Nordealle uusi konsernijohtaja ja uusi operatiivinen johtaja

Nordea Bank AB:n (publ) hallitus on nimittänyt uudeksi konsernijohtajaksi Casper von Koskullin ja konsernin uudeksi operatiiviseksi johtajaksi ja varakonsernijohtajaksi Torsten Hagen Jørgensenin. Nykyinen konsernijohtaja Christian Clausen on päättänyt jättää tehtävänsä toimittuaan siinä yli kahdeksan vuotta. Muutos tulee voimaan 1. marraskuuta 2015. Christian Clausen jatkaa neuvonantajana vuoden 2016 loppuun, jolloin hän lähtee pankista.

Casper von Koskull, 54, tuli Nordean palvelukseen vuonna 2010. Hän on toiminut suurasiakkaista ja pääomamarkkinoista vastaavan liiketoiminta-alueen johtajana ja konsernin johtoryhmän jäsenenä. Ennen Nordeaan siirtymistään hän toimi pitkään kansainvälisissä tehtävissä pankkialalla Frankfurtissa, New Yorkissa ja Lontoossa, viimeksi johtajana ja partnerina Goldman Sachsilla.

Torsten Hagen Jørgensen, 50, on ollut Nordean talousjohtaja sekä konsernin tuki- ja palvelutoimintojen johtaja tammikuusta 2013. Hän tuli Nordeaan vuonna 2005 ja on ollut konsernin johtoryhmän jäsen vuodesta 2011.

-   Haluan kiittää Christian Clausenia siitä arvokkaasta työstä, jota hän on tehnyt kehittäessään Nordeaa suureksi ja menestyväksi kansainväliseksi pankiksi. Hänen johtamistaitonsa, asiakaslähtöisyytensä ja kansainvälinen ajattelutapansa ovat pankkimaailmassa ainutlaatuisia. Olen nauttinut yhteistyöstämme neljän viime vuoden aikana ja olen myös erittäin iloinen, että Christian on suostunut asettumaan ehdolle Nordean suurimman osakkeenomistajan, Sammon, hallituksen jäseneksi. Kunnioitan täysin hänen päätöstään jättää konsernijohtajan tehtävä ja toivotan hänelle kaikkea hyvää aktiivisen uran seuraavaan vaiheeseen, Nordean hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos sanoo.

Nimitykset on tehnyt Nordean hallitus perusteellisen harkinnan jälkeen.

-   Casper von Koskull ja Torsten Hagen Jørgensen muodostavat ihanteellisen tiimin, joka varmistaa Nordean menestyksen myös jatkossa. Heidän asiantuntemuksensa on kansainvälistä huipputasoa niin pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin perustuvassa pankkitoiminnassa kuin operatiivisessa toiminnassakin, Björn Wahlroos sanoo.

-   Tulevaisuuden pankin rakentaminen jatkuu. Asiakaslähtöisyys pidetään edelleen vahvasti etusijalla ja lisäksi compliance-työtä ja prosessien yksinkertaistamista jatketaan. Teemme työtä yhtenä Nordean joukkueena kaikkien nordealaisten kanssa, Casper von Koskull sanoo.

Lisätietoja:
Claus Christensen, konserniviestintä, +45 25 24 89 93

Nordean on julkistettava tässä tiedotteessa annetut tiedot Ruotsissa annetun rahoitusinstrumenteilla käytävää kauppaa koskevan lain (1991:980) ja/tai Ruotsissa annetun arvopaperimarkkinalain (2007:528) mukaisesti.

Avainsanat: