• Nordea/

Nettikirpputorihuijaukset lisääntyneet selvästi vuoden aikana – veloituksia pyritään yleensä tekemään uhrien korteilta

Nettikirpputorihuijaukset lähtivät Suomessa selkeään kasvuun viime kesän jälkeen. Usein rikolliset pyrkivät tekemään veloituksia uhrien korteilta. Nordea muistuttaa nettikirpputorilla myyviä, että korttitietoja tai pankkitunnuksia ei pidä antaa vastaanottaakseen maksun. Saapuvia maksusuorituksia ei myöskään tarvitse erikseen vahvistaa.

Verkkokirpputoripalveluiden yleistymisen myötä sekä ostajia että myyjiä pyritään huijaamaan yhä enemmän eri verukkeilla. Yleensä huijari esittäytyy nettikirpputorilla ostajana ja kalastelee myyjän pankkitunnuksia tai korttitietoja. Ostajaehdokas saattaa lähettää myyjälle linkin maksun vastaanottamista ja vahvistamista varten. Linkki ohjautuu esimerkiksi kaupankäyntialustan, kuriiripalvelun tai postin nimissä tehdylle valesivustolle, joka saattaa olla hyvinkin vakuuttavan näköinen.

”Nettikirppishuijauksia on kaikissa Pohjoismaissa ja eniten näemme niitä Suomessa ja Norjassa. Huijauksia tapahtuu suosituimmilla alustoilla, kuten Facebookin Marketplacella, Tori.fissä ja Vintedissä. Kun Vinted aloitti toiminnan Suomessa, rikolliset hyödynsivät palvelun uutuutta ja lähettivät uusille käyttäjille sähköposteja, joissa väitettiin, että rekisteröityminen olisi pitänyt viimeistellä viestissä olevan linkin kautta”, kuvailee Nordean petostorjunnan asiantuntija Annukka Multanen.

Huijarit luottavat nettikirpputorilla massan voimaan – pienistäkin menetyksistä on tärkeää ilmoittaa

Nettikirpputoreilla rikolliset hyödyntävät alustojen suurta käyttäjämäärää. Kontaktoinnissa ja yhteydenpidossa rikolliset voivat pyrkiä valjastamaan teknologian avukseen.

"Rikolliset luottavat massaan: myyjille lähetetään runsaasti ostoilmoituksia, ja joskus myyjä saattaa saada yhteydenoton vain muutama sekunti ilmoituksen julkaisemisen jälkeen. Rikolliset saattavat pyrkiä hyödyntämään toiminnassaan tekoälyä tai automaatiota. Teknologian avulla he voivat esimerkiksi lähettää viestejä mahdollisimman suurelle käyttäjäjoukolle ja pyrkiä käyttämään kalasteltuja tietoja mahdollisimman tehokkaasti", Multanen kertoo.

Menetetyt summat vaihtelevat usein joistakin sadoista euroista muutamiin tuhansiin euroihin. Huijauksen uhri ei välttämättä ilmoita menetyksestään pankille.

"Näissä tapauksissa pankkitunnukset tai korttitiedot voivat olla väärissä käsissä, jolloin palveluiden sulkeminen on tärkeää. Tapahtuneesta kannattaa siis aina tehdä ilmoitus omalle pankille", Multanen muistuttaa.

Viisi vinkkiä nettikirpputorihuijauksilta suojautumiseen

• Ole tarkkana linkkien kanssa varsinkin, jos niiden kautta pyydetään kirjautumis- tai maksutietoja
  • Muista, että sinun ei tarvitse antaa korttitietojasi tai pankkitunnuksiasi vastaanottaaksesi maksun
  • Pyri pitämään keskustelu kaupankäyntialustalla
  • Tarkista toisen osapuolen profiili arvioidaksesi sen luotettavuutta
  • Suhtaudu kriittisesti digitaalisesti lähetettyihin kuitteihin tai vahvistuksiin, sillä niitä voidaan myös väärentää

Lisätietoja:
Nordean viestintä, 09 4245 1006 tai media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.