Nordea saavutti tavoitteensa ylimmän johdon sukupuolijakaumasta etuajassa

Nordea työskentelee jatkuvasti tasa-arvon ja moninaisuuden edistämiseksi organisaatiossaan. Nordea on sitoutunut varmistamaan, että kolmella ylimmällä johtotasolla sekä miehiä että naisia on vähintään 40 prosenttia. Alun perin vuoden 2025 loppuun asetettu tavoite saavutettiin jopa kaksi vuotta etuajassa.

Vastuullisuustavoitteidensa mukaisesti Nordea on sitoutunut edistämään tasa-arvoista ja moninaista työympäristöä. Sukupuolten välisen tasa-arvon tavoitteet ylimmissä johtoportaissa saavutettiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2023, kun kolmella ylimmällä johtotasolla oli sekä miehiä että naisia vähintään 40 prosenttia.

”Asetimme kunnianhimoiset tavoitteet sukupuolten välisen tasa-arvon varmistamiseksi ja olemme erittäin ylpeitä niiden toteutuessa aikataulusta edellä”, Nordean Suomen henkilöstöjohtaja Johanna Bergström kommentoi saavutuksia.

Tällä hetkellä koko henkilöstöä tarkasteltaessa sukupuolijakauma on lähes 50/50 ja esihenkilöistä 44 prosenttia on naisia, 56 prosenttia miehiä.

“Organisaationa uskomme, että entistä tasaisempi sukupuolijakauma tukee pyrkimyksiämme edistää työyhteisömme moninaisuutta. Ylintä johtoa koskeva tavoite on osa virallisia vastuullisuustavoitteitamme, mutta sisäisesti 40 prosentin tavoite koskee koko organisaatiota”, Bergström jatkaa.

Tavoitteeseen pääseminen on koko työyhteisön vastuulla

Tasa-arvo on nostettu vahvaksi teemaksi Nordeassa, ja koko työyhteisö on sitoutunut jo saavutettujen tulosten ylläpitämiseen ja parantamiseen. Aihe on ollut vahvasti esillä myös Nordean muussa toiminnassa, kuten esimerkiksi kesän 2024 SuomiAreenan paneelikeskustelussa.

”Haluamme huomioida moninaisuuden näkökulmat kaikessa toiminnassamme. Seuraamme tasa-arvon kehitystä jatkuvasti, varmistaaksemme organisaation tavoitteiden toteutumisen. Olemme tehneet paljon töitä, jotta moninaisuus ja yhdenvertaisuus huomioidaan erityisesti rekrytoinneissa, nimityksissä sekä tiimien muodostuksessa”, Bergström kertoo.

Saavutetun tason ylläpitäminen vaatii kuitenkin jatkuvaa huomiota erityisesti esihenkilöiden rekrytoinnissa sekä osaamisen johtamisessa. Lisäksi ymmärryksen lisäämiseen ja seuraajasuunnitteluun tulee kiinnittää huomiota jo uran alkuvaiheessa. Bergströmin mukaan Nordea tarjoaa muun muassa erilaisia työkaluja ja koulutuksia, jotta rekrytoiva henkilöstö osaa kiinnittää moninaisuuden toteutumiseen erityistä huomiota.

”Tavoitteellinen ja johdonmukainen työ asian edistämiseksi on avain onnistumiseen.”

Lisätietoja:

Nordea Viestintä, 09 4245 1006 tai media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.