Nordea: Asunnon ostajat pääsevät lainatapaamiseen muutamassa päivässä

Report this content

Nordeassa on varauduttu siihen, että asuntokauppoja tehdään loppuvuodesta normaalia enemmän, kun etenkin ensiasunnon ostajat ovat aktivoituneet. Jos asunnon haluaa ostaa ennen vuoden vaihdetta, lainahakemus täytyy kuitenkin tehdä viimeistään nyt.

Nordeassa pääsee loppuvuoden aikana asuntolainatapaamiseen erittäin hyvin, muutamassa päivässä lainahakemuksen lähettämisen jälkeen. Asuntokaupat ehtii siis halutessaan hoitaa pankin osalta ennen vuodenvaihdetta.

”Olemme varautuneet siihen, että asuntokauppoja tehdään joulukuussa merkittävästi enemmän verrattuna kuluvan vuoden keskimääräisiin kauppamääriin”, kertoo Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta

Eloranta kuitenkin muistuttaa, että asuntokauppa on monen kohdan ja osapuolen, muun muassa ostajan, myyjän, kiinteistövälittäjän ja pankin, yhteinen prosessi.

”Kaikkien eri vaiheiden hoitamisessa menee aikaa, joten asuntolainahakemus täytyy tehdä viimeistään nyt. Joulun ja vuodenvaihteen pyhät saattavat vaikuttaa asuntokaupan aikatauluun, mikäli uusi koti löytyy vasta joulun ajan tienoilla. Olemme kuitenkin kaikin tavoin ennakoineet mahdollista asuntokauppojen ruuhkautumista loppuvuodelle.”

Ensiasunnon ostajat aktiivisia monella tavoin

Ensiasunnon ostajat lähtivät merkittävästi liikkeelle sen jälkeen, kun hallitus esitti 12. lokakuuta, että ensiasunnon ostajat alkavat maksaa varainsiirtoveroa ensi vuoden alusta alkaen. Ensiasunnon ostajien hakemusten osuudessa oli 40 prosentin kasvua hyvin pian muutoksen julkistuksen jälkeen.

Tehtyjen asuntolainahakemusten lisäksi ensiasunnon ostajien lisääntynyt aktiivisuus ja tiedonhaku näkyy muun muassa Nordean verkkosivuilla.

”Ensiasunnon ostajilla on iso rooli asuntomarkkinoilla muun muassa siinä, että asuntokauppojen ketjuuntuminen lähtisi purkautumaan. Haluamme olla mukana vauhdittamassa asuntomarkkinan piristymistä ja siksi ensiasunnon ostajien ei tarvitse maksaa lainan järjestelypalkkiota tämän vuoden loppuun asti”, Eloranta muistuttaa.

Lisätietoja:

Nordean viestintä, p. 09 4245 1006 tai media@nordea.fi

Nordea on pohjoismainen yleispankki. Olemme auttaneet asiakkaitamme toteuttamaan unelmiaan jo 200 vuoden ajan. Haluamme olla vahva ja henkilökohtainen kumppani raha-asioissa ja tarjota merkityksellisiä palveluita sekä asiakkaillemme että yhteiskunnille, joissa toimimme. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa nordea.com.