• Nordea/

Nordean korttidata: Kuluttajat tekivät alkutalven alennusmyynneissä ostoksia viime vuotta maltillisemmin

Nordean korttimaksudatan perusteella Black Fridayn ympärille rakentuneella alennusmyyntiviikolla käytettiin viime vuotta vähemmän rahaa. Verkkokaupoissa käytetyn rahan määrä jatkoi edelleen kasvuaan. Maltillinen kulutus alennusmyynneissä ennustaa myös rauhallista joulusesonkia.

Ostoskampanjoiden takia kokonaiseksi viikoksi kasvaneen Black Weekin aikana käytettiin viime vuotta vähemmän rahaa, selviää Nordean tuoreesta korttimaksudatasta. Vaikka Black Friday -ilmiö on venynyt koko viikon mittaiseksi, painottuivat ostot silti perjantaille. Verkko-ostoksiin käytetty rahamäärä jatkoi edellisten vuosien tavoin kasvuaan.

”Hintojen ja korkojen nousu on syönyt kuluttajien ostovoimaa, mikä selittää viime vuotta rauhallisempaa kuluttamista alennusmyynneissä. Lisäksi hintojen nousun myötä samalla käytetyllä rahasummalla saa aiempaa vähemmän tavaroita ja palveluita”, sanoo Nordean analyytikko Olli Malinen.

Etenkin urheiluvälinekauppa hyytyi, palvelut pitivät pintansa

Etenkin urheiluvälinekaupoissa rahaa kulutettiin selvästi viime vuotta vähemmän. Ostoksiin käytetty rahamäärä laski viime vuoteen verrattuna myös tavarakaupassa, johon kuuluvat muun muassa vaate- ja kenkäkaupat, elektroniikka- ja kodinkoneliikkeet sekä huonekaluliikkeet.

Palveluihin, kuten ravintoloihin, kampaamoihin ja kulttuuriin, käytetty rahamäärä oli lähellä viime vuoden tasoa, mutta kuluttajat saivat samalla rahalla aiempaa vähemmän hintojen nousun takia.

”Maltillinen kulutus Black Weekin aikana ennustaa myös rauhallista joulusesonkia. Isossakin kuvassa kulutus on ollut alkuvuotta lukuun ottamatta vaisua, mutta palkankorotukset ja hintojen nousun hidastuminen voivat tukea kulutusta. Myös korkojen kääntyminen laskuun helpottaa kotitalouksien tilannetta ensi vuoden aikana”, Malinen ennustaa.

Lisätietoja:

Olli Malinen, Nordean analyytikko, olli.malinen@nordea.com
Nordean viestintä, 09 4245 1006, media@nordea.fi

Nordea on pohjoismainen yleispankki. Olemme auttaneet asiakkaitamme toteuttamaan unelmiaan jo 200 vuoden ajan. Haluamme olla vahva ja henkilökohtainen kumppani raha-asioissa ja tarjota merkityksellisiä palveluita sekä asiakkaillemme että yhteiskunnille, joissa toimimme. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: