• Nordea/

Nordea ja Nasdaq SuomiAreenassa: Ovatko markkinat monimuotoisuuden ohjaksissa?

Nordea ja Nasdaq Helsinki nostavat tänä vuonna SuomiAreenalla keskusteluun monimuotoisuuden. Keskiviikkona 26.6. klo 10 Porissa järjestettävässä keskustelutilaisuudessa kysytään, miten tekniset ja markkinaehtoiset ratkaisut edistävät niin luonnon kuin työelämänkin monimuotoisuutta.

Keskusteluun osallistuvat Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta, Lifeline Venturesin partneri ja talousjohtaja Elina Holkko, Satakunnan kansan päätoimittaja Tomi Lähdeniemi, Nordean yhteiskuntasuhdejohtaja Jyrki Katainen ja Nasdaq Helsingin toimitusjohtaja Henrik Husman. Keskustelun juontaa sijoituskirjailija Unna Lehtipuu.

Luontokadon pysäyttäminen vaatii usean eri toimijan yhteistyötä

Luonnon monimuotoisuus on ihmisten elämän ja taloudellisen toiminnan perusta. Näin ollen luonnon heikkeneminen on myös taloudelle keskeinen uhka. Luontokadon kehitys vaikuttaa yrityksiin myös Suomessa – joko suoraan tai välillisesti kansainvälisen kaupan ja toimitusketjujen kautta. Samaan aikaan siinä missä ilmastonmuutos on globaali, luontokato on paikallinen.

”Tarvitsemme avointa tiedonvaihtoa julkisten ja yksityisten toimijoiden välille tunnistaaksemme kaikki mahdollisuudet markkinaehtoisten ratkaisujen kehittämiseen biodiversiteetin vahvistamiseksi. Kenelläkään ei ole vielä kaikkia vastauksia tähän ja siksi on entistä tärkeämpää ryhtyä toimiin yhteisen tahtotilan ja näkemyksen rakentamiseksi”, sanoo Nordean yhteiskuntasuhdejohtaja Jyrki Katainen.

Monimuotoisuus on menestyvän yritystoiminnan edellytys

Moninaisuus, inkluusio ja yhdenvertaisuus ovat keskeisessä roolissa tämän päivän työelämässä. Useiden tutkimusten mukaan monimuotoisuus johtamisessa on yhteydessä parempaan menestykseen.

Naisten osuus suomalaisyritysten hallituksissa kasvaa tasaisesti. Naisten osuus kaikkien pörssiyhtiöiden hallituksen jäsenistä nousi uuteen ennätykseen, 33 prosenttiin, vuonna 2023. EU:ssa vuonna 2022 säädetyn direktiivin mukaan niin sanottua aliedustettua sukupuolta täytyy olla vähintään 40 prosenttia hallituksen jäsenistä kaikissa yli 250 hengen pörssiyrityksissä, joita Suomessa on noin 35. Lisäksi Suomessa hallinnointikoodiin on valmisteltu muutosta, joka tulee laajentamaan tämän säännöksen koskemaan kaikkia pörssiyhtiöitä sekä First North Premier -markkinasegmentin yhtiöitä. Yhtiöillä on siirtymäaikaa heinäkuuhun 2026 asti.

”Uusi sääntely ja sitä täydentävä itsesääntely tulee nopeuttamaan naisten määrän kasvua listayhtiöiden hallituksissa ja ilman sitä tasapuolisuuden kehitys olisi saattanut olla hitaampaa. Hallitukset voivat parantaa kykyään sopeutua muuttuvaan markkinadynamiikkaan erilaisten näkökulmien, kokemuksen ja asiantuntemuksen avulla”, sanoo Nasdaq Helsingin toimitusjohtaja Henrik Husman.

Nordean ja Nasdaq Helsingin keskustelutilaisuus ”Markkinat monimuotoisuuden ohjaksissa” 26.6. klo 10.00 Porin Vaakunan lavalla (osoite: Gallen-Kallelan katu 7, hotelli Vaakunan edessä). Tilaisuutta voi seurata myös suorana verkkolähetyksenä.

Lisätietoja:
Nordean viestintä, 09 4245 1006 tai media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.