• Nordea/

Ensiasuntoja ostettiin lokakuussa aiempaa enemmän – toimi nyt, jos aiot ostaa

Ensiasunnon ostajat ovat tehneet Nordeassa aiempaa enemmän asuntokauppoja heti sen jälkeen, kun hallitus 12.10. esitti ensiasunnon ostajien varainsiirtoverovapauden poistamista vuoden lopussa. Asuntolainatapaamiseen pääsee tällä hetkellä parissa päivässä, mutta itse asuntokauppa vie aikaa, joten asuntoa ostavien kannattaa olla liikenteessä nyt, jos haluaa vielä hyödyntää veroedun.

Lokakuun aikana tehdyissä asuntokaupoissa ensiasunnon ostajien määrä kasvoi verrattuna keskimääräiseen kauppamäärään. Hallitus esitti 12. lokakuuta, että ensiasunnon ostajat alkavat maksaa varainsiirtoveroa ensi vuoden alusta alkaen, ja tämä laittoi ensiasunnon ostajat liikkeelle.

”Nopea aikataulu veromuutoksessa on näkynyt toteutuneiden asuntokauppojen lisäksi siinä, että ensiasunnon ostajien hakemusten osuudessa nähtiin 40 prosentin kasvua hyvin pian muutoksen julkistuksen jälkeen. Tehtyjen asuntolainahakemusten lisäksi ensiasunnon ostajien lisääntynyt aktiivisuus, kuten esimerkiksi tiedonhaku verkkosivuilta, näkyy myös digitaalisissa kanavissamme”, sanoo Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta.

Asuntokaupassa monta vaihetta – marraskuussa kannattaa toimia

Nordeassa tapaamiseen pääsee tällä hetkellä erittäin hyvin, muutamassa päivässä asiakkaan aikataulusta riippuen. Asuntokaupat ehtii siis hoitaa pankin osalta ennen vuodenvaihdetta. Eloranta kuitenkin muistuttaa, että asuntokauppa on monen kohdan ja osapuolen, muun muassa ostajan, myyjän, välittäjän ja pankin, yhteinen prosessi.

”Kaikkien eri vaiheiden hoitamisessa menee aikaa, joten liikenteessä kannattaa olla marraskuun aikana. Joulun ja vuodenvaihteen pyhät saattavat vaikuttaa asuntokaupan aikatauluun, mikäli uusi koti löytyy vasta joulun ajan tienoilla. Pyrimme kuitenkin kaikin tavoin ennakoimaan mahdollista asuntokauppojen ruuhkautumista loppuvuodelle.”

Nordeassa on huomattu, että ensimmäisen oman asunnon ostoa miettivät tekevät harkittuja ratkaisuja.

”Olemme järjestäneet syksyn aikana ensiasunnon ostajille webinaarin ja tapahtumia konttoreissa, ja ne ovat saaneet hyvää palautetta”, Eloranta kertoo.

Nordean viestintä, 09 4245 1006 tai media@nordea.fi

Tutustu myös blogikirjoitukseen "Onko asuntolainalle oikeaa viitekorkoa?"