Nordea myy osuutensa Europayst

Nordea myy osuutensa Europaysta Syyskuun 30. päivänä 2002 tehtiin sopimus kaikkien Europay Norge AS:n osakkeiden myynnistä SEB Kortille. Kauppahinta on 1 000 miljoonaa Norjan kruunua. Europay Norge AS:n osakkeet ovat kuuden norjalaisen pankin omistuksessa. Nordea, Den norske Bank, Sparebank 1 Gruppen ja Fokus Bank omistavat kukin 18,75 prosenttia ja Nordlandsbanken ja Romsdals Fellesbank kumpikin 12,5 prosenttia osakkeista. Nordea saa kaupasta 24 miljoonan euron myyntivoiton. Europay Norge AS myydään, koska useat sen omistajapankeista ovat alkaneet vähitellen kehittää omia korttitoimintojaan osana strategista kehitystyötä. Tämän seurauksena kilpailu Europay Norge AS:n ja sen yksittäisten omistajien välillä on kasvanut, mikä saattaisi pitkällä aikavälillä heikentää Europay Norge AS:n kehitystä ja kilpailukykyä markkinoilla. Europay Norge AS:n omistajat halusivat sen vuoksi etsiä yritykselle omistajan, joka kehittäisi yritystä yhtenäisesti voimakkaasti kilpailluilla markkinoilla. Tavoite toteutuu, kun Europay Norge AS myydään SEB Kortille. Omistajien taloudellisena neuvonantajana kaupassa on toiminut Pareto Securities ASA. Lisätietoja: Mathias Martinsen, johtaja, yritysmarkkinoiden liiketoiminnan kehittäminen, +47 91 39 48 74 Sigurd Carlsen, sijoittajasuhteet, +46 8 614 7852 Per Kværnmo, toimitusjohtaja, Europay Norge AS, +47 22 98 11 54 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00180/wkr0002.pdf