• Nordea/

Nordea selvitti: Suomalaisten kesälomabudjetti aiempaa pienempi – turvallisuudesta ei tingitä

Report this content

Nordean teettämän kyselyn mukaan suomalaiset käyttävät kesälomaansa tänä vuonna keskimäärin 1 032 euroa kotitaloutta kohden. Summa on pienempi kuin viime vuonna, mutta yleisen kustannustason nousun vaikutus kesälomaan käytettäviin varoihin on pienentynyt. Lähes 30 prosenttia ei matkusta kohteisiin, joissa ihmisoikeudet eivät toteudu. Matkakohteen turvallisuus on tärkein kriteeri ulkomailla lomailevien joukossa.

Enemmistö suomalaisista (62 prosenttia) kertoo kotitaloutensa käyttävän kesälomaansa enintään 1 000 euroa, selviää Nordean perinteisestä Kesälomabudjetti-kyselytutkimuksesta. Yleisimmin kesälomaan käytettävä summa liikkuu 5011 000 euron välillä.

Kesälomaan käytetään keskimäärin 1 032 euroa. Vuonna 2023 vastaava summa oli 1 209 euroa.

Rahaa jää enemmän käteen, mutta sitä kulutetaan varoen

Yli puolet (58 prosenttia), mutta viime vuotta harvempi (63 prosenttia) kokee, että yleinen kustannustason nousu vähentää kesälomaan käytettäviä varoja.

”Näyttää siltä, että viime vuotta hieman harvemmalla kotitaloudella kustannustason nousu vaikuttaa omaan kesälomabudjettiin. Rahaa jää nyt hieman enemmän käteen, kun muun muassa inflaatio on hidastunut ja polttoaineen ja sähkön hinta sekä korkokustannukset ovat laskeneet viime kesästä. Suomalaisten luottamus talouteen laahaa kuitenkin perässä ja rahaa kulutetaan edelleen varoen, arvioi Nordean Suomen henkilöasiakkaista vastaava johtaja Jani Eloranta.

Loman vietto rahoitetaan pääosin palkkatuloilla (55 prosenttia) ja säästöillä (47 prosenttia). Tyypillisimmin kotimaassa lomaillessa rahaa kuluu muutaman edellisen vuoden tavoin ravintoloihin, kahviloihin ja kioskeihin sekä kulttuuriin. Sen sijaan elämyskohteisiin ja huvipuistoihin ollaan kuluttamassa rahaa aiempia vuosia vähemmän.

Vastuullisuus on lomakohteen tärkeä kriteeri

Niukka enemmistö, 55 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa tänä kesänä vain kotimaassa ja 10 prosenttia vain ulkomailla. Sekä koti- että ulkomailla matkustavia on 15 prosenttia vastaajista.

Ulkomaille matkustavien kohdalla turvallisuus on tärkein kriteeri matkakohdetta valittaessa. Vastaajista 52 prosenttia pitää tärkeänä, ettei kohteessa ole terrorismin tai muun väkivallan uhkaa ja 32 prosenttia sitä, että kohteessa ei ole mainittavaa varkauksien ja huijausten uhkaa. Merkittävän moni välttää myös turistimassojen kansoittamia kaupunkikohteita sekä kohteita, joissa helleaallot ovat yleistyneet.

Valtaosalla suomalaisista kesälomasuunnitelmiin vaikuttaa ainakin jokin vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liitetyistä asioista. Esimerkiksi 29 prosenttia ei matkusta kohteisiin, joissa ihmisoikeudet eivät toteudu.

“Vastuulliset valinnat ja ilmastonmuutoksen torjunta on pitkään ollut tärkeä teema rahoitusalalla. Olen iloinen, että näiden asioiden huomioiminen on vahvasti läsnä myös kesälomasuunnitelmia tehdessä”, Eloranta toteaa.

Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti Kantar Finland internetpaneelissa 21.-27.5.2024 ja siihen vastasi 1046
18–79-vuotiasta suomalaista. 95 %:n virhemarginaali 1000 hengen kyselyssä on vastauksesta riippuen ±1,5-3 %.

Lisätietoja:
Nordean viestintä, 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: