• Nordea/

Nordea edistää kansainvälisen metsäteollisuuden sähköistä kaupankäyntiä

Report this content

Nordea edistää kansainvälisen metsäteollisuuden sähköistä kaupankäyntiä Nordea ja papiNet ovat laatineet yhteisen ratkaisumallin, jossa turvalliset pankkipalvelut nivoutuvat kansainvälisten metsäteollisuusyritysten väliseen e-bisnekseen. Näin Nordea siirtää maailman johtavaa verkkopankkiosaamistaan yritysasiakkaiden käyttöön. Yhteisen ratkaisun ansiosta papiNetin jäsenillä on mahdollisuus pienentää kustannuksia, kun rahoitukseen ja liiketoimintaan liittyvät viestit välittyvät saman järjestelmän kautta, erimielisyyksien ratkaisu yksinkertaistuu ja maksut hoituvat Internetin välityksellä asiakkaan valitsemien pankkien kautta. Ratkaisu perustuu Identrusin julkisen avaimen järjestelmään eli PKI-tekniikkaan (Public Key Infrastructure) ja SWIFTin TrustAct-viestijärjestelmään. Nordea on ollut aktiivisesti mukana näiden järjestelmien kehittämisessä. Ratkaisu kattaa koko prosessin tilauksesta maksamiseen. Järjestelmät poimivat rahoituspalveluihin liittyvät viestit yritysten välisistä viesteistä ja välittävät ne edelleen pankeille. "Pankeilla on merkittävä tehtävä yritysten välisen kaupan turvallisuuden lisäämisessä, ja tämä tehtävä on nyt entistä laajempi, kun rahoituspalvelut on tuotu mukaan yritysten väliseen arvoketjuun", sanoo Nordean suurista yrityksistä ja yhteistöistä vastaavan liiketoiminta- alueen johtaja Markku Pohjola. "Nyt Nordea voi aivan uudella tavalla palvella konsernille tärkeää toimialaa. Olemme ensimmäisenä pankkina maailmassa olleet kehittämässä ratkaisua yhdessä papiNetin kanssa ja toivomme, että muutkin pankit alkavat tarjota asiakkailleen palveluita tätä uutta standardia hyödyntäen." "Yhteinen ratkaisu vastaa paperiteollisuuden tarpeita, sillä se on avoin järjestelmä, joka tukee maailmanlaajuista toimintaympäristöä. Yhteistyö pankkisektorin kanssa lisää hankkeen arvoa ja se on selkeästi kaikkien osapuolten etu", sanoo UPM-Kymmenen tietohallinnosta ja elektronisesta kaupankäynnistä vastaava johtaja Jarmo Saarikorpi. PapiNet sai alkunsa metsäteollisuuden halusta helpottaa alan yritysten välistä viestintää ja kaupankäyntiä. Mukana ovat kaikki merkittävät metsäteollisuusyhtiöt, kuten International Paper, Stora Enso, UPM- Kymmene, SCA ja M-real. Myös alan asiakkaat, esimerkiksi AOL Time ja News International, ovat aktiivisesti mukana. Lisätietoja: Olli Kähkönen, Concept Manager, (09) 165 53246 Liisa Laine, viestintä, (09) 1654 2655, 050-66839 www.nordea.com / Lehdistöpalvelut www.papinet.org ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00110/wkr0002.pdf