Nordean asuntomarkkinakatsaus: asumisen kustannukset vihdoin laskusuunnassa

Suomalaisten asuminen on kallistunut 25 prosenttia verrattuna vuoteen 2020. Samaan aikaan ansiotaso on noussut vain puolet siitä eli noin 12 prosenttia. Asumisen kustannukset ovat kuitenkin kääntyneet laskuun etenkin sähkön hinnan ja korkojen laskiessa, ja kuluttajat alkavat olla nyt aiempaa optimistisempia tulevaisuuden suhteen. Asuntokauppakin on herännyt horroksesta.

Nordean tuoreesta asuntomarkkinakatsauksesta selviää, että suomalaiset maksavat asumisestaan nyt 25 prosenttia enemmän kuin neljä vuotta sitten. Tähän on monta syytä. Asumisen kustannukset alkoivat kasvaa, kun sekä sähkön että lämmitysenergian hinnat nousivat vuonna 2022. Seuraavaksi asumismenoja kasvattivat korkojen nopea nousu. Taakkaa lisäsivät myös muun muassa kohonneet verot ja asumisen remontointi- sekä ylläpitokustannukset.

Nyt kustannukset ovat pienenemässä etenkin energian hinnan laskun ansiosta. Korkojen laskullakin on vaikutusta, mutta viiveellä.

”Korkojen selvä lasku ei ole vielä merkittävästi näkynyt asuntolainakannan keskikorossa, sillä suurimmalla osalla suomalaisista on viitekorkona 12 kuukauden euribor. Siten keskimääräinen korkotaso laskee vaiheittain sitä mukaa, kun korontarkistuspäivät tulevat eteen”, muistuttaa Nordean ekonomisti Juho Kostiainen.

Omistusasumisen kulut pienenevät ensi vuonnakin korkojen laskun ansiosta, ja samaan aikaan palkat tulevat nousemaan. Suomalaisen asuntovelallisen asema ja omistusasujien kulujen määrä riippuu loppupeleissä Euroopan talous- ja inflaatiokehityksestä, jotka määrittävät Euroopan keskuspankin korkopolitiikkaa.

Asuntokauppa heräämässä horroksesta

Asuntokauppa on odotetusti heräämässä horroksesta koronlaskujen vetämänä. 12 kuukauden euribor on painunut jo alle 2,8 prosenttiin ja Nordean odotuksena on, että ensi kesänä lyhyet viitekorot ovat kahden prosentin tuntumassa.

”Tämän vuoden aikana on nähty piristymistä kuluttajien lainannosto- ja autonostoaikeissa, mikä kertoo kuluttajien optimismin asteittaisesta elpymisestä ja ostovoiman paranemisesta. Keskimäärin oman taloudellisen tilanteen odotetaan olevan vuoden kuluttua nykyistä parempi”, Kostiainen sanoo.

Runsas tarjonta pitää asuntojen hintakehityksen maltillisena vielä kaksi seuraavaa vuotta. On kuitenkin mahdollista, että asuntojen hinnat nousevat rivakammin etenkin, jos korkojen lasku on odotettua voimakkaampaa. Koko maan tasolla asuntohinnat olivat heinäkuussa vuoden alun tasoa hieman ylempänä, mutta edelleen 2,6 prosenttia matalammalla kuin vuosi sitten heinäkuussa.

”Ennusteen mukaan asuntojen hinnat nousevat ensi vuonna koko maassa noin 2,5 prosenttia korkojen laskun vetämänä. Toisaalta jos talous ei ala toipua ja työttömyys kasvaa odotettua enemmän, voi hintojen nousu jäädä vielä ensi vuonna haaveeksi.”

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: