohtaja, p. 040 545 3859, jussi.pajala@nordea.com
Nordean viestintä, 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.