Nordea: Asuntokauppa saa korkopäätöksestä vauhtia

Report this content

Tuore Euroopan keskuspankin korkopäätös tulee vauhdittamaan asuntokauppaa ja tekemään omistusasumisesta jatkossa taloudellisesti selvästi vuokra-asumista kannattavampaa. Nordean mukaan liian iso osa suomalaisista valitsee lainaansa tällä hetkellä vaihtuvan koron, mikä tekee suomalaisista asunnonomistajista muita eurooppalaisia taloudellisesti haavoittuvampia.

Nordean asuntokauppamäärät nousivat jo huhtikuussa edellistä vuotta korkeammalle tasolle ja tuore korkopäätös vauhdittaa asuntokauppaa entisestään.

”Korkojen lasku on tekemässä omistusasumisesta jatkossa taloudellisesti selvästi vuokra-asumista kannattavampaa. Suomessa asuntojen hinnat suhteessa tuloihin tai yleiseen hintatasoon ovat jo hyvin maltillisella ja selvästi muita Pohjoismaita alemmalla tasolla”, sanoo Nordean Suomen henkilöasiakkaista vastaava johtaja Jani Eloranta.

Vaihtuvan koron suosio Suomen erityispiirre

Nordean mukaan liian iso osa suomalaisista valitsee lainaansa tällä hetkellä vaihtuvan koron. Suurimmassa osassa Euroopan maita suosituin asuntolainan viitekorko on kiinteä, mikä tuo ennustettavuutta kotitalouden kuukausimenoihin. Suomessa kiinteän koron on valinnut vain kaksi prosenttia. Sen sijaan esimerkiksi Ruotsissa paikallisen markkinakäytänteen mukaisen kiinteän koron on valinnut 33 prosenttia ja Tanskassa peräti 48 prosenttia asuntovelallisista.

”Vaikka talous kestäisi korkomuutokset, kotitalouksien ei ole usein kestävää käyttää kaikkea oman talouden liikkumavaraa asumiseen. Lainakorkoa valittaessa kannattaa miettiä, mitkä kaikki asiat omassa taloudessa ovat tärkeitä ja varmistaa, että eri korkotilanteissa niihin jää riittävästi rahaa”, Eloranta huomauttaa.

Eloranta muistuttaa, että lainan voi myös jakaa esimerkiksi kahteen osaan, jolloin toisessa lainassa on vaihtuva ja toisessa kiinteä korko. Tällöin kiinteän lainan kuukausimaksut ovat tiedossa etukäteen, mutta saa silti koronlaskuista tulevan hyödyn.

Suomalaiset säästävät muita vähemmän

Suomalaiset erottuvat monista muista eurooppalaisista myös siinä, että asuntolaina-aikamme ovat lyhyempiä. Tämän takia esimerkiksi kuukausisäästäminen rahastoihin on vähäisempää ja varallisuus keskittyy asunto-omaisuuteen muun säästämisen kustannuksella.

”Jos talous antaa korkojen laskiessa mahdollisuuden, kannattaa asumismenoista säästyvät varat sijoittaa nyt esimerkiksi rahastoihin. Pienellä summallakin pääsee jo alkuun ja hyötymään korkoa korolle -ilmiöstä”, Eloranta sanoo.

Lue myös:

Korkojen lasku – mitä se tarkoittaa lainoille, säästöille ja sijoituksille?
Nordean pääanalyytikko Jan von Gerichin uunituoreet näkemykset korkopäätöksestä
EKP:n kesäkuinen viilennys taloushelteisiin – mitä yritysten on syytä huomioida?

Lisätietoja:
Jani Eloranta, Nordean Suomen henkilöasiakkaista vastaava johtaja
p. 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: