EBA:n stressitesti: Nordean asema on vahva

Euroopan pankkiviranomainen (European Banking Authority, EBA) julkisti EU:n laajuisen pankkien stressitestin tulokset sunnuntaina. Tulosten mukaan Nordean asema on vahva, sillä pankin tulokset ylittivät reilusti kaikki asetetut raja-arvot.

Nordean pro forma ‑ydinvakavaraisuussuhde oli uusien vakavaraisuussäännösten mukaan laskettuna 13,9 prosenttia vuoden 2013 lopussa.

Kaikkein epäsuotuisimman talouskehityksen skenaariossa Nordean ydinvakavaraisuussuhde oli vuoden 2016 lopussa 12,0 prosenttia (11,8 prosenttia vuonna 2015). Tämä on reilusti EBA:n asettaman 5,5 prosentin raja-arvon yläpuolella.

Sunnuntaina julkistettiin myös Euroopan keskuspankin (EKP) kattavan arvioinnin tulokset. Arviointi kohdistui euroalueen pankkeihin, ja siihen sisältyi pankkien saamisten laadun arviointi sekä stressitesti. Nordea Pankki Suomi ‑konserni kuului tämän arvioinnin piiriin. Tulokset kertovat, että Nordea Pankki Suomen asema on vahva. Konsernin ydinvakavaraisuussuhde oli 10,4 prosenttia tarkastelujakson lopussa.

Yksityiskohtaisia tietoja kerrotaan EBA:n (http://www.eba.europa.eu/) ja EKP:n verkkosivulla (http://www.ecb.europa.eu).

Lisätietoja:
Rodney Alfvén, sijoittajasuhteet, +46 72 235 0515
Kati Tommiska, konserniviestintä, 050 382 1391

Yrityksestä

Nordea luo kiinteitä suhteita asiakkaisiin ja yhteiskuntaan vahvan sitoutumisen kautta. Tarjoamme pankkipalveluja, joiden avulla ihmiset voivat saavuttaa tavoitteitaan ja toteuttaa unelmiaan. Nordea on Pohjoismaiden suurin pankki ja markkina-arvolla mitattuna yksi Euroopan 10 suurimmasta finanssipalveluyrityksestä. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa nordea.com.