Nordea ostaa takaisin omia osakkeitaan

Nordea ostaa takaisin omia osakkeitaan Nordea AB:n (publ) hallitus on päättänyt tänään varsinaisen yhtiökokouksen valtuutuksen perusteella, että yhtiö ostaa takaisin enintään 150 miljoonaa omaa osakettaan, mikä vastaan noin viittä prosenttia yhtiön koko osakekannasta. Yllä mainittu osakkeiden takaisinosto voidaan toteuttaa sen jälkeen, kun Nordean toisen vuosineljänneksen tulos on julkistettu 22. elokuuta 2002 ja ennen seuraavaa varsinaista yhtiökokousta. Osakkeiden takaisinostosta päätetään markkinaolosuhteiden, viranomaisten asettamien rajoitusten ja yhtiön pääomarakenteen asettamissa rajoissa. Osakkeet hankitaan Helsingin, Tukholman ja Kööpenhaminan pörssien välityksellä hintaan, joka sisältyy pörssin kulloinkin rekisteröimän korkeimman ostohinnan ja alimman myyntihinnan väliseen kurssivaihteluun. Osakkeiden takaisinoston tarkoituksena on palauttaa yhtiön omia varoja osakkeenomistajille ja siten tehostaa pääoman käyttöä. Tänään ilmoitettu Nordean vahinkovakuutusliiketoiminnan myynti parantaa yhtiön mahdollisuuksia ostaa takaisin omia osakkeitaan. Nordean ensisijaisen oman pääoman osuus riskisijoituksista oli 7,2 prosenttia ja vakavaraisuusaste 9,2 prosenttia 31. maaliskuuta 2002. Vuoden ensimmäisen neljänneksen tuloksen parantavaa vaikutusta ei ole otettu huomioon näissä luvuissa. Osakkeiden takaisinosto nostaa yhtiön osakekohtaista tulosta. Osakkeita on tällä hetkellä liikkeessä 2 982 miljoonaa kappaletta (liikkeessä olevien vaihtovelkakirjojen täyden laimennusvaikutuksen jälkeen osakkeiden lukumäärä on 2 985 miljoonaa). Nordea omistaa tällä hetkellä 17 miljoonaa omaa osakettaan. Nämä osakkeet ostettiin huhtikuussa 2001 yhtiön kannustinohjelman kustannusvaikutusten rajaamiseksi. Viimeaikainen kehitys Aiemmin tänään julkistetun vahinkovakuutusliiketoiminnan myynnin odotetaan vaikuttavan konsernin toisen neljänneksen tulokseen. Lukuun ottamatta tavanomaisia markkinaolosuhteiden muutoksia Nordealla ei ole tiedossaan muita seikkoja, joilla olisi olennaista vaikutusta yhtiön toisen neljänneksen tulokseen. Markkinaolosuhteet ovat vuoden toisella neljänneksellä olleet samankaltaiset kuin ensimmäisellä neljänneksellä. Taloudellinen tilanne ei ole juurikaan muuttunut, korot ovat pysytelleet matalalla ja kansainvälisten ja pohjoismaisten osakemarkkinoiden kehitys on ollut edelleen heikkoa. Tämän odotetaan vaikuttavan Nordean toisen vuosineljänneksen tulokseen pääosin samalla tavoin kuin ensimmäisen neljänneksen tulokseen. Nordean toisen vuosineljänneksen tulos julkistetaan 22. elokuuta 2002. Lisätietoja Arne Liljedahl, konsernin talousjohtaja +46 8 614 7996 Sigurd Carlsen, sijoittajasuhteet +46 8 614 7852 Erik Evrén, konserniviestintä +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00440/wkr0002.pdf