Nordean kauppa puolalaisen LG Petro Bankin osakkeista loppusuoralla

Nordean kauppa puolalaisen LG Petro Bankin osakkeista loppusuoralla Nordea on allekirjoittanut ehdollisen sopimuksen osakkeiden ostosta Polski Koncern Naftowy Orlen S.A.:n, Energetyka Poznañska S.A.:n ja KWB Be³chatów S.A.:n kanssa. Sopimuksen kohteena on 37,2 prosenttia puolalaisen LG Petro Bankin osakkeista. Nordean lunastustarjouksen on nyt lopullisesti hyväksynyt 91,5 prosenttia osakkeista. Korealaisen LG:n kanssa 7. toukokuuta 2002 tehdyn ehdollisen sopimuksen mukaan lunastustarjous jäljellä olevista LG Petro Bankin osakkeista annetaan niin pian kuin mahdollista. "Näiden sopimusten tekemisen jälkeen olemme lähellä lopullista kauppaa LG Petro Bankin osakkeista", sanoo Nordean Puolan ja Baltian maiden toimintojen johtaja Thomas Neckmar. LG Petro Bank S.A. kuuluu Puolan 20 suurimman pankin joukkoon. Sillä on yli 160 000 henkilöasiakasta ja myös useat Puolan suurimmista yrityksistä kuuluvat sen asiakaskuntaan. Pankki on edustettuna kaikissa Puolan suurimmissa kaupungeissa. Sillä on 29 konttoria ja 17 kiinnitysluottoja hoitavaa toimipistettä. Henkilöstömäärä on 800. Tällä hetkellä Nordea omistaa Puolassa Nordea Bank Polskan, joka on muodostettu BWP-Unibankista ja Bank Komunalnysta. "Aiomme yhdistää LG Petro Bankin nopeasti Nordea Bank Polskaan ja vahvistamme siten asemaamme johtavana pohjoismaisena pankkina Puolassa. Palvelemme pohjoismaisia, kansainvälisiä ja puolalaisia yrityksiä, niiden henkilöstöä ja muita henkilöasiakkaita koko maan kattavan verkoston kautta. Tarjoamme laajan valikoiman paikallisten tarpeiden mukaisia tuotteita", Thomas Neckmar kertoo. LG Petro Bankin hankinnan jälkeen Nordea on yksi Puolan 15 suurimmasta rahoituspalvelujen tarjoajasta ja sillä on 50 konttoria ja 17 kiinnitysluottoja hoitavaa toimipistettä. Sen verkosto kattaa kaikki Puolan suurimmat kaupungit. Korealaisen LG:n ja Nordean tekemä sopimus edellyttää tiettyjen muodollisten ehtojen täyttymistä. Mikäli nämä ehdot toteutuvat, Nordea antaa niin pian kuin mahdollista lunastustarjouksen, 21 zlotya osakkeelta. Liikkeessä olevien osakkeiden kokonaishinnaksi muodostuu 467 miljoonaa zlotya (115 miljoonaa euroa). Lunastustarjouksen ehtona on, että 90 prosenttia osakkeista hyväksyy tarjouksen. Lisätietoja: Thomas Neckmar, johtaja, Puola ja Baltian maat, +46 8 614 79 30 Erik Evrén, konserniviestintä, +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00040/wkr0002.pdf