Nordea rahoittaa kansainvälistä televiestintäsopimusta

Nordea rahoittaa kansainvälistä televiestintäsopimusta Nordea järjestää yhdessä HypoVereinsbankin, The International Finance Corporation IFCn ja Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin (EBRD) kanssa yli 200 miljoonan Yhdysvaltain dollarin rahoituspaketin, jolla laajennetaan Moskovassa äskettäin markkinoille tulleen kolmannen GSM- operaattori Sonic Duon toimintaa. Tämä on ensimmäinen suuri kansainvälinen pankkien rahoittama hanke tällä alalla. Nyt solmittu sopimus on myös ensimmäinen suuri kansainvälinen rahoitusjärjestely venäläiselle televiestintähankkeelle vuoden 1998 talouskriisin jälkeen. Sijoitus tukee MegaFon-brandilla toimivan Sonic Duon GSM 900/1800-verkon rakentamista. "Olemme Nordeassa erittäin tyytyväisiä päästyämme sopimukseen tästä asiasta", sanoo Nordean vienti- ja projektirahoituksen johtaja Bo Karlegård, joka vastaa Nordean toimintojen koordinoinnista tämän strategisesti tärkeän rahoitusjärjestelyn osalta. "Tämä on osoitus Nordean sitoutumisesta Pohjoismaiden ja Itämeren alueen markkinoihin ja sen valmiudesta avustaa tärkeitä asiakkaitaan, kuten Ericssonia ja Soneraa, myös haastavilla Venäjän markkinoilla. Tämä rahoitus järjestettiin tiiviissä yhteistyössä yhteistyöpankkimme HypoVereinsbankin ja moskovalaisen osakkuus-pankkimme International Moscow Bankin kanssa." Sopimus on linjassa IFCn ja EBRDn strategioiden kanssa, joissa pyritään edistämään markkinatalouden kehitystä, kannustamaan yksityissektoria osallistumaan infrastruktuurin kehittämiseen, tukemaan pitkäaikaisen velkarahoituksen järjestämistä Venäjällä ja edistämään suoria ulkomaisia sijoituksia. Nordea ja HypoVereinsbank omistavat yhdessä enemmistön venäläisestä International Moscow Bankista (IMB), joka huolehtii Sonic Duon Moskovassa tarvitsemista pankkipalveluista. Myös paikalliset henkilö- ja yritysasiakkaat hyötyvät järjestelystä, kun langattomat palvelut yleistyvät suur-Moskovan alueella ja kun kilpailu lisääntyy kolmannen matkapuhelinoperaattorin markkinoille tulon ansiosta. Lisätietoja: Bo Karlegård, johtaja, vienti- ja projektirahoitus, +46 8 614 9649 Lena Höglund Rosén, konserniviestintä, +46 8 614 6552 Nordea on Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtava finanssipalvelukonserni. Konsernilla on neljä liiketoiminta-aluetta: vähittäispankki, varallisuudenhoito ja henkivakuutus, suuret yritys- ja yhteisöasiakkaat sekä vahinkovakuutus. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta, 1 260 konttoria ja 125 vakuutuspalvelupistettä 21 maassa. Konserni on maailman johtava Internet-pankkipalveluiden tarjoaja ja sillä on yli 2,8 miljoonaa verkkopankkiasiakasta. Nordea noteerataan Helsingin, Kööpenhaminan ja Tukholman pörsseissä. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00320/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00320/bit0001.pdf