• Nordea/

Naisten määrä kasvuyritysten perustajien joukossa kasvaa vuosi vuodelta – Nordea yhdistää sijoittajat ja kasvuyritykset Slushissa

Kasvuyritykset ja sijoittajat kohtaavat jälleen Nordean mahdollistamana marraskuun lopussa Helsingin Messukeskuksessa, kun läpi vuoden käynnissä oleva Investor Speed Dating -konsepti jalkautuu Slushiin. Nordean järjestämille pikatreffeille tänä vuonna valituista yrityksistä puolet ovat naisten perustamia kasvuyhtiöitä.

”Kasvuyrityksillä on merkittävä rooli pohjoismaiden talouskasvun vauhdittamisessa ja innovaatioiden edistämisessä. Kasvuyritykset luovat työpaikkoja ja ovat merkittävässä asemassa kasvattamassa mm. Suomen kilpailukykyä. Erityisesti näinä aikoina, kun pääomasijoittajien varat ovat tiukemmassa, on pankin rooli kasvun rahoittajana entisestään kasvanut”, kertoo Nordean Suomen pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Nina Luomanen.

Nordea on kasvuyritysten suurin yksittäinen pankkirahoittaja Suomessa, ja on rahoittanut kasvuyrityksiä jo yli miljardilla eurolla. Rahoittamisen lisäksi Nordealla on merkittävä rooli kasvuyritysten ekosysteemissä laajemminkin, aivan aloittavien yrittäjien sparrauksesta lähtien. Slushissa Nordea mahdollistaa tänä vuonna kuudelle jo melko pitkällä kehityskaaressaan olevalle kasvuyhtiölle suurten kansainvälisten pääomasijoitusrahastojen tapaamisen pikatreffien muodossa.

”Teemme yhteistyötä yli 200 globaalin pääomarahaston kanssa ja meillä on laaja kontaktiverkosto, jonka tuomme pikatreffien avulla kasvuyritysten käyttöön. Meille kasvuyritysten tukeminen on paitsi liiketoimintaa, myös osa arvomaailmaamme. Haluamme vaikuttaa positiivisesti yhteiskuntaan ja olla mukana luomassa parempaa huomista”, kertoo Nordean Suomen kasvuyritysyksikön johtaja Vesa Riihimäki.

Naisten perustamia yrityksiä mukana Slushin pikatreffeillä ensimmäistä kertaa lähes puolet

Tänä vuonna Nordean pikatreffiosallistujien joukossa on kolme kasvuyritystä, jonka perustajina on ollut naisia. Usein naisten perustamien kasvuyritysten liiketoiminnan ytimessä on myös kehittää ratkaisuja ja uusia teknologioita erityisesti naisten tarpeisiin.

”Naisten määrä kasvuyrityksissä kasvaa koko ajan ja esimerkiksi niin sanottu femtech on ehdottomasti kasvava toimiala. Syksyllä 2022 julkaistun tutkimuksen mukaan naisvetoiset yritykset saavat vain noin prosentin kasvurahoituksen pääomasta Pohjoismaissa. Tämän perusteella päätimmekin perustaa myös naisille suunnatun Fearless Founders -mentorointiohjelman. Haluamme olla mukana vauhdittamassa kasvuyrityksiä myös diversiteetin näkökulmasta”, toteaa Luomanen.

Nordea on järjestänyt vuosittain 6–8 Investor Speed Dating -tapahtumaa jo lähes neljän vuoden ajan. Tapahtumien aikana on pidetty noin 2 500 tapaamista pohjoismaisten yrittäjien ja kansainvälisten sijoittajien välillä. Pikatreffi -konseptin suosiosta kertoo myös sekä osallistuneiden yrittäjien että sijoittajien antama palaute. Noin 70 prosenttia on jatkanut keskusteluja tapaamiensa pääomasijoittajien kanssa ja selvitystemme mukaan yli 30 prosenttia on saanut rahoituskierroksensa onnistuneesti maaliin.

Nordea järjestää Slushin yhteydessä keskiviikkona myös Investor Day Dinner -tapahtuman, joka tuo yhteen kotimaisia ja kansainvälisiä pääomasijoittajia. Tilaisuuteen odotetaan noin 500 sijoittajaa, ja tapahtuma on kasvanut yhdeksi suurimmaksi Slushin sivutapahtumaksi. Vuosi sitten tapahtumassa edustetut rahastot hallinnoivat noin 2000 miljardin sijoituskapasiteettia.

Lisätietoja:

Nordean viestintä, 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on pohjoismainen yleispankki. Olemme auttaneet asiakkaitamme toteuttamaan unelmiaan jo 200 vuoden ajan. Haluamme olla vahva ja henkilökohtainen kumppani raha-asioissa ja tarjota merkityksellisiä palveluita sekä asiakkaillemme että yhteiskunnille, joissa toimimme. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa nordea.com.